Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 89

Ämne: Oljefilter från Biltema till OG9-5

  1. #61
    Det här är lite som med NGK tändstiften, det har hänt lite med matrial utvecklingen de senaste 20 åren.
    sen förstår jag inte vad långmilare menar med "att klara högre" tryck på bypass ventilen, Saabs ventil har 0.8 bar som spec på bypass. Det är lågt...
    Här är en länk till de som vill förkovra sig lite i ämnet filtermedia.
    https://bobistheoilguy.com/forums/th...lained.345164/
    Senast redigerat av dittrich den 2023-08-26 klockan 22:13.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  2. #62
    Helt off-topic men man borde kanske skapa en tråd där man rekommenderar de senaste tekniken vi kan använda oss av på våra Saabar och vilken produkter som har de.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #63
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Det här är lite som med NGK tändstiften, det har hänt lite med matrial utvecklingen de senaste 20 åren.
    Om du syftar på densostiften (som verkar kunna bota både cancer och skallighet och fixa världsfred om man ska tro de redan frälsta) så fanns detta redan när saab levde, så det är knappast så det är nån NY teknik, iridiumstift introducerades i första hälften av 90-talet, jag är inte helt säker på när denso introducerade IQ24, men jag skulle tro att det var innan ens 9-5 lanserades, jag hittade ett test från 2003 där det var med så det är absolut äldre än 20 år iaf.

    sen förstår jag inte vad långmilare menar med "att klara högre" tryck på bypass ventilen, Saabs ventil har 0.8 bar som spec på bypass. Det är lågt...
    Troligen öppnar den precis där beställaren vill att den ska öppna dock, när det nu är.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #64
    1.stift. det var ett exempel på utveckling.
    2. Bypass, bevisligen ville Saab ha 0.8 . Jag har inte ifråga satt den siffran.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  5. #65
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    varför dividera om bypass som en viktig parameter ? Byter man filter vid normala intervaller så öppnar den troligen inte ens.........Den är ju bara som en livräddare om filtret skulle bli för tätt av någon anledning. Vilklet möjligen de som aldrig servar bilarna kan uppnå.

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Mahle filtret på videon är väll inte ens specad till Saab? Har själv använt mahle filter i flera år men dom heter OC 981 och storleken på dessa är lika stora eller små som Saab original. Byter olja och filter vid 500 mil så det är inga långtids test av dessa filter, men har inte varit ute för att det tjuter från dom.

    Blir till att använda Saab original nu för det är nästan halva priset på dessa om man köper 12 pack.

  7. #67
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    12120
    Ja, det förstör ju hela videon att han jämför med fel filter, äpplen och päron typ.

    Intressant dock att GM-filtret har mer filtermassa trots att mahlefiltret är större, om nu rätt mahlefilter är så mycket mindre kan man ju undra hur stor skillnaden är där.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #68
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    varför dividera om bypass som en viktig parameter ? Byter man filter vid normala intervaller så öppnar den troligen inte ens.........Den är ju bara som en livräddare om filtret skulle bli för tätt av någon anledning. Vilklet möjligen de som aldrig servar bilarna kan uppnå.
    Min poäng var att bypassventilen på Saab-filtret öppnar precis där det ska, medan Mahlefiltrets bypassventil mera kommer att öppna gradvis, bäde beroende på att fjädertrycket är beroende på hur långt den är ihoptryckt och att trycket inte kommer att vara 100% homogent över hela brickan (och brickan kommer troligen att vingla när den börjar öppna). Resultatet är att man kan låta bypassen vara helt stängd tills dess att man öppnått 0.8 bar istället för att börja öppna vid ett lägre tryck för att inte överskrida 0.8 bar när den är helt öppen. Om man överskriver 0.8 bar så riskerar man ju att smörjningen börja lida, eftersom kvarvarande tryck kan bli för dåligt för att smörja allt tillfredställande.

    Resultatet ur designsynpunkt blir att man kan tillåta filtermedia som har mer tryckfall (eftersom man inte måste kompensera för bypassventilens oprecisa öppningstryck) och därmed renar bättre än om man måste arbeta med ett lägre tryckfall.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #69
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Här är en länk till de som vill förkovra sig lite i ämnet filtermedia.
    https://bobistheoilguy.com/forums/th...lained.345164/
    Jag kan inte hitta någon information där om vad resultatet (i form av nersmutsning i motorn) av olika media blir i motorn.

    Att partiklar absorberas inne i filtret istället för att stoppas vid ytan, eller att man använder separata lager för olika partikelstorlekar, ser jag inte som att det nödvändigtvis blir en förbättring i alla driftsfall.

    Och att ett filter tar så många partiklar som möjligt direkt är visserligen bra, men om filteret å andra sidan tar alla partklar förr eller senare (eftersom det är ett slutet system) beroende på vilken väg de råkar ta nästa gång baserat på sannolkheter så kanske det inte är den viktigaste parametern - kort sagt, alla teoretiska resonemang om hur man konstruerar ett bra filter måste backas upp med mätningar på vad slutresultatet i tillämpning blir, vilket kan bero på parametrar man inte tänkt på.

    Vi vet ju redan att när det gäller oljor så slits och havererar motorerna till stor del olika beroende på andra saker än bäst smörjfilm, eller som man brukar säga, teori och praktik är inte samma sak.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #70
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Har ett par gamla Mahle filter som inte åkt till återvinningen än som jag kan öppna med vinkelkapen nästa gång jag är i garaget.

    En kompis tiil mig vars son har börjat köra folkrace med 900ng och 9-3og. Farsan där hade pratat med någon som hade testat en del oljefilter och mätt oljetryck,
    enligt honom så fick han högst oljetryck med ett Mann filter med något nummer som var viktigt att det stämde. Bra oljetryck var viktigt enligt denna kille om motorn
    skulle hålla och inte rasa efter några heat på höga varv.
    Sen så är ju folkrace, folkrace hehe.

  11. #71
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Min poäng var att bypassventilen på Saab-filtret öppnar precis där det ska, medan Mahlefiltrets bypassventil mera kommer att öppna gradvis, bäde beroende på att fjädertrycket är beroende på hur långt den är ihoptryckt och att trycket inte kommer att vara 100% homogent över hela brickan (och brickan kommer troligen att vingla när den börjar öppna). Resultatet är att man kan låta bypassen vara helt stängd tills dess att man öppnått 0.8 bar istället för att börja öppna vid ett lägre tryck för att inte överskrida 0.8 bar när den är helt öppen. Om man överskriver 0.8 bar så riskerar man ju att smörjningen börja lida, eftersom kvarvarande tryck kan bli för dåligt för att smörja allt tillfredställande.

    Resultatet ur designsynpunkt blir att man kan tillåta filtermedia som har mer tryckfall (eftersom man inte måste kompensera för bypassventilens oprecisa öppningstryck) och därmed renar bättre än om man måste arbeta med ett lägre tryckfall.
    Fast nu är du nog uppe i teorier som knappast har nån betydelse i praktiken..........Det blir ju ungefär som att jämföra filtermedia och predika för de allra bästa och att de är "bäst" Det kan så vara men byter man filter med jämna mellanrum så har inte ens det nån betydelse.......Dylika skillnader ser man i industriella applikationer där man byter efter behov och man mäter sig till behovet. Men på en vanlig bilmotor? Näe tror inte det.....

  12. #72
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Hm.. hmm.. hmmm.
    Jag tyckte det var intressant att få se hur GM-filtret jag själv använder ser ut inuti, som få höra en del kommentarer om just det filtret. Jag har inga planer på att använda något annat filter. Vad jag förstår klarar GM-filtret sin uppgift utan någon anmärkning. Annat än att det händer att vissa exemplar piper då...

    Hittills tycker jag inte det har framkommit något bättre alternativ till en bruksbil.

    Men om det nu finns alternativa filter med bättre egenskaper just för Saabs motorer vill jag såklart veta. Kan någon förklara vad den praktiska skillnaden skulle bli om man valde ett sådant alternativ. Finns det något att tjäna på det blir det så intressant att jag kanske byter från GM.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #73
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Fast mycket sånt här handlar ju om religion. Är ganska enkelt att sitta vid ett skrivbord och hitta vitala skillnader på filter och dess egenskaper men troligen är de i praktiken så små att för den som byter filter då man ska inte har nån betydelse. Dylika skillnader märker man kanske på 10st nya testmotorer som körs på exakt samma sätt i tiotusentals timmar och sen rivs för studier. Då kanske man kan se nån procentuell skillnad i renhet och hur det har påverkat nånting eller nåt annat. På en vardagsbil med x antal ägare och mil bakom sig kvittar det fullständigt. Har man däremot renoverat en motor och plöjt ner stora pengar så kanske man inte primärt måste använda de allra billigaste filtren av ren självbevarelsedrift. Den huvudsakliga skillnaden är nog bristen på kvalitetskontroll snarare än dålig konstruktion. En batch på ett lågprisfilter kan ju ha brister i produktionen och i teorin kanske kan orsaka haveri. Sånt ser man extremt sällan på märkesfilter. Den skillnaden ser jag som betydligt viktigare än nån ev skillnad i funktionen.

  14. #74
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Uppenbarligen höll inte Saabs motoravdelningen med om ditt resonemang när man designade det nya oljefiltret runt 2005.

    DrBoost rekommenderade att man inte använde upp det äldre Saab-filttret (i B2x5) innan man bytte, och att skillnaden var stor. I praktiken.

    Saab-filtret har dessutom periodvis varit det billigaste som gick att handla hos normala inköpskällor, så prisargumentet håller inte riktigt heller.

    Att oljans nersmutsning har betydelse för livslängden bör framför allt märkas på kedjorna, det skiljer rätt mycket i slitagehastighet mellan t.ex. B2x4 kortmotor och B2x5-motorer (med standardkolvar - annan sak om man byter till t.ex. B2x5-kolvar) som har exakt samma kamkedjetransmission, vilket rimligen bara kan förklaras av oljan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #75
    Vad designade Saab i filtret?
    För filtret ser både utvändigt och invändigt ut som budget filtrerna från polska Filtron.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  16. #76
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Designade i det här sammanhanget betyder inte att de gjorde ritningar, utan specar och utvärderings-cykler.

    Rättat: Jag bryr mig väldigt lite om utseendet på filtret, och det ska vara tillverkat av WIX (ej Filtron) (åtminstone tidigare). Det är ganska säkert inte samma innehåll i WIX (generiska) budget-filter.
    Senast redigerat av Långmilare den 2023-08-31 klockan 19:48. Anledning: Filtrer görs av WIX, inte Filtron - tack StefanM för rättelsen
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #77
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Ska väl också sägas att om det finns ett filter som är verifierbart bättre än Saab uppdaterade originalfilter (i rimlig prisklass) så är jag idel öra.

    Jag har bara inte hört något sådant, bara lösa påståenden om att större och filter med speciella material skulle vara bättre - men så länge man inte jämfört t.ex. slitage på något någorlunda objektivt sätt ser jag det mest som löst prat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #78
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    12120
    Sen är det ju fler aspekter också.

    Jag läste för länge sen nåt test av oljefilter i en brittisk biltiding (japanese performance kanske ?) där man testade original, "märkes" (typ mahle, K&K osv), budget och "sportfilter" (alltså typ HKS och greddy).

    Jag minns tyvärr inte detaljer, men en sak dom kom fram till var ju att de filtren som presterade bäst nya ofta presterade bland de sämre när dom var rejält skitiga, jag gissar att det beror på att filtermedia som filtrerar fler partiklar sätts igen snabbare.

    Detta gör ju det hela till en avvägning, dessutom är det givetvis så att ju oftare du byter olja desto mindre roll spelar filtret.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #79
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Nä saabs filter tillverkas av wix. De tog över resterna av GM´s filtertillverkning i england. (Acdelco) Men nuförtiden är det samma ägare av en hel del av dessa så sannolikt köper filtron in dessa från wix. Det är för övrigt en väldans massa filter det idag står made in Poland på...........

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Uppenbarligen höll inte Saabs motoravdelningen med om ditt resonemang när man designade det nya oljefiltret runt 2005.

    DrBoost rekommenderade att man inte använde upp det äldre Saab-filttret (i B2x5) innan man bytte, och att skillnaden var stor. I praktiken.

    Saab-filtret har dessutom periodvis varit det billigaste som gick att handla hos normala inköpskällor, så prisargumentet håller inte riktigt heller.

    Att oljans nersmutsning har betydelse för livslängden bör framför allt märkas på kedjorna, det skiljer rätt mycket i slitagehastighet mellan t.ex. B2x4 kortmotor och B2x5-motorer (med standardkolvar - annan sak om man byter till t.ex. B2x5-kolvar) som har exakt samma kamkedjetransmission, vilket rimligen bara kan förklaras av oljan.
    fast designade kan ju diskuteras.....Det var många som införde speciella filter i den perioden då longlife service började ha betydelse. Då ville man såklart ha ett speciellt filter som klarade detta vilket då inte fanns. Även Mann tog i samma veva farm ett eget motsvarande. Det är nog främst de förlängda serviceintervallerna som orsakade allt krångel i början. Jag menar än idag att det inte finns någon motor som mår bra av detta. I början var det till och med så att oljorna var så dåliga att de klarade typ 3000mil som var intervallet men körde du 3050 mil så gick nerbrytningen med raketfart och det koksade friskt.....

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #80
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    (Rättat texten om Filtron)

    Det där abrupta fenomenet när oljan plötsligt blir gelé är sannolikt när du använt upp hela TBN-reserven, och oljans pH plötsligt sjunker drastiskt. Men det är en annat fenomen än partiklar som åker omkring som slipmedel.

    Det förra kan ett oljefilter inte göra något åt, men det senare har oljefiltret stor betydelse för.

    (Sedan så har det naturligtvis betydelse vilken olja du häller i för slitaget, alla oljor är inte lika - och jag tänker då inte på hur kraftig oljefilmen är.)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Länkarmar till og9-5. Passar dessa från Biltema? Med PowerFlex!
    Av Mr.O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-10-20, 00:06
  2. Finns det oljefilter på Biltema till Saab 9-3 ?
    Av jonathanle97§ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-10-21, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •