Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilen dog vid nyckelvridning NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Bilen dog vid nyckelvridning NG9-3

    Idag när jag skulle in i bilen tryckte jag på nyckeln för att låsa upp. Då började larmet tjuta och fick trycka igen för att få av det. Sen satte jag mig i bilen, satte nyckeln i nyckelhålet och drog till ON, försökte inte starta motorn alls utan ville bara ha tändning. Då pga regn börjar vindrutetorkarna, de hinner halvvägs över rutan sen dör allt i bilen. Vindrutetorkarna stannar och allt för liksom. Testar sedan att vrida nyckeln ytterligare men det tar stopp. Så jag fick låsa alla dörrar manuellt och gå därifrån då den inte ville låsa med nyckeln trådlöst heller. Antar att batteriet är HELT dött och att det bara fick ett dödsryck när jag startade allt först?

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Påminner åter igen om Lathund för inlägg om felsökning som också finns klistrad i denna forumdel.

    Vad är det för bil?
    9-3SS/SC är extremt känsliga för dåligt batteri.

    Du konstaterar att batteriet är urladdat/dött vilket jag är benägen att hålla med om med avseende på beskrivningen av vad som hänt.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Vilken bil gäller det, svårt att ge dig ett bra svar annars. Har du kollat så du har kräm i batteriet, har upplevt på gamla 9-5 att allt lyser som det ska men väldigt svagt när batteriet är slut.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag håller med om att nämna bilmodell underlättar felsökningen.

    Men det låter på beskrivningen som ett slutkört batteri, och där är ju felsökningen enkel och oberoende av bilmodell. Mät upp spänningen på batteriet. Kan du inte det så är det startkablar/batteribyte som gäller för att bekräfta/utesluta batteriproblem.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Oj! trodde det stod i min beskrivning nedanför. Har 9-3 sportsedan 2005 1.8t

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Nyckel fast i "lock" och nytt dött batteri.

    Hej.

    Har en 2005 9-3 SS 1,8t och har nu fått problem med batteriet/rattlåset. Jag bytte batteri för ca 4 månader sedan då det gamla inte gick att ladda när det hade dött & det stod "battery malfunction" på batteriladdaren.

    Nu har bilen stått i ca 4 dagar och skulle ta en tur med den. Värt att nämna är också att i ca 2 månader har centrallåset inte fungerat riktigt. Bilen har börjat tjuta oprovocerat om jag har låst den med dosan. Så i ca 2 månader har jag endast låst den manuellt.
    Nu när jag skulle köra den så ska jag vrida om nyckeln, då fastnar nyckeln i "lock" läget och inget mer händer. Jag tar fram multimeter och mäter batteriet & den säger 2,8V. Är det något som "läcker" el då eller kan det vara generatorn som är dålig? Något tips på vad man kan testa?

    Mvh Emil.

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Byt batteri, köper du ett nytt bör detta laddas innan det monteras i bilen.
    Mät spänningen över batteriet med motor igång.

    Motor avstängd bör ligga på minst 12,7V, motor igång ca. 13,5-14V.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Var det ett helt nytt 12V batteri som installerades för 4 mån sedan kan du reklamera det. Det är förmodligen trasigt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    NG 9-3 2005 ss startar inte, lampor blinkar.

    Hej.

    Sedan i vintras har min bil hållit på att ladda ur sig själv när den har stått ett tag (ca 2 veckor). Batteriet är från biltema och inköpt i höstas. Har då och då fått ladda batteriet och när det har laddats upp fullt har allt fungerat.

    Nu när jag har satt i det färdigladdade batteriet och vrider om nyckeln så kommer alla möjliga fel. Det står att krockkuddar inte fungerar, styrningen till lampan, stöldskyddslarm, alla fel kommer upp på skärmen. Sedan blinkar alla varningslampor på bilen och även strålkastarna blinkar utanpå. Radion fungerar däremot, men inte displayen till GPS osv (har version 3 av dispay eller vad det är). Det hörs märkliga klicks ibland och hastighetsmätaren och de andra mätarna typ vibrerar eller rör sig lite upp och ned. Jag testade att göra ett batteritest innan detta felet uppstod genom att en kompis startade bilen medans jag mätte spänningen på batteriet. Då tappade batteriet lite för mkt ström vad jag kunde se. Vad kan det vara? Har sett att många löser det genom ett nytt batteri, men mitt är ju bara 6 månader gammalt. Kan batteriet vara ett "måndags-ex" kanske?

    Bilen:
    Saab 9-3 2005 SS 1.8td
    motoroptimerad till 200hk.

    Mvh Emil

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •