Hej,
Någon som har/har gjort detta?
Vilken lösning instick, i slangen, kontaktvärmare?
Manual?
Mvh
CAT
Hej,
Någon som har/har gjort detta?
Vilken lösning instick, i slangen, kontaktvärmare?
Manual?
Mvh
CAT
Senast redigerat av tallbo den 2014-09-10 klockan 11:03.
Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)
Jag har en Calix RE631 slangvärmare monterad i min, enligt deras rekommendation.
http://www.calix.se/produkter/soek-p...eId=1130423434
Men både Calix & Defa verkar ha passande insticksvärmare
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._32025549.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...06/261260.html
Men det verkar kunna vara skillnad på FWD & XWD. För här har SP en annan Defa för slang om man har XWD
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...28t-v6-xwd-08/
Hej,
Tack för länkarna, hade bara tittat på defa/calix hemsida. Där fanns inga insticksvärmare.
Hur tycker du din slangvärmare fungerar? Har den varit igång när de varit under -30 och gav den då effekt?
Insticksvärmare brukar ju funka bäst, därefter slang och sist kontaktvärmare, som väl tillkomm egentligen för att verkstäderna ville minska faktisk arbetstid. Frågan är ju om det påverkade kunden debiterade tid.....
Försökte få loss monteringanv från saab parts, men då blev de korta i tonen....
Kan det var så att xwd gör att man ej kommer åt där insticksvärmaren sitter på de utan xwd?
Mvh
CAT
Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)
Min Calix-värmare har aldrig varit inkopplad. Kabeln är fortfarande oanvänd. Denna V6 bil jag har, har inte rullat 400mil än & har aldrig sett vinterväglag eller ens stått ute & fått frysa. Den har knappt fått känna på regn. Så jag får säga, svar = vet ej.
Såg att SAAB:s monteringsanvisning, för FWD(?), ligger som länk på Speedparts hemsida, om du klickar dig fram till Calix värmeelmentetet.
Jag lät montera Calix RE631 slangvärmare på min 9-3 B284 i vintras. Ville helst ha insticksvärmare men har bara sett den på Speedparts hemsida, fanns inte att beställa ifrån där jag köpte. Hur som, slangvärmaren fungerade väl bra, men höjde enligt OBD mätaren inte särskilt många grader på de 1-3 h jag brukade ha den inkopplad. Däremot blir ju B284 varm riktigt snabbt när man väl startar den - ännu snabbare när den haft motorvärmaren igång innan antar jag.
Jag har insticksvärmare på min V6, monterad av Saabverkstad. Rekomenderas.
Jag har aldrig tidigare haft en bil där varmluft så snabbt kommer ut ur utblåsen efter start, vintertid när jag använt motorvärmare.
Kör BMW M340i -21
Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.
Vad har du för årsmodell?
Verkar hända något mellan 07 och 08, eftersom de då ändrar i utseende på insticksvärmaren, och dessutom rekommenderar slangvärmare (både Calix och EFA). Sedan verkar XWD påverka, hur det nu kan göra det. Skillnaden mellan FWD och XWD börjar väl bakom motorn, eller?
CAT
Senast redigerat av Moderator den 2021-11-26 klockan 18:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Ja ja, inget ska vara enkelt.
WIS vet jag vad det är ;-)
Men vad är EPC?
CAT
Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)
EPC = Electronic Parts Catalog
WIS är beskrivningar på hur saker fungerar, hur de tas isär och hur de sätts ihop.
EPC är sprängskisser, artikelnamn, artikelnummer och vilka årsmodeller, motorer, konfigurationer, mm delarna används till.
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Angående slangvärmare till 284:an och xwd så har jag sett både "raka" såväl som "vinklade" ( 90 gr) slangvärmare med olika pris och effekt. Passar både vinklade så väl som raka alternativ? Vilken diameter är det på slangen där montaget ska ske?
- - - Uppdaterad - - -
Har hittat uppgifter om 30 mm.
Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.
Hej. Har en 9-3 2.8.
Som jag har förstått är insticksvärmare generellt ansett vara bättre. Men hur blir det på en v-motor med insticksvärmare, kan slang då vara att föredra? Verkar finnas båda typer till denna.
Tack på förhand.
Jag har insticks på min, fungerar klockrent. Kupevärmen kommer snabbare än någon annan bil jag haft med motorvärmare.
Kör BMW M340i -21
Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.
Belker vart sitter insticksvärmaren, ska montera men hittar inte frostpluggen? Finns de nån bild tro
Den ssitter på baksidan - mot torpedväggen. Trångt...
Alt enligt utsago från mekanikern som gjorde det på min för en vecka sidan.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
hmm okej får ut och leta igen då. tack
Att använda mobilen och filma där det är trångt är lättare än att försöka se själv direkt.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
En selfie-pinne kan vara användbart i det sammanhanget. Dock kanske inte direkt den användningen som tillverkarna tänkt sig...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Pluggen var gängad i blocket - syndes knappt - meken fick känna sig fram.
Blocket är i ALU och det var fingängat, så var försiktig så att ´det inte blir gängpaj.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!