Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 96

Ämne: Ökad bensinförbrukning och felkod P0420 OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -

    Ökad bensinförbrukning och felkod P0420 OG9-5

    OG9-5, 2008, 24'K mil, automat.

    Har haft den i 2 år. Soppaförbrukningen har ökat från ca 0,95 till 1-1,2 den senaste tiden. Ibland blir visningen på displayen helt vild när man startar. Kan gå från välidigt höga värden tills värdet stabiliseras.
    Igår underkändes bilen vid besiktning pga lysande motorlampa och felkod P0420. Jag hade inte sett att motorlampan lyste konstigt nog?!
    Jag har nya vaccumsilikonslangar liggande som jag hade tänkt byta då jag misstänkte att dåliga såna kunde vara orsaken till den höga soppaförbrukningen.

    Bilen går bra för övrigt. Pigg, dricker inte nämnvärt mycket olja.

    Min fråga är: Kan P0420 hänga ihop med dåliga vacuumslangar, eller är det mest troligt att främre katten är kass?

  2. #2
    Sökt på felkoden?
    Citat Ursprungligen postat av turbosug Visa inlägg
    Sen ett tag kör jag eget o hittills har kundernas 14st P0420 varit någon form av luftläckage mellan luftmassemäter och innan första lambdan.
    P1132 talar ju också sitt tydliga språk: fet blandning pga för mycke luft.

    Stackars den som byter till ny kat för dyra pengar, o problemet kvarstår.

    Dåligt dragna muttra på downpipen är ju inte ovanligt, och om man då bara byter kat så dras ju dessa åt så då vet man ju inte vad som e felet.

    Hjälpte till på annan verkstad i höstas.
    Kund kom med nyköpt kat till og9-3 02, o ville ha den monterad då saabverkstan inte hade tid o bilen skulle ombesiktas. Upptäckte att alla tre muttrar va lösa.
    Drog åt, släckte felkoderna sa åt honom o ombesikta direkt.
    Gick igenom blankt o fint. Han lämna tebax katten.
    Träffa han förra veckan o den går fortfarande som den ska, dessutom vart den ju mycket piggare efter denna operation.

    Summering; LETA LUFTLÄCKOR, FÖRST!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Ja.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av cosmicp Visa inlägg
    Min fråga är: Kan P0420 hänga ihop med dåliga vacuumslangar
    Ja.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Tack för bekräftelse flaset. Ska byta dom så snart jag får tid. Har silikonslang i garaget och såg en Youtube-film om var slangarna sitter, så kanske t o m jag kan klara det

  6. #6

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Intressant läsning. Tack för länkar moderatorn. EVAP-tråden var ju tja, upplysande, så nu känner jag mig ännu mer förvirrad fast på en högre nivå. Eeehhh.
    Ok, detta har hänt: Jag bytte alla vacuumslangar jag hittade - 4 st. 1 x 8 cm, 1x 25 cm, 1x 30 cm, 1x 70 cm. Cirka.
    Det här är alltså en 9-5 Biopower 2008 automat (kör på bensin f n). Har jag hittat alla slangar?

    Bilen gick bra innan bytet, men nog tycker jag den blev rappare efter bytet (vilket ju alla vill tycka som har lagt ner tid på att mecka
    Även turbomätaren reagerar livligare, snabbare. Jag släckte felkoden, ombesiktade utan anmärkning (alla avgasvärden utmärkta) och trodde allt var frid och fröjd. Bensinförbrukningen har jag inte hunnit kollat än då jag inte kört mer än 15 mil. Men efter ett 10-tal mil så återkom felkoden, och lysande motorlampa.

    Frågan är: hur ska jag veta vad som är fel - katalysator, någon av lambdasonderna, EVAP-backventiler?
    Frånsett möjligheten att grenröret kanske läcker vid katalysatorn (eller var det mot turbon??) som någon nämnde. Det bör förstås kollas först.
    Senast redigerat av cosmicp den 2020-10-13 klockan 19:40.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -

    Lysande CE och felkod P0420 OG9-5 BioPower

    Saab 9-5 2,3t Biopower 2008, 24K mil

    Motorlampa lyser och jag får kod P0420. Bilen går bra fast drar lite mer soppa än normalt.
    Jag har läst en massa trådar här, och ska åka till en kompis som har lyft och först kolla ev. kattläckage, dåliga kontakter/kablar till lambda etc.
    Om det inte löser problemet så blir det till att skaffa reservdel(ar). Jag vill *verkligen* försöka undvika att betala 7000 spänn för en katt och/eller 2000/st för lambdasonder....
    Så jag tar jag gärna emot synpunkter på om följande prylar är vettiga och passar min bil:

    Lambdasonder: https://www.bildelaronline24.se/saab...148/lambdasond
    Katalysator: https://www.skruvat.se/show.aspx?k=katalysator
    (Dvs Skruvas universal. Vilka dimensioner ska det vara för att passa rakt av?

    Läste också följande: "De vanligaste lambdasondstyperna kallas narrowband oxygen sensor (med smala band) och wideband oxygen sensor (med breda band)." Jaha, och vad betyder det? Och vad används på en Saab?
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  9. #9
    Original eller trimmad?

    Har du kollat luftläckage, speciellt grenröret

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Original.
    Som sagt, luftläckage är en av de saker som jag ska kolla först.
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Hur gamla är tändstiften? Hade samma felkod på min och köpte nya stift och då försvann felkoden

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Att montera en universalkatalysator istället för den främre katalysatorn på en 9-5 lär bli en utmaning. Jag hade valt en begagnad kompett originalkatalysator.

    Jag har svårt att se hur slitna tändstift kan ge P0420.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Som alltid skall man söka på forumet och det är inte ovanligt att goda råd finns i de lösta trådarna!
    Citat Ursprungligen postat av turbosug Visa inlägg
    Sen ett tag kör jag eget o hittills har kundernas 14st P0420 varit någon form av luftläckage mellan luftmassemäter och innan första lambdan.
    P1132 talar ju också sitt tydliga språk: fet blandning pga för mycke luft.

    Stackars den som byter till ny kat för dyra pengar, o problemet kvarstår.

    Dåligt dragna muttra på downpipen är ju inte ovanligt, och om man då bara byter kat så dras ju dessa åt så då vet man ju inte vad som e felet.

    Hjälpte till på annan verkstad i höstas.
    Kund kom med nyköpt kat till og9-3 02, o ville ha den monterad då saabverkstan inte hade tid o bilen skulle ombesiktas. Upptäckte att alla tre muttrar va lösa.
    Drog åt, släckte felkoderna sa åt honom o ombesikta direkt.
    Gick igenom blankt o fint. Han lämna tebax katten.
    Träffa han förra veckan o den går fortfarande som den ska, dessutom vart den ju mycket piggare efter denna operation.

    Summering; LETA LUFTLÄCKOR, FÖRST!

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Rent konkret - vad tror ni om den här katten för min bil:
    https://www.skruvat.se/Katalysator-d...ssad-C150.aspx
    Skruvat skriver att den är direktanpassad / bilmodellanpassad för min bil. Då borde den väl bara vara att skruva dit direkt utan trassel? Eller?

    Och lambdasonderna på den här sidan är avsedda för min bil:
    https://www.bildelaronline24.se/saab...148/lambdasond

    Spelar det någon roll vilken jag väljer? Vilken kabellängd krävs för regler- resp. diagnossonden? Nåt annat att se upp med?
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Står det modellanpassad borde dne passa rakt av ja.

    Däremot skulle jag ALDRIG montera en lambdasond som inte är original, har sett alldeles för mycket trassel pga konstiga lmbdasonder på diverse bilar.

    Möjligen kan man montera exempelvi en bosch om originalet är en bosch, men då ska det vara precis samma typ.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Tack för svar Glenn. Jag hoppas mina lambdasonder är OK då... annars kan det bli lite dyrt om original är ett krav. Om en vecka vet jag.
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Har du läst #6?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Ja. Om du har läst #1 så skrev jag: "...ska åka till en kompis som har lyft och först kolla ev. kattläckage, dåliga kontakter/kablar till lambda etc." Vilket inkluderar ev. övrig läckage vid grenrör etc.
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Det var så i mitt fall för efter nya stift så återkom inte felkoden sen om det var en tillfällighet eller ej är lite svårt att svara på

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Står det modellanpassad borde dne passa rakt av ja.

    Däremot skulle jag ALDRIG montera en lambdasond som inte är original, har sett alldeles för mycket trassel pga konstiga lmbdasonder på diverse bilar.

    Möjligen kan man montera exempelvi en bosch om originalet är en bosch, men då ska det vara precis samma typ.
    Bosch 0 258 006 174 och 0 258 006 175 är det som är original på 9-5, kostar ca 700 kr/st eller strax över det dubbla om man vill köpa via Orio. Exakt samma del, står till och med Saab på kontakten. Kommer i kartong från Bosch eller plastpåse från Orio. Observera att man inte får använda kontaktspray eller liknande på kontakterna, då denna sond tar referenssyre via kontakten.

    https://www.autodoc.de/bosch/1149043
    https://www.autodoc.de/bosch/1149044

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0420 OG9-5 BSR steg3
    Av saabtsport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-05-18, 10:37
  2. [LÖST] Felkod P0420 B2x5 OG9-3
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 17:45
  3. [LÖST] Rycker och ökad bensinförbrukning OG9-5 B2x5
    Av Joxen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 16:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •