Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vinande ljud framifrån ng9-3 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -

    Vinande ljud framifrån ng9-3 -08

    Hej!
    Min Saab 93 2008 linear sedan på ca 26000mil har börjat göra ett vinande ljud vid cirka 1900varv och uppåt. Det låter som mest när jag släpper på gasen när jag tex ska ta en avfart på motorvägen. Jag vet inte hur länge det har försiggått utan jag har tänkt på det senaste två veckan. Ljudet låter oavsett om jag kör ac on eller off.
    Ett annat fel som kanske är relaterat är att den jag bytte till en speedparts termostat som öppnar vid 89 då min orginaltermostat börjat glappa, så har bilen börjat ta lång tid att komma upp i arbetstemperatur. Kanske behövs cirka 16km på motorväg innan den är i sitt vanliga mellanläge.
    Någon som har någon aning hur jag kan lösa mina fel? Termostatsproblemet gissar jag bara innebär att jag måste köpa en ny från origo, jag har bara låg motivation till det då de kostar 500kr.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 553
    Medlem#
    6973
    Är det 1900rpm+ oavsett växel? Eller är det hastighetsberoende?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Provade lite på vägen hem från jobbet, det börjar generellt sett vina vid cirka 60km/h, jag provade att varva bilen stillastående både i neutral och ettan med koppling utan ljud. Det låter mer och mer från 60km/h tills cirka 120km/h där efter börjar det avta troligen pga att jag hör mer motorljud om jag får gissa. Jag tycker det låter som att det låter från hjulhusen men är verkligen inte säker.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Har själv råkat ut för att få ett vinand ljud som började låta från 90 km/h. Ljudet kom från en värmesköld för ljuddämparen som hade lossnat. På min bil var värmeskölden framtill som var lös.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 553
    Medlem#
    1941
    Hjullager som börjar ge sig?

  6. #6
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 526
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Tomaten! Visa inlägg
    Hej!
    Ett annat fel som kanske är relaterat är att den jag bytte till en speedparts termostat som öppnar vid 89 då min orginaltermostat börjat glappa, så har bilen börjat ta lång tid att komma upp i arbetstemperatur. Kanske behövs cirka 16km på motorväg innan den är i sitt vanliga mellanläge.
    Någon som har någon aning hur jag kan lösa mina fel? Termostatsproblemet gissar jag bara innebär att jag måste köpa en ny från origo, jag har bara låg motivation till det då de kostar 500kr.
    Just termostater är nåt jag aldrig tycker man ska köpa billigt, för det är ofta det trasslar.

    Samma sak med lambdasonder f.ö.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 403
    Medlem#
    2555
    Har du verkligen fått en riktig termostat om den är på 89°?

    Original är väl på 82°.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Hur vet jag om ett hjullager börjar ge sig?
    Jag ska ta av däcken och kontrollera för potentiella saker som kan skrapa samt även ta en kik undertill ifall något hänger löst som tex värmeskölden.
    För termostaten så googlade jag runt och läste att det skulle vara 89grader, men jag kan inte hitta källan längre, kanske värt att bara köpa en original istället?
    Tack för alla svar!
    SAAB 9-3 SS 2008

  9. #9
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 526
    Medlem#
    12120
    Hjullager fram bukar man hitta på att det låter olika beroende på om man svänger höger eller vänster, bak är svårare.

    Det är dessutom hastighet och inte varvtalsberoende.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •