Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Felsökning och rengöring av EGR-ventil NG9-3 TTiD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Felsökning och rengöring av EGR-ventil NG9-3 TTiD

    Dags att rengöra Egr-ventilen och undrar över återmonteringen, enligt WIS så ska den tätas med DOW CORNING Q3-1566 eller motsvarande.

    Detta fick jag fram var ett värmetåligt silikonlim, är det någon som har ett bra ”lim” att rekommendera? Helst något som går att få tag över disk i butik eller mack.

    Värmetålig silikonpackning finns ju men är det samma sak?

    Sökt över internet men inte lyckats hitta något.

    Bilen är en 2011 9-3 Ttid.
    Senast redigerat av öhlin91 den 2021-10-24 klockan 22:14. Anledning: Nu även felsökning

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av öhlin91 Visa inlägg
    Värmetålig silikonpackning finns ju men är det samma sak?
    Om temperaturområdet är det samma borde det vara "samma sak", ja.


    Citat Ursprungligen postat av Dow Corning Q3-1566
    Dow Corning Q3-1566 extra värmetåligt silikonlim. Enkomponent ättiksyrehärdande. Kan använda från -50 till +275°C och under korta perioder upp till 350°C.
    Svart

    Dow Corning 1566 används med fördel i högtemperaturapplikationer som ugnar, värmekärl, elduppvärmda enheter, värmepannor, vattenberedare, flänstätning.
    T.ex. Biltema Artnr. 36-4813 skulle säkert fungera, Bauhaus har en variant från Casco o.s.v..
    Du verkar ha haft lite otur när du sökt över internet.

    Kolla så att temperaturerna motsvarar bara, så kommer det att bli bra.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Nja inte otur, värmetålig silikonpackning vet jag ju finns såklart.
    Men det finns ju även packningslim, silikonlim däremot hade jag aldrig hört talas om och tänkte att det kanske var en ”flyktigare” variant av silikonpackning.

    Men tack för svar.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Egrventilen bortplockad, rengjord och ditsatt igen utan problem.

    En fråga däremot, anledningen att jag gjorde detta var för att jag hört att den kan sätta igen sig ordentligt av sot m.m och fick vid en tidigare sökning upp detta på google/youtube
    https://m.youtube.com/watch?v=Cr7cqR7ejig

    Där får ju han fram ett helt rör med ventilen som är igenkoksat ordentligt, men på SAABen var det ju bara själva ventilen som kom ut.
    Är det olika konstruktioner bara eller får man riva ner hela insuget på SAABen om man ska få rent det ordentligt?

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Jo det är olika konstruktioner.

    När du tog ut EGR ventilen, tog du inte också då loss det röret med nätstrumpan som sitter bredvid? Det brukar vara sot-geggigt och bra att spola ur med t.ex. brakecleaner.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Felkod p0400-24

    Motorlampan tändes för någon vecka sedan med felkod på EGR och utan att titta noggrannare så tog jag bara bort den och rengjorde densamma.
    Gick bra men felkoden återkommer efter 3e startögonblicket efter varje radering av felkod.

    Så tog återigen bort den för att funktionstesta med Tech2 och inget händer när jag ändrar värdet från 0 till 100.

    Samt att jag nu kollade felkoden noggrannare och såg p0400-24 EGR Actuator circuit short to b+.

    Är det själva ventilen eller elfel?
    Finns det någon säkring på denna eller var kommer strömmen ifrån? (letat säkring men inte sett något passande, och är inte svinbra på elscheman)

    Ja lite ideer helt enkelt på vad jag kan kolla upp/felsöka vore tacksamt.

  7. #7
    Och bilmodellen är en ??
    Lathund för inlägg om felsökning


    Kan det vara en NG9-3 TTiD -11

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Ja, sorry. Tänkte försöka mig på att redigera min tråd om när jag rengjorde Egr-ventilen och fortsätta skriva där men begrep mig inte riktigt på det så jag startade en ny tråd och glömde av att nämna bilen.

    Men ja det är en 9-3 2011 ttid.

    Kom in på felsökningssidan nu via wis där det visas en process om felsökning där man ska mäta spänning och resistens i olika kontakter. Men jag ser inte vad värdena ska vara, eller tittar jag fel?

    Ett exempel. Obs inte ordagrant.
    Det står mät resistens på stift 6,
    mät spänning på stift 8.
    Men som sagt inget om vad värdet ska vara.

    Hursom så klickade jag JA på allt och då stod det mellan att EGRen har ett internt fel, alltså trasig alternativt styrdonet.

    Vad tror/tycker ni, köpa hem en ny EGR och hoppas att den gamla är trasig?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av öhlin91 Visa inlägg
    Ja, sorry. Tänkte försöka mig på att redigera min tråd om när jag rengjorde Egr-ventilen och fortsätta skriva där men begrep mig inte riktigt på det så jag startade en ny tråd och glömde av att nämna bilen.
    Inget stort problem och du får hjälp med att knyta ihop denna med den förra tråden så finns historiken med.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Problemet löst förhoppningsvis.
    Skruvade loss en Egr-ventil på skroten och programmerade in den med Tech2 samt testade att aktivera den vilket fungerade. Så jag hoppas och antar att det var den som var trasig och inte något elfel.

Liknande ämnen

  1. Felsökning efter motorproblem NG9-3 TTiD
    Av Dieselbil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-10-11, 22:18
  2. EGR-ventil, 9-3 TTID
    Av alindahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-07-26, 13:14
  3. Egr ventil 9-3 2009 TTID 180hk
    Av blomquist_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-02-08, 16:26
  4. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  5. Rengöring av LMM, hur??
    Av aeroamilon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •