Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hög oljeförbrukning och misständningar NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Hög oljeförbrukning och misständningar NG9-3 B207

    Hej jag har en del problem med min saab 93 ng. aero 05:a det första problemet är att den drar 1 liter olja på 30 mil har lagt ut ett papper under bilen utan resultat den ryker inte och den läcker inte ut olja någonstans vad jag kan se.
    Jag kopplade på min Tech 2 nyligen och fick inga felkoder. Men den rycker vid 3000 varv när man gasar på sen slutar den rycka sen läste jag på mitt Tech 2: misfire cyl.1 1500. cyl.2 1500 cyl.3 1500 cyl. 4 15000?? vad menas med det samt meddelande
    Intermittent fault in Potentiometer erractically??? vad menas med det snälla jag är desperat samt att jag vet inte vad jag ska göra detta är mitt första inlägg sen jag blev medlem tack på förhand mvh..martialman67..

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    574
    Medlem#
    11576
    Hur långt har bilen gått, och hur länge har du ägt den? Vet du om oljeförbrukningen är ett nytt problem?

    Oljeförbrukningen är svårt att säga nåt tvärsäkert om utan att ha sett bilen. Ryker det om den? Exv vid fullgasrepor? Det kan vara din turbo som är på upphällningen, men det kan också vara nånting enklare som kanske vevhusventilationen.

    Ryckningarna beror på misständningar. Cylinder fyra verkar vara boven. Jag hade liknande problem med ryckningar på min ena Aero -05. Jag bytte först till en uppsättning nya NGK-stift av rätt modell eftersom det är en billig åtgärd och aldrig fel att göra. Det hjälpte tyvärr inte mig, utan jag fick investera i en ny (original) tändspole. Med den på plats har jag inte haft en enda ryckning till.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej! bilen har gått 26000 mil jag har ägt bilen i 3.5 år den ryker inget , oljeproblemet bör jade för ca. 6 veckor sedan min förra saab 93 aero 03:a ryckte ochså men där fick jag felkoder och köpte fyra tändspolar från kina sen fungerade den bra igen men det är nog som du säger cyl. 4 som är boven. mvh. martialman67

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    574
    Medlem#
    11576
    Efter att ha testat med nya stift så skulle jag köpa en ny spole, montera den på cylinder 4 och se vad som händer. Finns ryckningarna och misständningarna kvar så skulle jag flytta på den ett steg i taget och se vad som händer.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ok tack jag ska prova det återkommer

Liknande ämnen

  1. Misständningar NG9-3 B207
    Av Wer95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-08-28, 15:08
  2. Slumpmässiga misständningar och hög oljeförbrukning OG9-3
    Av tryckfel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2020-04-06, 22:09
  3. Misständningar, inget komp på 1cyl NG9-3 B207
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-04-17, 18:56
  4. [LÖST] Se misständningar i T8-suite NG9-3 -05
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •