Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Värt att omadaptera 5-stegs automatlåda? NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673

    Justera systemtryck 5-stegs automatlåda FA57

    Är det någon som laborerat med trycken i FA57 lådan? Vad jag förstår heter den AW55-50SN. Det finns massor med info om hur man justerar trycken och renoverar ventilpaket mm men inte mycket info om Saablådorna. Hade tänkt köpa ett Shift kit från Transgo och sätta i min låda men är även intresserad av att justera trycken för att få mer positiva växlingar. Tycker den växlar en aning slappt med lite "shift flare" på högre belastning. Kan tänka mig att trycken kanske inte är som de borde efter 24k mil. Kör man lugnt växlar den rätt fint.
    Senast redigerat av Günter den 2021-10-15 klockan 17:35.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Inte svar på frågan, men är oljan bytt? Brukar göra stor skillnad.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Japp, 3 fulbyten med totalt 12 liter. Lite bättre växlar den nu men hoppas det blir ännu bättre när jag fått fixat ventilpaketet. Det är tydligen väldigt vanligt på dessa lådor att man får fixa med ventilpaketet. Verkar vara en hyfsat enkel operation med lådan kvar i bilen. Finns även justermöjligheter på 3st solenoider vara ena styr systemtrycket och den verkar mest kritisk. Måste skaffa en tryckmätare också men dom var inte dyra.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ett sånt här?

    https://transgo.com/product-details/...-50-shift-kit/

    TransGo AW55-50 SHIFT KIT® Valve Body Repair Kit includes everything you need to address wear issues in the valve body, plus thorough instructions on rebuilding the control solenoids.

    We know how hard it is to deal with complaints AFTER the transmission is already back in the car. This is a fine transmission with a good lifespan. Normal wear in control parts causes most malfunctions. Unless you fix this wear while you have the car, you risk a comeback or a no-ship. Replacement Shift Solenoids are available. OE Replacement Control Solenoids are NOT available separately. So you need to chose to fix them or pay almost a thousand dollars for a complete valve body from the dealer. Ouch!
    Now the good news: Included in this kit, is parts with complete technical information to fix the control solenoids. We also furnished parts for the usual wear items in the valve body. Your care and patience installing this product will make this transmission a real winner! Go for it!
    Corrects/Prevents/Reduces:


    • Delay/bang drive engagement
    • 4-3 and 3-2 coast clunk
    • 2-3 and 3-4 cutloose
    • Kickdown runaway
    • Converter slip
    • Coast 3-2 part throttle bang
    • 2nd sprag failure
    • Codes: P0731, P0732, P0733, P0734, P0735, P0736,P0741, P0780

    Also Includes:


    • Drop-in solenoid regulator valve assembly
    • Drop-in TCC/lock-up boost valve assembly
    • Parts to renew pressure control solenoids

    Fits:


    • Volvo 2001-2007
    • Nissan 2004-2007 (RE5F22A)
    • Saab 2002-2007 (AF33-5)
    • Saturn 2003-2004
    • Chevrolet Equinox 2005-2006
    • Pontiac Torrent 2006-2008

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Ja precis, kan inte det vara nåt? Funkar även till nyare Saab än 2007 och FA57 enligt Transgo kundtjänst då jag har en 2009. Det är nämligen ingen skillnad på grejerna enligt EPC.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    123
    Det finnes en tråd på det norske SaabTurboClub forumet der en person prøver å fikse automatkasse problemer med "Transgo Shift Kit". Dessverre ser det ut som om Transgo ikke hadde noen positiv effekt.

    http://forum.saabturboclub.net/viewt...&hilit=Transgo
    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Man får nog läsa på lite vad man är ute efter........växla bättre? Ja visst men hur? Jag får uppfattningen att kitet mer fixar trasiga saker och återställer "originalfunktion" och då får man ju oftast ingen skillnad om det inte är nå fel på något. Samspelet mellan allting brukar vara noga avstämt och öka trycket innebär ju oftast bara mer distinkta växlingar. Att det nästan börjar slå i bilen. Mer av och på typ. Det är inget roligt i längden det heller.
    Är det nåt fel på något så brukar det mer bli så att ena växeln går ur och nästa tar nå sekunder innan den låser och då upplever man växlingarna som konstiga. Ibland kan man till och med uppleva som neutralen går i mellan växlingarna om det går väldigt seg och nåt felar. Då får man ju oftast felkoder på varvtal och annat. men då har man ju som sagt ett fysiskt fel som ska åtgärdas. Då kan man inte börja tänka i modifieringsbanor och ändra tryck och eget hittepå.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    I länken fanns även en kommentar från någon som använt Auto-RX i sin automatlåda med bra resultat. Lite googling på den tyder på att den är hyfsad på att lösa skit och verkar fungera för en del, men också att vissa råkar ut för mindre bra resultat: http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post299101

    Någon hällde i den 2000 mil innan oljebyte (honda automatlåda) och tyckte det fick bra effekt, detta innan oljebytet.

    Om man läser lite om lådan verkar ett problem vara att det kan byggas upp skit i ventilstyrningarna, så det är möjligt att något agressivt rensmedel faktiskt skulle kunna ha en positiv effekt. Men jag skulle inte försöka med något sådan om jag inte hade rejäla problem som starkt misstänktes skulle kunna bero på det (och inte vara slitageproblem).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Det finns en gubbe på youtube som kallar sig Automatic Transmission. Han jobbar med dessa lådor dagligen och han använder Transgo kit. Han säger dock att det inte alltid räcker med att renovera ventilpaketet men att det ofta är där problemen sitter. Det kan naturligtvis inte fixa slitna lamellkopplingar och annat mekaniskt i lådan men eftersom det är en relativt enkel och billig fix så börjar man där. Det gäller ju att man sätter ihop grejerna rätt för att det ska funka. Finns videos där han får fixa lådor fär folk gjort fel när de ska montera ett renoveringskit.

    Ang StefanM så är det ju lite det som är problemet med min låda att den växlar för segt precis som om trycket inte är upp till spec. Vad jag vet så kan lådan inte avgöra trycket själv utan bara höja och sänka utifrån vad den tror är korrekt systemtryck. Ibland behövs det justeras upp några klick för att komma rätt. Naturligtvis vill jag inte ha högre än original för det ger andra problem. Bara att ta isär och göra rent och frigöra kärvande solenoider gör säkert gott.
    Senast redigerat av Günter den 2021-10-16 klockan 18:23.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Hade inte Bollman något trick med att motionera upp ventilerna med att köra den i Manuellt läge
    och växla i olika hastigheter...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Aha ok intressant. Får leta efter detta. Märkligt förresten att min tråd ändrat ämne alldeles själv. Det handlar inte alls om min gamla 9-5 jag sålde för 10 år sedan, som dessutom var manuell. Detta gäller nya 9-3an jag köpt för att ha något att skruva med. Det är en 2009a. Har inte hittat hur man man ändrar signatur om det nu är den som vilselett någon moderator.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Var i tråden tidigare har du skrivit att det handlade om NG9-3?

    Trodde oxå att det handlade om 9-5.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    123
    Dette var forvirrende. Trodde at dette dreide seg om OG9-5, både på grunn av navnet på tråden og signaturen til trådstarter.
    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Nu är det ju samma automatlåda på 9-5 från -02 så det spelar ingen större roll.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Skulle fortfarande vilja ändra signaturen. Går detta bara att ändra på en dator eller? Kan ändra allt utom signaturen.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av Günter Visa inlägg
    Det finns en gubbe på youtube som kallar sig Automatic Transmission. Han jobbar med dessa lådor dagligen och han använder Transgo kit. Han säger dock att det inte alltid räcker med att renovera ventilpaketet men att det ofta är där problemen sitter. Det kan naturligtvis inte fixa slitna lamellkopplingar och annat mekaniskt i lådan men eftersom det är en relativt enkel och billig fix så börjar man där. Det gäller ju att man sätter ihop grejerna rätt för att det ska funka. Finns videos där han får fixa lådor fär folk gjort fel när de ska montera ett renoveringskit.

    Ang StefanM så är det ju lite det som är problemet med min låda att den växlar för segt precis som om trycket inte är upp till spec. Vad jag vet så kan lådan inte avgöra trycket själv utan bara höja och sänka utifrån vad den tror är korrekt systemtryck. Ibland behövs det justeras upp några klick för att komma rätt. Naturligtvis vill jag inte ha högre än original för det ger andra problem. Bara att ta isär och göra rent och frigöra kärvande solenoider gör säkert gott.
    nja riktigt så fungerar det väl inte....Systemtrycket är vad det är och ökar med ökande varvtal. Hur en låda sen växlar vid givet varvtal och hur det sker mellan växlingarna brukar ju skötas av slidernas fjädrar. Kärvar en slid, en fjäder är brusten påverkar alltså växlingarna mer än själva trycket och det är det jag menar. Man kan inte åtgärda sådant med att laborera med nå tryck.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    På denna sida kan man läsa hur lådan funkar. Var man mäter olika tryck och hur olika justeringar påverkar hur lådan jobbar. Man börjar naturligtvis med att fixa kärvande/trasiga solenoider. Funderar på att köpa Rostas nya istället för att renovera de gamla. Kostar en tusenlapp.

    https://www.sonnax.com/tech_resource...dy-information
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673

    Värt att omadaptera 5-stegs automatlåda? NG9-3

    Är inte speciellt nöjd med växlingskvaliteteten på min 5 stegare. Är det värt ett försök att nolla adapterinhen och köra den där omständiga proceduren för att lära om lådan att växla? Misstänker ju att problemet sitter i ventilpaket och då är frågan om ni brukar renovera befintligt ventilpaket eller slänga på ett bättre begagnat och hoppas på att man får ett bra exemplar? Bristfällig service är troligtvis orsaken till att min är igenkläggad.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Det har skrivits här om att det kan bli bättre om man växlar den manuellt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Slang 5-stegs automatlåda OG9-5
    Av Gizze i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-04-19, 16:30
  2. [LÖST] Adaption 5-stegs automatlåda OG9-5
    Av mathias.w i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 12:20
  3. Hur byter man olja i 4-stegs automatlåda OG9-5
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 23:22
  4. [LÖST] När kom 5-stegs automatlåda OG9-5
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 16:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •