Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Syftet för hål i golvet 99/900?

  1. #1
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Pluggarna i golvet, kan man ta bort dom? (og900)

    Hej,
    säkert ett självklart svar men jag har inte förstått varför dom är där. Är det för att släppa ut eventuellt vatten man har där? Dom är ju översmetade med klet och lack så det torde vara lättare att torka upp vattnet....
    Nåja hursomhelst så håller jag på och ska svetsa igen lite rosthål i golvet varav ett hål har byggts upp runt en sk plugg. Kan jag skippa att sätta dit den igen dvs svetsa över hålet helt och hållet? Och kan jag även ta bort dom andra då det enda dom gör är att bygga rost?
    Bilen skall endast bli en sommarräser och ska på vintern försvaras hemma i varmgaraget eller på en loge.

    /Hans
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    det är nog lungt att svetsa igen ..

    Vad jag har fått för mig är att dessa hålen har med monteringen att göra .. då dom bygger bilen .. men jag kan ha fel .. jag har iaf svetsat igen några sådanna hål
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3

    Syftet för hål i golvet 99/900?

    Hej

    Finns det nått klart syfte med dom här hålen i golvplattan i gamla 99/900? Pluggarna sitter jo under ett lager mastik, så dom är vel inte så nyttsamma som drén? Tar man väl hål på den här pluggen får man ju kanske vatten inn…

    Jag undras. Jag har också tveksamma barndomsminnen rundt att några Saab-mek ville oppna på pluggarna om man hade dragit med seg för mycket snö och skit in. Men men över till er.

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Är inte hålen för att leda ut luft när karossen förbereddes i stora bad och rullades runt innan lackering. För att bli av med luftbubblor/fickor helt enkelt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    jo det är oftast dräneringshål efter karossbehandlingar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •