Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Uppgradera infoskärmen NG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Uppgradera infoskärmen NG9-5

    Noen som har erfaring med å bytte ut skjerm/display i Saab 9-5 NG (2010) Har den uten farger, og har hørt at da kan man ikke bruke nav tool, da navtool krever fargeskjerm med navi.

    Hvilke muligheter har man da for å få installert ny spiller (gjerne med muligheter for Apple car play)? Noen med erfaringer?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Tja, jag vet inte, det beror på.
    jag hade ”grönskärm” i min ena ng9-5, men uppgraderade till navi (original).
    Dock, inte såkert jag skulle göra det igen för om man har ”grönskärm” går det att byta ut PDIM mot en som kan blietooth audio, något som saknas i navin.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hvordan er det mulig å oppgradere fra grønnskjerm til navi (orginal), kan man bruke skjerm fra annen bil?
    Hva menes med å bytte PDIM (?) kan du utdype? Må man ikke ha ny skjerm uansett, hvilken type skjerm kan man bruke?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    PDIM="Personal Audio Link" är lådan som sitter bakom handskfacket på bilar med "grönskärm" och som hanterar USB-uttag och ljud-in i mittkonsolen och skickar ljudet vidare till radion. Den lådan kan bytas mot modell med Bluetooth-streaming, kommer inte på rak arm ihåg vad modellnumret är, men det finns folk framförallt i USA som gjort den manövern. Går inte göra på bilar med navi eftersom de inte har PDIM utan ljud-in och usb-uttag sköts av navin.
    Att uppgradera till original Navi kräver skärm, navi-låda och mittpanel (har fler knappar). Lite pyssligt jobb, och kräver programmering, men är fullt möjligt.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ok, så dette er en box/enhet som du bytter ut, og da får BT tilkobling slik at man kan feks. streame Spotify fra ipohone trådløst, istedenfor å koble til med usb? Men man har jo fortsatt grønnskjermen? Hva tenker du å gjøre med det?

    Jeg ønsker helst en løsning med ny skjerm, der jeg kan ha Apple Car play for å streame Spotify og Apples kart app (navi). Har prøvd å lest litt på div. forum på FB, men sliter med å få et helt definert bilde av eksakt hva man trenger og omfanget av jobben. Men så langt så har jeg forstått det slik at man trenger en android spiller, som denne: https://www.aliexpress.com/item/3285...sIo7E4uZWbm43c , samt en USB "dongle" som denne: https://www.aliexpress.com/i/4000016145694.html.

    Hva tenker du om det? Er det tilstrekkelig for å få ønsket setup? Noe som mangler, eller anbefaler du en annen løsning?

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    En del säger att Android-enheter funkar ok, typ den från aliexpress, andra menar att det funkar "sådär" i bästa fall.
    Byter du PDIM kan du strömma vilken musik du vill och den stöder även "byta låt" via rattknapparna.

    Grönskärmen ser väl kanske inte jättespännande ut, men den funkar helt ok och gör det den skall. Skall du ändå använda carplay eller liknande kan du lika gärna köra med telefonen i en hållare. Jag ville ha originalnavin, men det beror kanske mer på att jag pillar mycket med enheten och har jobbat en del med byte av kartor i den. Kör du grönskärm och håller bilen original kan du också skaffa DAB+ till den vilket nog är mer användbart i Norge än i Sverige där DAB inte alls slagit igenom, tyvärr.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    "tyvärr" ? det är väl för väl att våra politiker inte gjorde som i norge och lät sej köpas av lobbyorganisationerna.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Har du DAB i din bil? Om inte: du vet inte vad du pratar om.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Har du läst på om ämnet ? Det finns mycket skrivet, och även mer officiella rapporter.

    Lobbyorganisationer har drivit på politikerna för att bygga ut ett extremt dyrt och dåligt system, i norge lyckades man få politikerna att släcka ner hela det statssända FM-nätet mot befolkningens vilja, vilket blev väldigt dåligt och dyrt. Planen var att släcka ner HELA FM-nätet men efter att det floppade så hårt så har de komersiella kanalerna lyckats fördröja detta.

    DAB, eller ja DAB+ numera är dessutom gammalmodigt och lär relativt snart ersättas av DRM (inte dator-DRM utan Digital Radio Modiale) för digitala utsändningar framförallt på grund av DAB+ tekniska tillkortakommanden. ..Dock lär de analoaga FM-banden bestå.

    I sverige där man inte tvingade fram bytet (trots att lobbyorganisationerna försökte) men har släppt fram de aktörer som vill bekosta utbyggnaden själv så har intresset varit EXTREMT svalt, så svalt att de få som faktiskt sänder DAB+radio inte vill publicera lyssnarsiffror, för att det i princip inte är mätbart.

    En riktigt dyr flopp kan man säga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det kan bero på att det finns typ 3 sändare som sänder DAB. Jag bor precis på gränsen för Malmösändaren. Så fort jag får in DAB i Amperan (9-5an har inte fått sin DAB än) så är det en lisa för själen. Ljudkvaliteten är så ofantligt mycket bättre än FM. Största fördelen är att det är P2 som sänds via DAB, inte P2 Språk och Musik.
    Visst DAB är troligen inte toppen av teknik, men det är sannerligen inte FM heller (hej pilotton).
    Varför kunde inte Sverige åtminstone dubbelsända DAB och FM? Helt rimligt, med tanke på att resten av Europa redan gått över till DAB.
    Jag förstår att FM är "bra att ha" med tanke på de ofantliga mängderna mottagare som finns, men DAB är så otroligt vida överlägset FM när det kommer till ljudkvalitet. Dessutom, när nu Sveriges Radios FM-sändningar verkar bygga på deras webbkanal i ljudkvalitet (typ 192kBit i bästa fall) så är skillnaderna om möjligt ännu större.

    Turligen är det faktiskt så att DAB inte är dött i Sverige, frågan har faktiskt väckts igen:
    Framtida villkor för kommersiell radio - Regeringen.seFramtida villkor för kommersiell radio - Regeringen.se
    Jag skiter högaktningsfullt i den kommersiella radion, jag undviker den som pesten (liksom P3 och P4), men att få vettig ljudkvalitet i bilen utan att behöva koppla upp telefonen och starta app och välja kanal vareviga gång man skall ut och köra hade varit fantastiskt!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Varifrån du får att DAB låter bättre än FM förstår jag inte, visserligen har DAB inget problem med brus, men DAB i Sverige körs med 64kb/s dataströmmar, och livfullheten som finns i FM-ljudet saknas till stor del.

    Om man har bra signalkvalité på FM så är den överlägsen i njutbarhet över de övriga, detta då den inte (markant) färgar ljudet (med annat än brus - men brus är oftast inte särskilt störande). När signalkvalitén blir dålig så blir det inte heller lika katastrofartat som med DAB eller Webradio där ljudet bara hackar eller försvinner. På Webradio kan man dels buffra på ett helt annat sätt än DAB, dels kan man hitta lågkomprimerade strömmar för vissa stationer, som P2 i 320kb/s: https://sverigesradio.se/grupp/10632

    Med Webradio kan jag hitta i stort sett alla stationer som finns på DAB med minst lika bra kvalité, och många därtill. Och jag kan lyssna på dem oavsett var jag är (så länge jag har 4G-täckning, men det är inget problem för mig - och 4G-täckningen är klart bättre än DAB-täckningen).

    Har både FM, DAB+ och Webradio i min 9000. På kortkörningar blir det ofta FM eftersom den startar snabbast, på långkörningar en blandning av Webradio, Podcasts och Youtube (audio).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ett av FM-bandets stora problem är att frekvensomfånget varierar kraftigt när mottagaren flyttar på sig vilket en bil gärna gör.
    Skillnaden mellan ljudkvaliteten på FM och DAB+ är ytterst påtaglig, framförallt för klassisk musik. FM låter platt, tråkigt och saknar "briljans" eller hur man skall beteckna det. DAB låter precis lika bra som att spela via webbspelaren på telefonen, kopplad till bilstereon. Sure, "höghastighetskodningen" som går att komma åt med speciallänkar låter troligen bättre om jag lyssnar i någon av mina anläggningar hemma, men det är en annan sak. DAB låter skitbra i bil, där FM låter träligt.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Förresten, Sveriges Radios kanaler i DAB+-nätet sänds med 192kBit/s HE-AACv2 (eAAC+)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En del säger att Android-enheter funkar ok, typ den från aliexpress, andra menar att det funkar "sådär" i bästa fall.
    Byter du PDIM kan du strömma vilken musik du vill och den stöder även "byta låt" via rattknapparna.

    Grönskärmen ser väl kanske inte jättespännande ut, men den funkar helt ok och gör det den skall. Skall du ändå använda carplay eller liknande kan du lika gärna köra med telefonen i en hållare. Jag ville ha originalnavin, men det beror kanske mer på att jag pillar mycket med enheten och har jobbat en del med byte av kartor i den. Kör du grönskärm och håller bilen original kan du också skaffa DAB+ till den vilket nog är mer användbart i Norge än i Sverige där DAB inte alls slagit igenom, tyvärr.
    Har lest litt på FB forum ang PDIM og får inntrykk av at det er litt problemer med å få det til å fungere (?) Har du prøvd selv? Hvilken løsning har du forresten, hadde du grønnskjermen så ettermonterte du en navi skjerm fra en annen Saab 9-5 , eller?

    Prøvde forøvrig å koble til iphone via USB, og den lader MEN får ikke opp noe på AUX, har du opplevd lignende? Foreløpig tror jeg at Android løsning fra aliexpress er den ønskelige løsningen på sikt. Har hørt at man koble til en "usb dongle" for å kjøre Apple car play...

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det svåra är att hitta _exakt_ rätt PDIM. Det går inte med vilken som helst, och det finns jättemånga olika att välja på.
    Det skall vara PDIM 22829143, inget annat. Går att hitta på eBay då och då. Jag hann aldrig prova då jag bytte till navi istället.

    Ja, jag köpte en komplett original-navi ("låda", skärm och panel).

    Jag har aldrig haft problem med iPhone-kopplingen. Kom ihåg att du inte skall välja AUX, utan "iPod", den brukar växla över till det av sig själv när en iPhone/iPod kopplas in.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hvor kjøpte du komplett orginal navi da, selges det "nytt" noen plass, eller kjøpte du brukt fra en demontert saab 9-5? Hvordan spiller du musikk da? Og hvordan bruker du "hands free" funksjonen?

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag köpte en komplett, demonterad från UK. Jag fick skruva isär panelerna och flytta runt knapparna så det passade, var inte så lite pilligt.
    Musik spelar jag via USB-uttaget, kopplat till min iPhone.
    Handsfree påverkas inte av vilken radio som sitter i bilen, bluetooth-telefon-funktionen sitter i en separat låda som inte byts oavsett vilken stereo som sitter i.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag köpte en komplett, demonterad från UK. Jag fick skruva isär panelerna och flytta runt knapparna så det passade, var inte så lite pilligt.
    Kan du utdype litt mer om dette, intallering av orginal navi. Man skulle tro at siden det var orginal skjerm så var det mer eller mindre "plug-n-play" men det er det ikke? Hva er det konkret som er så komplisert? Hvor mange timer brukte du?

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Skärm, naviåda, inga problem, det är mer eller mindre plug-n-play. Har för mig det var någon sladd i kontakterna som var tvunget att stifta om, men det står på baksidan av enheterna.
    Sen är det så att en navi inte har PDIM, istället måste AUX och USB dras om till att gå direkt till navi-lådan. Enklast om man har USB/AUX från bil med navi så det är komplett kablage.
    Behövs också sladd mellan navi och skärm, den finns inte i bilen. GPS-antenn kan monteras där mittenhögtalaren sitter, finns plats under gallret.

    Totalt sett är det 3-4 timmars jobb med kabeldragning i bil, minst. Är det "första gången" tar det nog mer tid.
    Sen måste panelen byggas om, det är fler knappar i panelen för navi än för grönskärm. Panelerna går inte att köpa nya, man får bygga om genom att flytta knappar (om det är en högerstyrd man tar ifrån, annars byter man bara hela panelen).

    Slutligen måste det göras en programmering av alla enheterna och för det krävs MDI med konto hos Orio.

Liknande ämnen

  1. Uppgradera AS2 i OG9-5 SC?
    Av Skruffel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-02-23, 19:36
  2. Uppgradera AS1 OG9-5
    Av Legend97 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-02-19, 12:31
  3. [LÖST] Uppgradera EHU med AVR? NG9-3
    Av bollman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-01-14, 00:37
  4. Uppgradera mjukvara eller uppgradera hårdvaran vid trim? OG9-5
    Av vectorkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •