Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 89

Ämne: Oljefilter från Biltema till OG9-5

  1. #41
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Tyvärr får jag göra dig besviken. Detta val tror jag ingen behöver ta ställning till i verkligheten.
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Vilket tycker du är bäst, att man byter till Biltema olja och filter (av rätt sort) eller tröttnar på alla originalrunkarsvar om ett bilföretag som inte funnits på 10 år, och åker vidare utan bytet?
    Bästa svaret är inte med bland alternativen du anger. Så jag skulle rekommendera samma svar som amazinjoey med flera redan svarat. Länk. Köp olja och filter på nätet (eller lokala Opel) och glöm Biltema när det gäller olja till Saaben.

    Halvt rätt två gånger blir inte nödvändigtvis samma sak som helt rätt en gång. Eftersom halvt rätt oxo är halvt fel. Men halvt fel två gånger behöver inte heller bli helt fel. Dock skall man veta att det väldigt sällan är bättre att göra helt fel två gånger än att göra rätt en gång, eller bättre än att göra rätt två gånger...

    Håller med dig helt i resonemanget att det viktiga är täta byten av olja och filter även om det inte är med det allra bästa tänkbara filtret och den absolut bästa oljan.

    Saab/GM originalprodukterna är rätt, billiga samt lättillgängliga. Varför lägga tid och jobb på att leta alternativ?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #42
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Saabs 3000 km-intervall kom hösten 2001 med MY2002. Det ny filtret kom samtidigt som MY2006 introducerades. Så, nä.
    nu pratade jag rent generellt. Du nämnde ju själv att saab ändrade filtren i samband med oilsludge så då kan det ju lika gärna vara så att de valde att köra vanliga gamla blå på även longlife i början vilket isåfall var snålt. Vad jag minns så kom Mann tidigt med "longlife" filter och man kunde välja själv vilken typ man ville ha.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jo det är väldigt lätt att få tag på. I ungefär samma takt som Saab- handlare och verkstäder försvunnit har handeln flyttat till internet. Lämpliga inköpskällor på nätet har redan nämnts i tråden. Det är lätt att beställa.

    Men det är självklart att alla bor inte granne med en Opel reservdelsaffär. Men för många är det ändå ett bra alternativ till att köpa något litet tex 1 st filter på nätet. Det jag menar är att det faktiskt finns original oljefilter att handla över disk betydligt närmare än vad många verkar tro.

    Många verkar oxo tro att Biltema finns "överallt". Men jämfört med antalet Biltemabutiker finns det väldigt många Opel- handlare och verkstäder. Många Saabägare har längre till Biltema än till Opel. Då blir det ännu konstigare att välja Biltema.
    klart att internet finns men alla saab ägs inte av entusiaster som har koll på allt så internethandeln på det viset är väldigt blygsam totalt sett även om man kan tro annat. Sen vet jag inte om du noterat de senaste årens utveckling bland Opel handlare. KW Bruun gör sitt bästa för att styra över det på ett fåtal och de minskar med en rasande takt och inte tror jag de ser nå intresse i att lagerföra oljefilter till saab heller. Möjligen olja då.
    Med allt detta sagt så betyder inte det att jag tycker att billiga grejer är bra. man får dock sätta allt i relation till det mesta och inget på marknaden idag är så dåligt att det inte fungerar. Inte ens Biltema. Sen att de möjligen skulle ha sämst resultat på alla tester vid en jämförelse säger egentligen väldigt lite för vardagsbilisten. Saab 9-5 skrotas för småblemmor idag så vad skulle en minimal skillnad i ett oljefilter göra för skillnad? Håller den i 20k mil till om man renar oljan med originalfiltret?
    Entusiasten väljer såklart det bästa till sitt skötebarn men det är liksom på en helt annan nivå. Då pratar vi ändå om en otroligt liten del av bilparken totalt sett.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471

    Oljefilter från Biltema till OG9-5

    Det är just den detaljen som Stefan syftar på. Vi som entusiaster för våra Saabar har god koll på vad som ska användas allt som oftast. Men vi är väl ngn procent av alla saabägare och idag är merparten bruksbilar med många mil o flera ägare bakom sig och börjar komma till åren.

    Den genomsnittliga saabägaren har en gammal bil och inte bilar som intresse men ska göra saker själv. Då är Biltema nära till hands i flesta fall, men även Mekonomen Ad Bildelar osv. Det är inget snack då om originaldelar utan eftermarknad och hålla liv i bilen.

    Så jag skulle hålla med att hitta delar för stora skaran av saabägare (inkl lokala verkstaden) sker inte via orio/Maptun/speedparts utan de andra som nämnts ovan som är rena eftermarknads försäljare.

    Så det är inte helt naturligt lätt att hitta oem delar när man som ägare till gammal bil kommer på ja just måste nog byta olja det är nog dax. Då sätter man sig inte o börjar googla på nätet utan åker till verkstad eller ställe som säljer eftermarknads-delar. För där kan man få råd och de bör veta för ägaren kanske är osäker. Det är min teori iaf. Sen kan vi alla tycka o tro olika.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    nu pratade jag rent generellt. Du nämnde ju själv att saab ändrade filtren i samband med oilsludge så då kan det ju lika gärna vara så att de valde att köra vanliga gamla blå på även longlife i början vilket isåfall var snålt. Vad jag minns så kom Mann tidigt med "longlife" filter och man kunde välja själv vilken typ man ville ha.
    Saab skulle högst sannolikt introducerat nya filter 2002 i samband med att man införde 3000 mil-intervall om man trott att det behövts.

    En inte alltför vågad gissning är att Saabs gamla filter var bättre än Manns gamla piratfilter, av samma skäl som på 80-talet. Så var placerar det Manns long-life filter som du säger kom flera år innan Saabs? Har du några indikationer eller mätningar av hur bra Manns long-life-filter är relativt deras gamla eller Saabs? (Det är väl hyfsat sannolikt att Mann ändrat filter efter detta, dock.)

    (Sedan förstår jag inte riktigt varför du invänder mot min mening om att Saab introducerade det nya filtret som ett resultat av oil-sludge-utredningar med att dom introducerade det när de var klara med sin utredning.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag länkade till slutkommentarerna i filtertråden ovan om skillnaden mellan saabs äldre filter och det som kom 2005:





    Sedan sa DrBoost rakt ut (i samma tråd) att Saabs nya filter från 2005 filtrerar bättre än dess föregångare. Du får tro vad du vill, men jag har absolut ingen anledning att misstro honom.

    Och jag tror att somliga filter som finns där ute fortfarande är jämförbara med Saabs gamla originalfilter, för det var inte ett dåligt filter i sig. Det nya är bara klart bättre.

    Och bättre filtrering ger rimligen lägre slitage, rakt av.
    Vem är Dr.Boost och vad gör hans kommentarer till mer trovärdiga än andra på detta forum? (Genuin fråga)

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Jobbade på Saab med motorutveckling, skrev (uppenbarligen) med Saabs godkännande och och uppenbarligen underbyggt med stora mängder inside-information, vilket gjorde att han kunde besvara frågor mycket välunderbyggt - men kunde tyvärr inte avslöja källmaterialet. En hel del svar var därför lite kryptiska - men man kan säga att man ignorerar DrBoosts rekommendationer, speciellt de han gav med emfas, på egen risk.

    (Inte helt sällan så det blev det lite Kremlologi, där han typiskt gick in och styrde upp om tolkningarna gick i fel riktning. Så kommentartekniken var lite speciell. Det var också så att om det kom en intressant tråd med saker som var känsliga så fick man en ledtråd om DrBoost inte kommenterade, för om de var ute och cyklade så var det inte ovanligt att han gav någon kryptisk kommentar som indikerade att det inte stämde. Han har en hel del att göra med att forumets tekniska innehåll är så mycket mer användbart och intressant än många andra bilforum.)

    Här är f.ö. ett inlägg från honom i en oljefiltertråd från 2007 med hans typiska stil:
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost Visa inlägg
    Hej !

    Eftersom jag VET vad det svarta GM-filtret har för spec så kör jag med det o inget annat.
    Det ger min motor det skydd den behöver, det VET jag.
    "Alla filtermedia är inte samma" samt "störst är inte alltid bäst".

    MEN, principiellt är jag givetvis inte emot ett större filter, vad jag menar är att det lär finnas många andra filter (som är större och) som släpper igenom lite mer partiklar.
    Å andra sidan så ä de ju bra, vevaxelslipning när man kör, perfekt, då ä de ju bara till å sätta i underdim. lager efter ett tag...

    7 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Då hänger jag med, har läst en hel del, där folk alltid lyft upp dr.boost dock aldrig hajat varför. Men nu förstår jag, tackar

  8. #48
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Saab skulle högst sannolikt introducerat nya filter 2002 i samband med att man införde 3000 mil-intervall om man trott att det behövts.

    En inte alltför vågad gissning är att Saabs gamla filter var bättre än Manns gamla piratfilter, av samma skäl som på 80-talet. Så var placerar det Manns long-life filter som du säger kom flera år innan Saabs? Har du några indikationer eller mätningar av hur bra Manns long-life-filter är relativt deras gamla eller Saabs? (Det är väl hyfsat sannolikt att Mann ändrat filter efter detta, dock.)

    (Sedan förstår jag inte riktigt varför du invänder mot min mening om att Saab introducerade det nya filtret som ett resultat av oil-sludge-utredningar med att dom introducerade det när de var klara med sin utredning.)
    jag kanske blandar ihop alla citat nu och det kanske inte var du men i nån tråd skrev någon att oljan höll sig avsevärt renare med det nya filtret jämfört med det blåa så där såg man skillnaden. I mitt huvud blir ju det även en indikation på att det gamla blåa kanske inte var så bra då..........Jag köper definitivt inte din teori att Saabs filter alltid har varit bättre än andra motsvarande bra fabrikat.
    De tidigare saab filtren har jag dessutom sågat isär själv för de kommer ursprungligen från AC Delcos filterfabrik i England. (min dåvarande arbetsgivare sålde AC Delcos egna filter) Då var allting exakt likadant, filtermedia och allting. Sen lades det ner i england och verktyg och annat gick till WIX i polen som fortsatte med mycket av dem. Har inte jämfört på länge nu men jag tror fortfarande pressdelarna idag är detsamma som sen ACDelcotiden.....

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Vilket tycker du är bäst, att man byter till Biltema olja och filter (av rätt sort) eller tröttnar på alla originalrunkarsvar om ett bilföretag som inte funnits på 10 år, och åker vidare utan bytet?
    Köp olja och filter på biltema. Det absolut viktigaste är att byta detta regelmässigt. Sedan kanske andra märken ger någon procent mer livstid, eller inte. Det får vi aldrig svar på. Men det vi vet är att på sådana här forum finns det mängder med folk med starka känslor (och lite fakta) kring sånthär. Min 9-5 har enbart körts på feltema prylar de sista 5åren, 36000mil+ och går som en klocka (ehm i motorn då).

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jag kanske blandar ihop alla citat nu och det kanske inte var du men i nån tråd skrev någon att oljan höll sig avsevärt renare med det nya filtret jämfört med det blåa så där såg man skillnaden. I mitt huvud blir ju det även en indikation på att det gamla blåa kanske inte var så bra då..........Jag köper definitivt inte din teori att Saabs filter alltid har varit bättre än andra motsvarande bra fabrikat.
    De tidigare saab filtren har jag dessutom sågat isär själv för de kommer ursprungligen från AC Delcos filterfabrik i England. (min dåvarande arbetsgivare sålde AC Delcos egna filter) Då var allting exakt likadant, filtermedia och allting. Sen lades det ner i england och verktyg och annat gick till WIX i polen som fortsatte med mycket av dem. Har inte jämfört på länge nu men jag tror fortfarande pressdelarna idag är detsamma som sen ACDelcotiden.....
    Vad Vi Bilägares test på 80-talet visade var att Volvos, Saabs och Manns eget filter var olika trots att de kom ur samma fabrik och på utsidan var väldigt lika (tror att kåpan var mekaniskt identisk, möjligen skiljde detaljer) så var de alla olika. Notera att testet visade att Volvos filtrerade en aning bättre än Saabs, så varifrån du fått att jag påstår att Saabs alltid varit bättre än alla andra vet jag inte. Men den stora poängen var att den som såldes under Manns eget namn var väsentligt sämre än både Volvos och Saabs. Och detta resultat kom från när man mätte på filtret, det var inte genom att titta på innehållet - syftet med deras test var avsett att ge svar på frågan om det var skillnad på till synes lika filter som kom från samma tillverkare men såldes både av biltillverkare och som generiskt standardfilter.

    AC Delco är ett GM-bolag, så att de skulle ha samma mekanik är rimligt. Filtermedia och ventiler brukar man behöva mäta på.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #51
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Ja men återigen, 80-talet är 40 år sen...........Du kan ju inte på fullt allvar mena att samma princip gäller än idag? På den tiden så var det en avsevärd skillnad på originaldelar och "piratdelar" som man då kallade det mesta på eftermarknaden. Då kunde en piratdel vara av så dålig kvalite att den nästan var trafikfarlig. Idag är det inte så. Även de allra billigaste delarna är mycket bättre nu än de var på den tiden.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #52
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Opel opel opel, det är väl inte säkert att en opelhandlare kan beställa saabdelar (men ganska troligt), och andra kan kanske göra det, lokalt hos mej blev den f.d saabhandlaren kiahandlare och dom är fortfarande auktoriserade för saab och säljer delar (om än dyrt)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ja men återigen, 80-talet är 40 år sen...........Du kan ju inte på fullt allvar mena att samma princip gäller än idag?
    Jag skulle anta att det underliggande affärstänkandet som styr designen är väldigt lika.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #54
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja

    The dark inside information

    Nu tror jag att jag oxo VET lite mer om detta
    Ursprungligen postat av DrBoost Hej !

    Eftersom jag VET vad det svarta GM-filtret har för spec så kör jag med det o inget annat.
    Det ger min motor det skydd den behöver, det VET jag.
    "Alla filtermedia är inte samma" samt "störst är inte alltid bäst".
    Efter att ha tittat igenom och läst alla kommentarer till denna video har även jag sett svartkonsten eller "the dark inside"
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #55
    Saabs filter är ett papperfilter med gummi ADBV.
    Idag har ju premium filter silicon ADBV och syntetisk filter media
    Det bästa med Saab filtret är priset.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  16. #56
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Har du lust att förklara exakt vad materialvalet i backventilen innebär för stor fördel för filtrets prestanda ?

    Detsamma kan förvisso sägas om materialet i filtermediat, det är väl dess filtrerande funktion som är viktig, inte vad det är gjort av ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #57
    Materialet sätter ju en teknisk begränsning.
    Silikon är mer temperatur beständigt både över tid och temp i den aktuella miljön. Viktigast på vintern att ADBV är flexibel och inte dränerar olje ledning och filter...
    Filtermedia: Syntet media tillåter bättre filtering och flöde desutom binder det syntetiska filter materialet objekt bättre vilket är extra viktigt de gånger övertryksventilen aktiveras.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  18. #58
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Menar du att det är ett problem att gummiflärparna i backventilen inte håller tätt ? men att de av silikongummi gör det ? vad grundar du detta på ?

    Sen skulle jag påstå att det inte finns något som säger att syntetmaterial automatiskt skulle vara bättre än papper för filtrering heller, eller tvärt om.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #59
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Materialet sätter ju en teknisk begränsning.
    Silikon är mer temperatur beständigt både över tid och temp i den aktuella miljön. Viktigast på vintern att ADBV är flexibel och inte dränerar olje ledning och filter...
    Vad finns det för begränsningar och konsekvenser av dessa som är relevanta hos originalfiltrets backventil?
    Normal lufttemperatur på vår planet varierar kanske mellan -40C och +40C. I Sverige är intervallet mycket mindre. Motorns arbetstemp är tämligen konstant. Filtret utsätts väl för ungefär samma temperaturer sommar som vinter. Jag har mycket svårt att tro att Saab/GM valt material som inte klarar uppgiften.

    Om det finns andra material som oxo löser uppgiften är tämligen ointressant. Liksom det är ointressant om de klarar andra tuffare förhållanden än den aktuella miljön.
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Filtermedia: Syntet media tillåter bättre filtering och flöde desutom binder det syntetiska filter materialet objekt bättre vilket är extra viktigt de gånger övertryksventilen aktiveras.
    Vad finns det för begränsningar och konsekvenser av dessa som är relevanta hos originalfiltrets medium?
    Bättre filtrering? Jag antar att du menar annorlunda filtrering. Man tog ett visst medium i Saabs filter när man designade om det för att komma till rätta med oil-sludge problem. Man valde då medium med exakt de egenskaper som man ansåg vara optimala för uppgiften. Dessutom valde man en filterarea som skulle klara 30000km bytesintervall. Med bytesintervall 10000km/1år har man en god marginal till vad filtret klarar.

    Ang medium är det inte alltid ett filter som stoppar mindre partiklar är bättre. Att välja ett filtermedium som har andra egenskaper än originalfiltret innebär då rimligen att det inte kommer att fungera lika bra för Saab-motorn som ett original GM-filter 55560202. För om det varit möjligt att att få bättre egenskaper med ett annat medium hade detta bättre medium redan funnits i Saab-filtret. I alla fall om detta alternativa filter var billigare än typ 500kr.

    Om man är kunnig och letar tror jag säkert det skulle kunna gå att hitta filter som är bättre och/eller billigare till Saab. Men det svarta GM-filtret 55560202 är avsett för Saab, rekommenderat av de som vet samt dessutom är det mycket billigt. Det finns alltså ett bra billigt alternativ.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #60
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Materialet sätter ju en teknisk begränsning.
    Silikon är mer temperatur beständigt både över tid och temp i den aktuella miljön. Viktigast på vintern att ADBV är flexibel och inte dränerar olje ledning och filter...
    Filtermedia: Syntet media tillåter bättre filtering och flöde desutom binder det syntetiska filter materialet objekt bättre vilket är extra viktigt de gånger övertryksventilen aktiveras.
    Jag förstår inte varför en silikon-tätning skulle vara en fördel i sammanhanget, eftersom det är känt att silikon i förbränningsrummet inte är en bra, även om nu packningen naturligtvis har en begränsad storlek.

    Det är knappast så att alla filter av syntet-media är bättre än alla pappersfilter - jag skulle rent intuitivt anta att ett ett pappersfilter tvärtom på grund av att det inte är helt homogen typiskt har högre förmåga att fånga partiklar. Har du några mätningar som tyder på att så inte är fallet?

    Sedan så framgick i Youtube-klippet att Saab lyckats få in mer filterarea i sitt filter än det mekaniskt större Mahle-filtret.

    Den bistabila bypassventilen i Saabfiltret verkar vara en betydligt bättre konstruktion än jag sett i andra oljefilter, ventilen vilket tillåter att filtret klarar ett högre flödesmotstånd gentemot t.ex. Mahle-filtret innan den löser ut eftersom det inte börjar öppna gradvis när det närmar sig gränsen.

    Jag känner mig inte benägen att byta filter. Det är helt klart att Saab-filtret är mer omsorgsfullt designat än Mahlefiltret.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Länkarmar till og9-5. Passar dessa från Biltema? Med PowerFlex!
    Av Mr.O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-10-20, 00:06
  2. Finns det oljefilter på Biltema till Saab 9-3 ?
    Av jonathanle97§ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-10-21, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •