Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 89

Ämne: Oljefilter från Biltema till OG9-5

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Du menar köparens nettopris? Det har sannolikt ökat det också.......

  2. #22
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Jag menar det som maptun (och speedparts) betalar från orio.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Långmilare. Nej men redan för några år sedan kunde jag se skillnad på filterfatrialet på då något äldre badge med nyare.
    Och som jag skrev tidigare verkar övertrycksventilen ha ny design.

    Fråga. Även om Saab ställde speciella krav för 10-15 år sedan, så är ju frågan vem ställer dessa kostsamma krav idag?

    Jag har väldigt svårt att tro att GM specialbeställer filtermaterial av wix för just Saab filtret.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Jag är ganska säker på att GM (precis som t.ex. Volvo) kräver att alla deras underleverantörer tillverkar sakerna enligt en överenskommen spec. Hur filtret tillverkas är alldeles säkert bestämt i en spec - det är möjligt att specen ändrats över tid, men WIX får garanterat inte ändra specen utan GMs godkännande. Alla seriösa firmor av någon storlek kräver att underleverantörer får ändringar godkända av köparen innan man ändrar.

    Varför tror du att kraven är kostsamma? Jag förklarade tidigare just att jag inte tror att kraven påverkar kostnaden märkbart.

    GM har knappast något eget incitament att ändra på filtren, man har en (sannolikt) problemfri product som säljer, och har lite att vinna på att ändra den.

    Och, jag utesluter inte att det skulle kunna vara så att just Speedparts piratfilter faktiskt är nära Saabs/GM:s spec (även om nu det där Mr_SunBear rapporterade med tjutande filter tala emot att det är precis samma). De flesta andra som säljer piratfilter är inte Saab-inriktade säljer sannolikt samma generiska filter de säljer för t.ex. Volvo - varför skulle de lägga energi på bra filtrering som sannolikt få kunder kommer att upptäcka och inte kommer att leda till några reklamationer eller skadeståndskrav?

    (Sedan är det säkert så att priset på Speedparts filter också kommer säkert att åka upp också då varupriserna rent allmänt är på väg upp rejält nu, så det smarta är väl att köpa originalfilter från Maptun innan de höjer priset om man vill spara pengar.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Eftersom jag har Amazon Prime så köpte jag ett Bosch-filter (7005) av Amazon själva igår, 87kr skickat till dörren. De har även Mann (som jag använt tidigare, inte varit något problem, men jag byter alltid rätt ofta. Alla andra alternativ gav betydligt högre totalkostnad. Inte billigare att köpa lokalt heller och jag ska inte dit i närtid heller. Vill någon fynda och har udda Saab tar de bara 22kr för Mann 712/75. Standard 712/80 kostar 83kr.

    När jag kollade runt igår verkar det bara skilja på höjden mellan 712/75 och 712/80. Vet någon om det skiljer något annat, som bypass-tryck? Annars är det ju bara att byta lite oftare, vilket jag redan gör. För 22kr är det svårslaget. 75 verkar ändå vara 79mm högt enligt Mann själva. Hmmm. Ska vara till 9000 V6 samt 9-3/900 1.8. Detta alltså https://www.maptunparts.se/oem/4502696 Edit: Gängan skiljer, så det blir lite jobbigt! M18x1,5 mot 3/4-16 UNF för det "normala".
    Senast redigerat av MultiMan den 2021-11-07 klockan 13:25.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Fast priset på oljefiltret är ju långt ifrån hur mycket totalkostnaden för ett filter är? Om man slår ut kostnaden för turbobyte eller motorrenovering per mil så är filterkostnaden försumbar.

    Räkneexempel, om man räknar med att ett turbobyte eller motorrenovering som kostar 10k och behövs efter 30k mil så betyder det att ett oljefilter som förlänger livslängden 1500 mil eller 5% är lönsamt om det kostar mindre än 50:- extra.

    Och det skulle förvåna mig om inte skillnaden mellan Saabs äldre filter och det nyare inte vore (betydligt) större än 5%.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Väldigt underligt resonemang. Skulle man tänka så genom hela livet förlorar man miljoner, helt i onödan. Alla onödiga kostnader är just, onödiga. Pengarna kan läggas på annat. Aldrig märkt något problem med Bosch, Mann eller originalfilter heller, i någon bil och då behåller jag bilarna 10+ år.

    Presentera gärna underlag för dina 5% längre livslängd pga att man köper dyrare filter, jämfört med ett av välkänd kvalitet, fast billigare. Oljan har betydligt större betydelse (och bytesintervaller), därför köper jag alltid så bra som möjligt där, men aldrig för dyrt. Därför har jag hittills aldrig köpt den GM-olja som hela tiden rekommenderas här. Min bil GM-servades med den oljan upp till 14000 mil, vid varje 1000 mil + filter (stämplat hos märkesverkstad), ändå skar turbon då. Klassningarna säger bara en liten del av oljans kapacitet att förhindra slitage. Finns så många olika faktorer som avgör livslängden i en förbränningsmotor.
    Senast redigerat av MultiMan den 2021-11-07 klockan 15:31.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Din bil lär ha gått 3-4 år med det äldre filtret, eftersom det uppdaterade filtret kom ut under sommaren 2005. Här är observationer efter byte av filtertyp i en gammal tråd om det nya filtret: http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post243109

    (Och sannolikt gick din bil även med med Mobil 1 första åren eftersom det var vanligast bland Saab-verkstäderna innan GM-LL-A-025 kom - och dess egenskaper var troligen starkt bidragande till oil-sludge-problem och tillhörande slitage - men detta passar bättre i oljetrådar.)

    Jag jämför med Saabs gamla filter eftersom det är mer väldefinierat än blandade piratfilter - där somliga säkert är på samma nivå som det (och vissa riktigt billiga säkert är ännu sämre), medan andra kan vara på en glidande skala mellan nya och gamla. Vad man får för pengarna när man köper andra filter har jag ingen uppfattning om, för jag har inte analyserat dem - och tror inte jag har den kompetensen. Vad jag däremot vet är att Vi Bilägare testade till synes likvärdiga filter tillverkade av Mann runt 1980 med resultat att det var stora skillnader: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1218792
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Fast ett test för 40 år sen lär nog knappast spegla verkligheten idag. Då var det väldigt vanligt med kvalitetsskillnader för man producerade på ett helt annat sätt. Idag är det leanproduction deluxe och varenda lilla öre räknas hem med stor noggrannhet. Tror inte heller att originalfilter tillverkas på nåt särskilt vis eller med andra media annat än de som är tillgängliga normalt.

  10. #30
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Oljefilter från Biltema till OG9-5

    Mkt diskussion om ngt vi egentligen inte har koll på idag. Oavsett ett olja o filterbyte är aldrig fel och Biltemas filter kommer fungera (hur bra jämfört med oem vet jag inte). Jag skulle dock inte köpa olja o filter på Biltema för då det finns annat o välja på där rätt funktion är mer garanterad i val av spec material osv.

    Sedan är det ju som så att original filter om man vet vart de säljs är tämligen prisvärda jämfört med andra tillverkare (även här vet vi inte vilket som renar/flödar bäst). (Lika med GM oljan) Nu har inte alla saabägare koll på stcs/speedparts/Maptun och tyvärr ligger ofta Biltema nära till hands.

    Jag skulle inte använda ett 30+ år gammalt testresultat som källa idag även om det säkert var intressant på sin tid.

    GMs filter kan mkt väl ha kostnadsoptimerats sedan det kom 2005 det har vi inte koll på. Det kan vara samma funktion som då fast med annat material och komponenter.

    Toyotan vi har går just nu med ett Bosch filter innan dess har jag använt Purflux. Köper man komponenter av kända märken och byter olja mm i relativt täta intervall om man har lite äldre bil så har man nog gjort gott nog.

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Helt offtopic men de vanligaste bosch filtrena är tillverkade av mann.

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast ett test för 40 år sen lär nog knappast spegla verkligheten idag. Då var det väldigt vanligt med kvalitetsskillnader för man producerade på ett helt annat sätt. Idag är det leanproduction deluxe och varenda lilla öre räknas hem med stor noggrannhet. Tror inte heller att originalfilter tillverkas på nåt särskilt vis eller med andra media annat än de som är tillgängliga normalt.
    Anledningen till att de var olika då berodde inte på tekniska skäl, utan olika affärstänkande (vinstoptimering av olika saker). Och affärstänkandet styrs av samma mekanismer då som nu, dvs. har du ingen (biltillverkare) som hänger över som kräver en viss kvalité (och kontrollerar den) så kapar man bort "onödiga" kostnader när man gör en variant där i stort sett priset är det enda försäljningsargumentet.

    Om du tittar på folk som tar isär filter idag och lägger ut resultatet på Youtube så ser du att det är betydande skillnader mellan olika filter, även sådana som kommer från samma tillverkare. Och du kan helller (normalt) inte se på prylen hur väl den är kvalitetskontrollerad.

    Det skulle förvåna mig mycket om inte WIX upprättar egna specar (i samarbete med underleverantören) för filtermassan/filterpappret de köper in (eller om de ev tillverkar sjäva). Detta är grundläggande för att kunna leverera stabil kvalité ut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Jag har lagat bilar i 35 år och även jobbat på ett ställe som sålde filter så jag har sågat isär massor med filter och jämfört och naturligtvis är det skillnader hela tiden på det mesta. Jag tror dock inte att det idag finns något filter som rengör så pass dåligt att det faller inom ramen olämpligt om man följer serviceintervaller. Det är ju lite som de som vurmar för större filter och mer media för då renar det bättre. Jaha jämfört med vad? Tänker man sig att man förlänger intervallerna då eller menar man att på 1500mil så rengör det större filtret bättre än det mindre? Man kan såklart testa filter och mäta hur bra de renar men vad ger de resultaten? Jag köper inte alls det där med att om man skulle jämföra och påstå att man skulle få påvisbara skillnader mellan original och ett annat märkesfilter. Jaha den har koksat och ja det beror på att du har fel filter........
    Att GM kanske vill ha nåt special filtermedia i sina filter kan mycket väl hända men skillnaderna mellan detta och andra filter lär vara så små att det i praktiken inte ens är mätbart eller ens möjligt att förklara. Då skulle man ju behöva köra två identiska motorer exakt likadant och jämföra och jämföra i det oändliga.
    Sen vet jag inte om de olika varianterna har så mycket med uppdateringar att göra förutom byte till "longlife" filtermedia att göra. De flesta som gjorde stor grej av detta har ersatt sina filter gradvis så att det tidigare icke longlife ersätts av det senare så idag är det nog det bättre filtermediet i dem. Mann W712/38 som det hette förut blev W712/80 när det blev longlife och det är det som gäller idag.

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Jag länkade till slutkommentarerna i filtertråden ovan om skillnaden mellan saabs äldre filter och det som kom 2005:

    Citat Ursprungligen postat av 08MeanieGreenie Visa inlägg
    Jag bytte olja (Mobil 1) och oljefilter (till det nya svarta) på aeron.

    Och javisst verkar det rena bättre, efter ca. 200 mil’s körning i Stockholms rusningstrafik är oljan fortfarande synligt brun på oljestickan (så var det inte med det gamla blå filtret)
    Citat Ursprungligen postat av Presho Visa inlägg
    Lyfter en gamal tråd, kan ju va värt att få upp.

    Har kört nu 1100 mil med den nya filtret , på en B234 motor dock, nåra kokspartiklar synns inte i oljan än. Så, klart att filtrering av dom minsta partiklar är ju bättre än tidigare.

    Oljan en Redline 15W-50 ( semester olja, permanent över 25 grader yttretemp)
    Sedan sa DrBoost rakt ut (i samma tråd) att Saabs nya filter från 2005 filtrerar bättre än dess föregångare. Du får tro vad du vill, men jag har absolut ingen anledning att misstro honom.

    Och jag tror att somliga filter som finns där ute fortfarande är jämförbara med Saabs gamla originalfilter, för det var inte ett dåligt filter i sig. Det nya är bara klart bättre.

    Och bättre filtrering ger rimligen lägre slitage, rakt av.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Ja fast när longlifefiltrena kom så blev det ju annan och bättre filtermedia. Det har väl ingen ifrågasatt? Det var ju en förändring många gjorde men som jag skrev så är ju det nåt som typ dött ut då de flesta fabrikat använder det bättre mediat i alla filter. Longlifevarianten ersätter det äldre så att säga. Då kan man rimligen inte säga att saab har ett bättre media idag än andra. Det enda man kan säga med säkerhet är ju att saab fortsätter att skriva longlife helt i onödan för de har ju inga andra filter heller. Finns inget val liksom. Liksom hos andra.
    Så nej jag köper inte din teori att andras filter skulle motsvara saabs gamla blåa filter, det skulle ju vara helt åt skogen isåfall. Mann W712/80 var motsvarigheten för saabs nya filter. Det hette som sagt W712/38 förut och flera andra märken har ungefär samma ersättningar.
    Går man sen på mindre kända fabrikat så är det klart att man fortfarande hittar samma rekommendation som de alltid haft men de som köper såna filter lär nog inte bry sig så mycket ändå.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja

    Köp hellre original filter och olja än på Biltema

    Inlägg #1:
    Citat Ursprungligen postat av eddiboy Visa inlägg
    Vilken av dessa filter ska man välja?
    Svar: Inget.

    Inlägg #2:
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Köp orginal! Mycket problem med 9-5an kan ifrån vara oljefiltret...
    Efter 36 (inkl detta) inlägg har vi lärt oss mycket. Men inget som motsäger svaret i #2

    Original GM filter är lätta att få tag på då de normalt säljs av av närmaste Opel(Saab?)-verkstad. Där finns oxo original Dexos 2 oljan. Att följa Saabs rekommendationer är inte fel...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Tyvärr har det ju hänt mycket de senaste 20 åren när det gäller tillgänglighet. Det är definitivt inte nära till varken en opel eller saab handlare nuförtiden. Möjligen större städer att de har kvar nåt men i övrigt är det faktiskt ganska glest. Så att originaldelarna är "lätta" att få tag på stämmer nog inte riktigt. Många saabägare vet inte ens att det finns originaldelar längre. Titt som tätt det frågar folk på FB var man hittar delar. Ändå tycker man väl att de borde få orios utskick men de är ju så fånigt utformade att de egentligen bara är verkstadsreklam för de få som är kvar.

  18. #38
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Inlägg #1:Svar: Inget.

    Inlägg #2:
    Efter 36 (inkl detta) inlägg har vi lärt oss mycket. Men inget som motsäger svaret i #2

    Original GM filter är lätta att få tag på då de normalt säljs av av närmaste Opel(Saab?)-verkstad. Där finns oxo original Dexos 2 oljan. Att följa Saabs rekommendationer är inte fel...
    Vilket tycker du är bäst, att man byter till Biltema olja och filter (av rätt sort) eller tröttnar på alla originalrunkarsvar om ett bilföretag som inte funnits på 10 år, och åker vidare utan bytet?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ja fast när longlifefiltrena kom så blev det ju annan och bättre filtermedia.
    Saabs 3000 km-intervall kom hösten 2001 med MY2002. Det ny filtret kom samtidigt som MY2006 introducerades. Så, nä.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Tyvärr har det ju hänt mycket de senaste 20 åren när det gäller tillgänglighet. Det är definitivt inte nära till varken en opel eller saab handlare nuförtiden. Möjligen större städer att de har kvar nåt men i övrigt är det faktiskt ganska glest. Så att originaldelarna är "lätta" att få tag på stämmer nog inte riktigt
    Jo det är väldigt lätt att få tag på. I ungefär samma takt som Saab- handlare och verkstäder försvunnit har handeln flyttat till internet. Lämpliga inköpskällor på nätet har redan nämnts i tråden. Det är lätt att beställa.

    Men det är självklart att alla bor inte granne med en Opel reservdelsaffär. Men för många är det ändå ett bra alternativ till att köpa något litet tex 1 st filter på nätet. Det jag menar är att det faktiskt finns original oljefilter att handla över disk betydligt närmare än vad många verkar tro.

    Många verkar oxo tro att Biltema finns "överallt". Men jämfört med antalet Biltemabutiker finns det väldigt många Opel- handlare och verkstäder. Många Saabägare har längre till Biltema än till Opel. Då blir det ännu konstigare att välja Biltema.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Länkarmar till og9-5. Passar dessa från Biltema? Med PowerFlex!
    Av Mr.O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-10-20, 00:06
  2. Finns det oljefilter på Biltema till Saab 9-3 ?
    Av jonathanle97§ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-10-21, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •