Kylvätskeläckage, täta topplockspackning med tätningsmedel?
Saab 9-5 kombi 2,3t BioPower från 2005. Gått 25.600 mil.

Köpt i somras, efter ett par tre hundra mil varnar SID om låg kylvätskenivå. När jag ska fylla på märker jag att kylvätskan luktar mycket fränt, typ ammoniak. Fyller på och kör vidare ett par veckor, får sedan upp samma meddelande igen. Återkommande problem. Har vid låg kylvätskenivå även hänt att givaren för motortemperatur slutat fungera. Ligger annars på kvart i som den ska.

Har varit på verkstad och de säger att det är topplockspackningen som gått. Avgaser läcker in i kylvätskan och kylvätskan försvinner in i motorcylindrarna. Skulle bli alldeles för dyrt att byta hela packningen, vi snackar runt 20.000 kr. Funderar därför på att spola rent systemet, byta termostat och sedan täta med topplockstätning som finns att köpa för ca 400 kr.

Har kollat oljan och den ser ok ut så läcker inte in kylvätska där.

Är det någon som testat denna metod? Spola rent systemet och byta termostat borde man kunna göra själv tycker jag. Sedan får man väl se om tätningsmedlet fungerar.

Bilen går bra i övrigt så vill helst slippa skrota den. Känner tyvärr ingen som kan hjälpa mig att byta topplockspackning.