Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kylvätskeläckage, Täta topplockspackning med tätningsmedel? B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Kylvätskeläckage, Täta topplockspackning med tätningsmedel? B2x5

    Kylvätskeläckage, täta topplockspackning med tätningsmedel?
    Saab 9-5 kombi 2,3t BioPower från 2005. Gått 25.600 mil.

    Köpt i somras, efter ett par tre hundra mil varnar SID om låg kylvätskenivå. När jag ska fylla på märker jag att kylvätskan luktar mycket fränt, typ ammoniak. Fyller på och kör vidare ett par veckor, får sedan upp samma meddelande igen. Återkommande problem. Har vid låg kylvätskenivå även hänt att givaren för motortemperatur slutat fungera. Ligger annars på kvart i som den ska.

    Har varit på verkstad och de säger att det är topplockspackningen som gått. Avgaser läcker in i kylvätskan och kylvätskan försvinner in i motorcylindrarna. Skulle bli alldeles för dyrt att byta hela packningen, vi snackar runt 20.000 kr. Funderar därför på att spola rent systemet, byta termostat och sedan täta med topplockstätning som finns att köpa för ca 400 kr.

    Har kollat oljan och den ser ok ut så läcker inte in kylvätska där.

    Är det någon som testat denna metod? Spola rent systemet och byta termostat borde man kunna göra själv tycker jag. Sedan får man väl se om tätningsmedlet fungerar.

    Bilen går bra i övrigt så vill helst slippa skrota den. Känner tyvärr ingen som kan hjälpa mig att byta topplockspackning.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 820
    ska du hälla i nå undermedel så skulle jag inte krångla med att spola ur.......testa tätningen först och se vad som händer....Vanlig "kylartätning " brukar dock inte fungera. Holts har nåt som heter Motorweld. Det sålde jag åt en nyligen som tippade det i en subaru och där lugnade det ner sig lite så kanske kanske.........Finns på autoexperten.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Så det är inga problem att spola ur systemet om man nu skulle vilja göra det efter att ha testat tätningmedlet? Rislone Head Gasket Fix heter produkten jag tänkt testa.

    Är det Holts Wondarweld du menar? Hittar inte produkten hos autoexperten, länka gärna om du har möjlighet. Det verkar dock vara betydligt krångligare att använda den produkten.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-04 klockan 14:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 820
    jo det var den jag tänkte på. Var nog nåt annat fabrikat som kallade sin för motorweld förut. Rislone varianten verkar dock vara ganska dyr. Man får ju en stor flaska av Holts varianten för 200kr om man bara vill testa.........

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 572
    Medlem#
    6973
    Jag tänker att det måste kunna gå att hitta någon som kan byta topplockspackning betydligt billigare.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 760
    Medlem#
    12120
    Ja, 20k låter dyrt.. Men det är väl ett jobb dagens prylbytar"verkstäder" inte vill ha kanske.
    Senast redigerat av GlennB den 2021-11-04 klockan 20:42.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 493
    Medlem#
    3183
    Håller med - det måste finns någon servicevänlig verkstad som tar betydligt mindre betalt.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 852
    Medlem#
    8163
    Jag skulle prova att efterdra toppen om det inte redan är gjort...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Fyllde på en liter kylvätska igår och åkte 6 mil motorväg. Då var expansionskärlet så gott som tomt. När jag skulle åka hem 5-6 timmar senare märkte jag att nivån i expansionskärlet sjunkit till samma låga nivå igen. Fyllde på med en ny liter och körde 6 mil landsväg hem. Givaren för motortemperaturen låg på mellan fem över halv och tjugo i under nästan hela resan, först på slutet gick den upp till kvart i där den ska ligga. Motorlampan tändes dock inte. Kontrollerade kylvätskenivån 2-3 timmar efter hemkomsten och då såg kylvätskan faktiskt ut att ligga kvar på mer eller mindre samma nivå som när jag fyllde på inför hemresan.

    Min amatöranalys av detta säger att även om det finns ett kylvätskeläckage så kanske det också är så att termostaten behöver bytas ut.

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Jag skulle prova att efterdra toppen om det inte redan är gjort...
    Du menar att det kanske borde ha gjorts i samband med att bilen var så gott som fabriksny men att dåvarande ägare inte gjorde det? Kanske värt att testa i alla fall. Vilka verktyg behöver man och hur vet man hur hårt ska man dra åt? Jag tänker mig att det finns risk för skador om man drar åt för hårt.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag tänker att det måste kunna gå att hitta någon som kan byta topplockspackning betydligt billigare.
    Ja alltså jag har svårt att förstå hur det kan kosta 20k att byta ut en packning. Själva packningen kostar ju inte mycket och arbetet kan väl knappast ta flera dagar i anspråk?

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ja, 20k låter dyrt.. Men det är väl ett jobb dagens prylbytar"verkstäder" inte vill ha kanske.
    Varför inte?

    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Håller med - det måste finns någon servicevänlig verkstad som tar betydligt mindre betalt.
    Frågan är bara var man hittar dem...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Orso75 Visa inlägg
    Du menar att det kanske borde ha gjorts i samband med att bilen var så gott som fabriksny men att dåvarande ägare inte gjorde det? Kanske värt att testa i alla fall. Vilka verktyg behöver man och hur vet man hur hårt ska man dra åt? Jag tänker mig att det finns risk för skador om man drar åt för hårt.
    FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylvätskeläckage OG9-5 B2x5
    Av Sundström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-26, 08:27
  2. [LÖST] Trasig topplockspackning OG9-5 B2x5
    Av Patrik_B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-11-16, 19:38
  3. [LÖST] Byte av topplockspackning B2x5 OG9-5
    Av Demon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-10-08, 08:31
  4. [LÖST] Byte av topplockspackning OG9-5 B2x5
    Av Luis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 15:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •