Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kylar problem - Storlek på extrauttagens gängor, "svart" kylar vätska - 9000 -96

  1. #1
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Kylar problem - Storlek på extrauttagens gängor, "svart" kylar vätska - 9000 -96

    DEL 2 - nya problem:

    Den här tråden är en fortsättning på min 9000's problem med kyl systemet då nya problem har uppstått sedan tidigare problemet (ej nödvändig att läsas för denna nya tråd):
    http://forum.saabturboclub.com/showt...vare-9000-2-3T

    Så tillbaka i Maj i år då jag jobbade på problemet (kylar fläkten som inte ville starta) så hade jag en parallell plan med att montera en termostat direkt på kylaren a la tidigare 9000 årgångar, eftersom min har Trionic systemet som styr kylfläkten.
    Kylaren var då fortfarande på plats i bilen så det gick inte se uppifrån vad dom där 2 extra uttagen var till för mer än att det var samma gänga som på termostaten, mätte gängan till ca 21,5 mm i ytter diameter, bilder nedan:

    SAAB 9000 kylar problem 1.jpg

    SAAB 9000 kylar problem 2.jpg

    I min iver att få den döda kyl fläkten att fungera bl.a kringgå det intelligenta Trionic systemets fläkt styrning, samt att ha en back-up funktion, så började jag att prova lossa dom två stora muttrarna (29 mm nyckel), det började läcka kylvätska ur båda och tänkte att nu börjar det lossna, men det visade sig vara en väldigt dålig ide.

    Det blev därmed till att lyfta ur hela kylaren för att titta närmare på extra uttagen, och det visade sig att dessa två extra uttagen antagligen är för någon slags extra kylning, AC eller olje kylning? ..för det tycks löpa ett rör mellan dessa två uttagen inuti kylarens plastända.
    Man ser inuti i inloppet att det verkar vara ett rör som har vridits av och något förskjutet sidledes, se bild:

    SAAB 9000 kylar problem 3.jpg

    Började med att leta upp en plugg med lämplig gänga i olika byggvaruhus o tittat på vanliga Metric bultar samt på VA avdelningen för mera exotiska gängor men fann ingenting (får söka upp någon special butik).

    Mätte plast pluggens gänga till 13,8 mm ytter diameter (dom syns på plats på kylaren i första bilden ovan), gäng stegningen är lite svårare att gissa på, men på dom ca 3 gängor som finns mäter jag totalt ca 4,6 mm, dvs 4,6 / 3 = 1,53 mm per gänga, vet någon vad exakt för gänga det är på dom här pluggarna / kylarens extra uttag?

    SAAB 9000 kylar problem 4.jpg

    I och med att jag inte fann lämplig plugg provade jag med att plugga igen hålen med vanlig plastic padding, så här långt tycktes det funka rätt bra eftersom det har hållit sedan i Maj, fast å andra sidan kör jag ganska sällan, detta fram till nyligen i början av September... så märkte jag att det var lite fuktigt på marken alldeles under den sidan av kylaren som lagningen utförts på.
    Lyfte på huven och upptäckte att det var aningen fuktigt runt själva plastic padding lagningen på det nedre uttaget, den övre ser hyfsat OK ut.
    Lagningen verkar ännu vara hård och intakt men måste ha blivit porös av någon anledning eftersom det börjat sippra igenom.

    Underligt var det att kylar vätskan var ganska svart när jag tömde systemet fast jag hade fyllt på med helt nytt vid senaste omgången, tänkte å ena sidan att kunde topplocks packningen ha gett efter sig och blivit sämre med tiden sedan då kylar slangen brast förra sommaren, en snabb koll på oljestickan visar inga tecken på läckage av vatten eller avgas sot eftersom oljan är fortfarande ljus o klar, inte heller tycks kylarvätskan lukta avgas.
    Så min undran är ifall det kan vara så att plastic padding kan ha skapa någon slags kemisk reaktion, var idag o kolla in baljan som ligger kvar under bilen och kylarvätskan har nu klarnat sig så antagligen har det svarta lagt sig på botten.

    Åh, en sak till, det har varit ganska mycket kylar cement i systemet så kan det tänkas ha reagerat med plastic paddingen, jag gjorde visserligen mitt bästa att skölja ur kylar systemet genom att fylla på med rent vatten, kört motorn, sedan tömt i fler omgångar, blev dock aldrig riktigt rent.


    Sammanfattningsvis:
    Vad är det för gänga på kylarens extra uttagen, finns lämpliga pluggar, var?
    Och, vad beror det på att kylarvätskan har blivit svart, ex kemisk reaktion, brusten topplocks packning, annat?
    Senast redigerat av mic9000 den 2023-09-12 klockan 17:43.
    9000 CSE 2.3T -96

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 114
    Medlem#
    6234
    Trionic5 styr inte kylfläkten utan det är EDU'n. Jag håller på och klurar lite kring detta problem då många verkar få problem med att kylfläkten inte startar.
    Tror på att det är något fel i EDU'n.

    Sen frågan på gängan för kylningen till automatlådan så ska de vara M14*1.5 enligt en bild jag hittade på nätet. 64033A.jpg

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Anslutningarna finns bara på kyl till bilar med automatlåda, för växellådsoljan. Kylet har alltså blivit bytt någon gång på bilen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ang att fläktar inte startar så går det att se en del kring detta med Tech2.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    @Mr_Lööf
    Bra, då tar jag o lossar på en av hjul bultarna då..
    Jo tyckte nog att M14 var det som kom närmast, bara det att stegningen var aningen fel på dom allt-i-allo bultarna, möjligen va det 1,75, jag ska försöka leta upp en butik med större sortiment.

    ang kyl temp o trött visare, se min tidigare tråd, Långmilare har en bra post här:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1571984


    @Hyvens
    Så måste det nog vara, för min är en manuell.
    Kylaren som sitter nu i är av märket Valeo.
    Senast redigerat av mic9000 den 2023-09-13 klockan 15:46.
    9000 CSE 2.3T -96

  5. #5
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Liten uppdatering med bilder...

    Bestämde mig för att ta modet och demontera kylarens sidotank (finns det ett mera korrekt ord för denna plastdel?).

    Så här ser det ut där inuti, samt resultate när man vrider på muttrar som inte är tänkt att vridas på.
    SAAB 9000 radiator end-tank 1.jpg

    Efter att ha sköljt o borstat bort merparten av ansamlingen lade jag plaständen på elementet, till min förvåning så har den slagit sig rätt kraftigt o kommer bli svår att få på plats igen, funderar på att spänna up insidan med trästumpar till rätt bredd och sedan värma den, kanske lägga den i ugn, vad anser folket?
    SAAB 9000 radiator end-tank 2.jpg

    Gjorde en instruktionsbild på hur jag gick tillväga, baserat på en YouTube video, andra ger sig direkt på o vränger upp skoningslöst med polygrip edyl.
    SAAB 9000 radiator end-tank 3.jpg

    Jag tänkte använda mig av högtemperaturs packningssilikon från Biltema som ska tåla 300 C när jag sedan monterar samma delarna, Artnr. 36-1775

    Hittade förresten M14 bultar med den tätare gängstegningen än "normal" M14, det närmaste som fanns låg inte långt borta, nämligen oljepluggen för SAAB, passar i dom där extra uttagen för automatlåda på kylaren.
    9000 CSE 2.3T -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Så mycket tid och möda på en gammal kylare?
    Nåja... Men som du ser, material åldras och jag hade INTE chansat på att det går att få ihop detta på ett driftsäkert sätt. Det kan bli dyrt och farligt om en gavel (platästtank) lossnar under körning, och du tappar kylning på ett ögonblick.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Mitt övre slangfäste gick sönder på en av mina gamla 9000.
    I söderledstunneln i rusnings trafik , körde vidare så att jag kom ut ur tunneln
    med ett vitt moln bakom mig , kul för dom som låg bakom

  8. #8
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Ok, jag tog och kapade bort oljekylröret, plocka ihop allt, bytte tilbaka till gamla termostaten samt fyllt på med "grön" kylarvätska och destilerat vatten, har kört lite granna med bilen, kylarvätskan tycks inte bli svart i alla fall av det man kan se i expansionsbehållaren, så lutar nu preliminärt mot att det antagligen var någon kemiskt förening som spökade.

    Biltema termostaten 61-477 (bild nedan) jag testkört med under gågna sommarhalvåret hadde inte äns luftningsventil vilket jag retade mig på eftersom den har en viktig funktion, så undvik denna.

    Biltema thermostat 61-477 for SAAB 9000.jpg

    Vad gäller min gamla kylare så blev det inte helt tätt fast läcker det väldigt lite, tyvärr upptäckte jag att den andra orörda gaveln också läckte aningen mera.
    Även om det läcker väldigt lite, typ någon enstaka droppe, så bestämde jag mig för att beställa en ny kylare vilket blev Biltema igen, 61-336, kom fram idag och kund bara konstatera att den passar inte alls, min kylare är 500mm medans Biltemas är 550mm, dessutom stämmer inte måtten med fästet i överkant oavsett om man skiftade till höger båttengummipluggen eller vänster.
    Tjockleken på cellpaketet är ca 33m medans min gamla är närmare 40mm.

    Några saker till jag måste påpeka gällande kvalitén på denna Biltema kylare är att det verkar inte vara speciellt förtroendeingivande, hela kylaren var rätt skev, aluminiumet som används på ändorna för att klampa fast plastgavlarna har en rynkig yta från böjdeformationen vilket tyder på felaktig/dålig aluminiumlegering för ändamålet.
    Det var också en hel del metallspån i olja kvar runt över fästet samt slangkopplingarn var öppna o full av frigolit.
    Det var också en hel del märken på själva kylaren, dvs dom där sick-sack veckad kylflänsorna var böjda.
    Hela kylaren set ut som en 200 kronors jobb från någon svettverkstad ifrån något eländigt land.
    Biltema kylaren har endast enkla kanaler (bild nedan), jämfört med min gamla där det är dubbla kanaler (se bild i min tidigare post).

    Biltema radiator 61-336 for SAAB 9000 2.jpg

    allrigtht, jag får fortsätta söka kylare, kom med förslag vart man kan inhandla en lämpligt modell för även om det tycks gå att köra vidare så vore det bra med en ny kylare.
    Senast redigerat av mic9000 den 2023-12-08 klockan 21:53.
    9000 CSE 2.3T -96

  9. #9

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylar problem på Saab 9-5 3.0 V6 -99
    Av Niclas66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-01-16, 18:05
  2. Kylar vätska läcker, REJÄLT!
    Av Najjklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •