Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Känsligt och stötigt! NG9-3 med sportchassi

  1. #1

    Känsligt och stötigt! NG9-3 med sportchassi

    Saab 9-3 2.0t 2008

    Hej undrar om sportchassi är så här känsliga. Vill bara åka bekvämt och slippa känna minsta lilla grej. Fått reda på en fälg bak är inte helt rund och är det det som är boven?
    Eller är dom lite små stötiga generellt med sportchassi? Sen våra kassa vägar hjälper väl inte till direkt (GBG) :-/


    Antar däck o fälg måste vara perfekta med sport?
    Gillar verkligen Saab 9-3 men lite trött på känsligheten.

    Bilen gått 24 nu och är i bra skick. Tycker inte den känns gungig eller nåt i stötdämparna men kanske är osynk i dom efter alla mil??

    Går det få dessa bilar med sportchassi så man njuter köra? :-P

    Hoppas på lite gensvar här!
    TACK! MVH Anders

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Menar du att den blivit stötigare med åren, eller har du bytt hjul sedan du började använda den?

    Jag njuter när jag kör min "banpreppade" 9-3:a med HÅRD fjädring, men det är för att jag tycker att den är kul att köra, inte bekväm.

    Då detta är bedömningsfrågor finns inget generellt svar, men om det du vill fråga är;

    "-kan jag byta ner mig ett steg i fälgstorlek för att möjliggöra däck med högre profil?"

    eller

    "-kan man eftermontera ett standardchassie på en bil standardutrustad med sport?"

    så är svaret ja.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Svarar på den första och sista av frågorna.
    Citat Ursprungligen postat av 74anders Visa inlägg
    Fått reda på en fälg bak är inte helt rund och är det det som är boven?
    Ja. Dvs: Självklart är det ett fel som påverkar. Börja med att fixa det. Återkom och berätta om resultatet.
    Citat Ursprungligen postat av 74anders Visa inlägg
    Går det få dessa bilar med sportchassi så man njuter köra? :-P
    Ja. Speciellt om man har sportchassi. Normalt upplevs sportchassit inte alls "småstötigt" av "vanliga" Saabägare. Men alla är ju olika...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Upplevde inte mitt sportchassi som särskilt stötigt. Så meddelade verkstaden att stötdämparna bak var helt slut. Oj vilken skillnad det blev med nya stötdämpare! När bytte du stötdämpare senast? Mina första - original - höll i 8000 mil. Efter dem blev det Hirsch. Dem blev jag tvungen att byta ca 12 000 mil senare. Nu svävar jag på moln ett tag igen (med original sportdämpare)...

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Vart köpte du "original sportdämpare"? Tycker jag studsar fram i min med standardchassi och misstänker att dämparna är original 24.000 mil.

Liknande ämnen

  1. Stötigt med 16tum? 9000
    Av aeroamilon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •