Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Märkligt ljud från varm B207L NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Märkligt ljud från varm B207L NG9-3

    Hej!

    Har en 9-3 Vector från 2008 med B207L motorn. Har gått drygt 33 000 mil. Köpte den i somras av en ägare som inte tagit hand om den så bra. Senaste oljebytet var gjort 2018. Sen har den gått en del.

    Den går normalt sett fint. Men, när den är varm uppkommer ibland ett ganska otrevligt ljud. Ett metalliskt, slamrande ljud. Kamkedjan är det inte. Har misstänkt ventiler eller ventillyftare.

    Hade den på en välbehövlig (och dyr) service hos mekonomen som bytte oljan. Efter det blev lät motorn mindre och ljudet uppkom inte lika frekvent.

    Sen började jag misstänka vattenpumpen, tänkte att det var ett gammalt kullager som mådde dåligt. Tog den till en liten bilverkstad som sa att det inte var vattenpumpen. Han trodde det var sotig motor, orsakad av att oljebyten inte gjorts med rätt intervaller. Det bekräftade mina teorier om ventillyftare som jag läst kan börja krångla om bilen inte får sina oljebyten. Han spolade motorn och bytte filter och hällde i ny olja.

    Motorn gick då ännu bättre och ljudet har blivit ännu mindre frekvent. Ibland kommer det dock tillbaka. Är det en rimlig teori med smutsig olja och oil-sludge som orsak?

    Motorn låter endast när den är varm, och jag inbillar mig att det kommer oftare när jag kör på ojämn väg.

    Kan tillägga att jag har haft ganska många olika teorier om ljudet. Remspännare, löprulle eller AC-kompressorn etc..


    Är det någon som upplevt samma, eller ett liknande problem?

    Tacksam för svar.
    Senast redigerat av Leifärensaab den 2021-11-28 klockan 13:12.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag har bytt några ventillyftare på 30k+ milade 9-3or med B207 motor som tickat. Annars kan AC kompressorn rassla en del.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    AC-Kompressorn kan det vara, har även en teori om dålig remspännare eller löprulle till multiremmen. Länkar till en video på ljudet här:

    https://youtu.be/EwTVo5Bf5vA
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-28 klockan 19:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Stäng av AC-kompressorn med knappen på panelen så märker du om ljudet ändras.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Har testat detta utan någon som helst skillnad i ljudet. Tycker jag kan spåra ljudet till just området kring remmen. Tänker att det är remspännaren?

    Har iallafall köpt en på Black Friday hos autodoc nu.
    Senast redigerat av Leifärensaab den 2021-12-02 klockan 21:22.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Uppdatering!

    Efter otroligt mycket funderande och felsökande även hos SAAB kom det fram att det som orsakade ljudet var en remskiva på motorn. Sitter som jag förstår det sitter den vid vevhuset och iom att den var dålig hade den dragit sönder packboxen där.

    Så nu, är bilen äntligen tyst och oljeläckaget borta. Positivt är väl att nästan varenda lager i och runt motorn byttes innan just remskivan blev bytt. Nu ska den rulla många mil!

    Tack för all hjälp här på forumet.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Märkligt tutande ljud från stereon NG9-3 -12
    Av ja80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2022-01-27, 16:29
  2. Pysande ljud i motorrum. NG9-3 B207L
    Av NikeHoende i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-01-03, 22:52
  3. Vinande ljud NG9-3 B207L
    Av Chrizze47 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-03-28, 16:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •