Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vilken startmotor passar NG9-3 TTiD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -

    Vilken startmotor passar NG9-3 TTiD

    Ska byta startmotor i sonens bil en 9-3 ttid -08. Kollade i epc och det finns 2 st. Kan man kolla viken det ska vara utan att skruva bort den gamla?
    Jag förmodar att det skiljer på kuggarna då det finns 9 eller 10 kuggar.
    Ena har nr 55353857
    Andra nr 55352882
    Bilen har regnr.. OSZ682 om det hjälper.

    Har någon bytt en sån och hur svårt är det? Ska även dra en extra + kabel från batteriet sammtidigt.
    Även byta ut jordkablarna mellan batteri och chassi då dom blir varma. ska man dra en extra + kabel mellan batteri och generator?
    Saab 9-5 Vector -03

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Olika på automat och manuell, du har automat så rätt till din är 55353857. 10kuggar på alla dessa vad jag vet.

    Original på dessa är ju Mitsubishi. Verkar finnas en ersättning av Boschtyp och de verkar ha drev med 9kuggar.
    Senast redigerat av StefanM den 2021-11-22 klockan 10:22.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Tack så hemskt mkt.

    Enklast att byta underifrån va? Ser så ut, ska passa på att montera extrakablar samtidigt.
    Saab 9-5 Vector -03

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    vet inte hur det är på ttid men på tid byter man de ju hur enkelt som helst uppifrån. Nya kablar till startmotorn är oftast överkurs. Det som krånglar mest här är ju polskorna som lossnar på kablarna. Med dom åtgärdade är det ju sällan nå problem med själva kablaget. Det man lägger extrakabel till är ju primärt generatorn för den mår inget bra om det glappar på vägen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Tack för svar, provar väl att byta mot en ny. Ska kolla upp jordkablar till batteriet då dom blir varma vid startförsök. Har bytt polskor på både + och - pol på batteriet utan någon bättring. och en extra kabel mellan batteri och generator.
    Saab 9-5 Vector -03

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Min var fruktansvärt seg innan jag bytte startmotor och den gamla var kronslut i lagret närmast drevet. Hade börjat nöta i gaveln till och med. Nu startar den som vilken japanare som helst. Är helt orörd kabelmässigt än så länge förutom en extra tamp till generatorn.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Nu har sonen äntligen fått bort batterilådan, fick borra ur 3 av 4 bultar. Det går inte att lyfta ur låda
    ur bilen då det sitter en stor fet kabelhärva under lådan på något vis. Vet någon hur man får bort den?
    Har ju inte kollat själv så vet inte hur det ser ut på undersidan.
    Saab 9-5 Vector -03

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    varför ska du ur med den då?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Byta ut jordkabeln. Nästa problem.. Efter 4 timmar är startmotorn ur bil. Men får fan inte dit den nya får den inte tillräckligt långt bak pga plast rören till oljekylaren.
    Har någon bytt en så är tips mkt tacksamt. Annars skrotar vi bilen

    - - - Uppdaterad - - -

    Ett problem till, kontaktstycket till oljetrycksgivaren gick sönder så sladden fastnar inte på givaren längre. Det är ju ingen ide med ny givare då kontaktstycket är trasigt
    Saab 9-5 Vector -03

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    startmotorn är monterad och bilen funkar klockrent igen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Oljetrycksgivaren gick sönder när vi monterade en ny startmotor på bilen. Det var trångt som f..n och givaren gick sönder halva givaren sitter i kontaktstycket.
    Men när man startar och kör bilen varnar den inte? Ska den inte göra det när sladden inte sitter i givaren. Det är givaren som sitter ovanför oljekylaren vid startmotorn. Någon som vet hur det fungerar.
    Saab 9-5 Vector -03

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Portugal
    Inlägg
    18

    Hur många kuggar i startmotor till 9-3 tid 2007 automat?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Olika på automat och manuell, du har automat så rätt till din är 55353857. 10kuggar på alla dessa vad jag vet.

    Original på dessa är ju Mitsubishi. Verkar finnas en ersättning av Boschtyp och de verkar ha drev med 9kuggar.
    Jag söker också ny startmotor till min 9-3 tid 2007. Det är automat och den verkar vara på väg att ge upp efter 36.000 mil. Är det 10 kuggar varianten jag behöver? Tacksam för svar även om tråden är kall. YS3FB51W371152579. Mvh Per

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar startmotor från kortmotor till långmotor 9000?
    Av Filbrun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 11:21
  2. [LÖST] Hur veta vilken startmotor man har? OG9-5
    Av KaptenHaddock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 10:02
  3. [LÖST] Vilken startmotor 9000 2,3T -92
    Av ravenlord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 22:33
  4. [LÖST] Vilken startmotor passar? 9000 2,0i -89
    Av ullet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 19:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •