Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vinande ljud framifrån ng9-3 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Vinande ljud framifrån ng9-3 -08

    Hej!
    Min Saab 93 2008 linear sedan på ca 26000mil har börjat göra ett vinande ljud vid cirka 1900varv och uppåt. Det låter som mest när jag släpper på gasen när jag tex ska ta en avfart på motorvägen. Jag vet inte hur länge det har försiggått utan jag har tänkt på det senaste två veckan. Ljudet låter oavsett om jag kör ac on eller off.
    Ett annat fel som kanske är relaterat är att den jag bytte till en speedparts termostat som öppnar vid 89 då min orginaltermostat börjat glappa, så har bilen börjat ta lång tid att komma upp i arbetstemperatur. Kanske behövs cirka 16km på motorväg innan den är i sitt vanliga mellanläge.
    Någon som har någon aning hur jag kan lösa mina fel? Termostatsproblemet gissar jag bara innebär att jag måste köpa en ny från origo, jag har bara låg motivation till det då de kostar 500kr.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är det 1900rpm+ oavsett växel? Eller är det hastighetsberoende?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Provade lite på vägen hem från jobbet, det börjar generellt sett vina vid cirka 60km/h, jag provade att varva bilen stillastående både i neutral och ettan med koppling utan ljud. Det låter mer och mer från 60km/h tills cirka 120km/h där efter börjar det avta troligen pga att jag hör mer motorljud om jag får gissa. Jag tycker det låter som att det låter från hjulhusen men är verkligen inte säker.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Har själv råkat ut för att få ett vinand ljud som började låta från 90 km/h. Ljudet kom från en värmesköld för ljuddämparen som hade lossnat. På min bil var värmeskölden framtill som var lös.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hjullager som börjar ge sig?

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Tomaten! Visa inlägg
    Hej!
    Ett annat fel som kanske är relaterat är att den jag bytte till en speedparts termostat som öppnar vid 89 då min orginaltermostat börjat glappa, så har bilen börjat ta lång tid att komma upp i arbetstemperatur. Kanske behövs cirka 16km på motorväg innan den är i sitt vanliga mellanläge.
    Någon som har någon aning hur jag kan lösa mina fel? Termostatsproblemet gissar jag bara innebär att jag måste köpa en ny från origo, jag har bara låg motivation till det då de kostar 500kr.
    Just termostater är nåt jag aldrig tycker man ska köpa billigt, för det är ofta det trasslar.

    Samma sak med lambdasonder f.ö.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Har du verkligen fått en riktig termostat om den är på 89°?

    Original är väl på 82°.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Hur vet jag om ett hjullager börjar ge sig?
    Jag ska ta av däcken och kontrollera för potentiella saker som kan skrapa samt även ta en kik undertill ifall något hänger löst som tex värmeskölden.
    För termostaten så googlade jag runt och läste att det skulle vara 89grader, men jag kan inte hitta källan längre, kanske värt att bara köpa en original istället?
    Tack för alla svar!
    SAAB 9-3 SS 2008

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Hjullager fram bukar man hitta på att det låter olika beroende på om man svänger höger eller vänster, bak är svårare.

    Det är dessutom hastighet och inte varvtalsberoende.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Jag har kollat lite på bilen nu, jag kan inte så något som skrapar i underifrån, dock med däcken i luften och växel i neutral samt ingen handbroms eller vanlig broms, så blev det ett skrapgift ljud och lite motstånd när jag roterade på däcket. Kan det vara så att min bromsskiva kan vara för sliten? Vet att de inte bytts på väldigt länge och funderat på om jag ska byta själv sen jag köpte bilen då de har en fetare yttre kant pga slitage från klossarna. Så min teori är att dom utslitna kanterna på skivorna kanske tar i och skapar ett vinande ljud? Hur mycket sanning kan finnas i den teorin?
    Jag ska förresten köpa in en ny termostat och hoppas att det gör att bilen vill gå upp i arbetstemp snabbare.
    Edit Jag försökte även få ljudet inspelat av en vän som satt i bilen men det lät inte något onormalt på videon.
    SAAB 9-3 SS 2008

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Låter ju som att skivan tar i bromsskölden men sådana enkla saker antar jag du har kollat. Enkelt fixat isåfall. Bara att böja till lite.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •