Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: [LÖST]Diff mellan mReq vs. mAir OG9-3 B205R

  1. #1
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850

    [LÖST]Diff mellan mReq vs. mAir OG9-3 B205R

    Har varierande mReq och mAir, dvs oftast för låg mAir.
    Vid full last 3ans växel uppförsbacke mReq743 mAir635 (mellanregistret nånstans).
    Högre varvtal samma växel samma pull mReq stannar på 970 mAir pendlar 1043 ner till 970 och upp igen.

    2 ans växel full pull - mReq ligger ca 100-110 högre än mAir, upp till mReq970 då kliver mAir högre 1066 för att dala ner till mReq vid varvstopp.

    Program är ett original program, ec2000eu 08 tror jag, det efter att nåt hempulat program låg i boxen där bilen gick helt kass.

    Ny VV inkl den lilla vita, nya EVAP ventiler, nya vakuumslangar.

    Inga felkoder.
    Inga missfire.

    Luftmassemätare som strular?
    Senast redigerat av Purex den 2021-11-07 klockan 16:45.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  2. #2
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    183
    Medlem#
    13945
    När böts luftfiltret senast?, Kärvande wastegate kan också orsaka konstigheter. Kolla tryckslangarna också så det inte pyser ut luft.
    Senast redigerat av roffe84 den 2021-10-18 klockan 10:26.
    DevOps Specialist till vardags, Har tillgång till Tech2 + GlobalTIS ( v44.000 och v148.000 )
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, Nordic 240hk/~350nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 3 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  3. #3
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Nyservad inkl luftfilter.

    Ej kollat tryckslangar/intercoolerns gavlar.

    Wg har jag inte känt på.

    Men att mAir ligger högre är ju lite skumt.
    Senast redigerat av Purex den 2021-10-18 klockan 11:16.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #4
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    183
    Medlem#
    13945
    om mAir(Uppmätt luftmängd) är högre än mReq(Bergärd luftmängd) så har den fått mer luft än vad som begärst. Tänker att en kärvande wastegate kan orsaka att den inte öppnar och nu skjuter turbon in för mycke luft.

    Är inte jätte insatt i hur T7 funkar under huven utan håller på och lär mig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av roffe84 den 2021-10-18 klockan 14:18.
    DevOps Specialist till vardags, Har tillgång till Tech2 + GlobalTIS ( v44.000 och v148.000 )
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, Nordic 240hk/~350nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 3 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  5. #5
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    3471

    Diff mellan mReq vs. mAir OG9-3 B205R

    Att mair ligger högre än mreq efter ett svep på tvåan är nog inget att hänga upp sig på. Ettan o tvåans växel är begränsad av programmet och möjligt den inte hinner reglera ned allt till mreq.

    Det viktiga är att se ett svep på tex 3:an från 1500-6000 varv för o se hur trionic reglerar över hela registret. Låt någon filma förloppet för att få bättre koll.

    Det kan diffa +\- 50 i luftmassa utan att det behöver vara ngt fel om man säger så.

    Men alltid idé att kolla över att vakuumslangar mm är hela att backventiler är hela för det försvinner snabbt luftmassa om det läcker någonstans.

    Värt att veta att mair kan alltid sticka iväg högre än vad mreq begär i början när man tex ligger på växel och ger full gas snabbt. Kallas översläng och det reglerar alltid Trionic ned men för mkt översläng så blir det svårare att reglera. Välgjorda program har väldigt liten översläng och känns inte när man kör bilen. Program med mkt översläng kan generera pulserande/svajig acceleration vilket syns tydligt om man klockar fart/tid noga med tex en racelogic.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2021-10-18 klockan 16:19.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Gjorde pull på 3ans växel också, ungefär samma värden där.
    Har film på det så jag har kollat rätt noga.

    Bilen känns bra, inte slö eller tveksam med tanke på miltal ca 23.000.
    Alla ventiler och slangar är nya utom till ICn (som har med luft att göra)!
    Diffar ju en bit över 100 då mAir är lägre än mReq, från botten till strax under 5000rpm då börjar mAir att möta mReq för att passera mReq sista 1000rpm.

    Kanske inte mycket att bry sig om?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 669
    Rätt så normalt med lite diff på en gammal bil, dom flesta gamla saabar jag mekat med har haft dålig/vek wastegate vilket gör att GLT är för lågt. T7:an kompenserar men inte hur mycket som helst.
    Du kan testa att hjälpa wastegaten lite med en yttre fjäder som test(om du har några lösa liggandes)

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 575
    Medlem#
    6973
    PelleJ>> Även GT17 och 15T#5? Har sett några kärvande dosor, men inte att de skulle vara för mjuka (för original till st3 program).

    Till topic:

    Det kan vara en LMM som visar lite fel. På bilar med orörd hårdvara är det ganska enkelt att felsöka detta med Tech2.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 669
    Du har nog rätt i att dom räcker till för detta, är nog bara jag som tycker att dessa klockor har en väldigt dålig konstruktion med för liten membranarea.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-19 klockan 14:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Tror ni att programvaran kan spela roll?
    Bilen är e 02 med 2 katalysatorer.
    Programmet är ec2000eu dvs för icke Low emission vehicle ”LEV”.

    Kanske dum fråga som har ett givet svar.
    Vad är skillnaden mellan programmen dvs ec2000eu vs LEV och vad skulle vara negativt för min bil?

    Varför ha jag då detta program i om jag är osäker?! - För att bilen upplevs att vara piggare och inga felkoder i EVAP.

    EVAP ventilerna är nya och funkar, men får felkod i EVAP med LEV programmet.

    Tänkte ha detta program i vid bes så inga felkoder finns, obs ingen CHE lampa är tänd.
    I vidare felsökning varför ja fick dessa felkoder.

    Så kanske det är något i EVAP som påverkar diffen i mReq - mAir trots allt.

    Återkommer med felkoderna.

    Uppdatering felkoder med LEV programvara:
    P1444
    P0453
    Senast redigerat av Purex den 2021-10-24 klockan 14:16. Anledning: Lade till information
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 575
    Medlem#
    6973
    LEV har annan striktare diagnos för tanktryck. Svensksålda bilar är alltid EC2000.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Ja nåt vajsing är det nog, fått 3 knack på 3mil.
    mReq 949
    mAir 640 som största diff.

    Ha säkert en fin luftläcka någonstans.
    Går märkbart sämre.

    Tankade 95 igår men, inte ska den knacka för det?
    98a ska det väl tankas men ja snålade.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 820
    Medlem#
    6850
    Bytte LMM. Problemet blev värre på sätt och vis.

    Först var mAir högre än mReq. Sen var det precis som att en luftläcka uppenbarade sig då mAir var lägre än mReq med ca 300.
    Nu efter LMM bytet och bytet av O-ring till AV röret så är mAir uppe mot 1400 och mReq 950. Sen boostcut. Laddar långt förbi det röda. Jag blev lite nervös att nu rasar skiten.

    Vad har jag att felsöka?
    Kärvande WG?

    Men varför skulle den inte röra sig nu, när den inte ville upp i laddtryck innan bara för att jag bytte LMM?

    Uppdatering..
    MVn hade delat sig på mitten, måste duttat till den på nåt konstigt vis när jag lossade AV röret

    Nu visar även hp runt 204hk i siden och bilen går bra.

    Skönt, liten diff i mReq och mAir men det går att leva med!
    Senast redigerat av Purex den 2021-11-06 klockan 14:52.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. mreq vs mair
    Av sluggo74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2021-08-12, 21:48
  2. mreq och mair
    Av SledStar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2016-07-27, 08:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •