Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Torkargummi?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    80

    Torkargummi?

    Hade tyvärr väldigt bråttom när jag var inne på Saab idag. Frågade efter torkargummin men det fanns inte, man byter alltså hela torkaren. Känns väldigt onödigt att betala 200kr för "ingenting" när man lätt byter gummit själv? Någon rekommendation var/vad man ska köpa till en 9-3 Aero 2001:a?
    Golf R32 DSG -07
    Såld: Saab 9-3 Aero -01

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    727
    jag vet att på min lokala mack kan man köpa gummi fortfarande, men annars är det väl bara att köpa nya torkare om du inte hittar gummit löst nånstans enligt tester gjorda förra året så är inte dom billigare torkarna mycket sämre än dom dyrare.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    420
    Är torkarbladen trasiga eller är dem bara slitna?

    Jag läste i någon biltidning att man ska torka av bladen med ett lösningsmedel med jämna mellanrum, t.ex. T-röd, (Obs. ej thinner), eftersom det med tiden bildas någon slags oxid på torkarbladet som gör att dem blir dåliga.

    Jag har prövat det några gånger och jag tycket att det fungerar ganska bra. Jag kan använda bladen betydligt längre tid innan jag byter.

    (Jag brukar köpa torkarblad på Mekonomen.)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    289
    Köpte torkarblad för 39.90 stycket på Biltema förra veckan.
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    80
    Tack för bra tips! Bladen är slitna, blir en irriterande vattenfilm/ränder. Ska testa att rengöra och funkar inte det blåsa förbi Biltema och köpa nya
    Golf R32 DSG -07
    Såld: Saab 9-3 Aero -01

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    850
    Jag och min granne köpte samtidigt de "dyra" torkarbladen på Biltema i November förra året. De fungerar förvånansvärt bra fortfarande. Lägger vi ihop hur mycket vi har kört så blir det ca: 3000 mil.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  7. #7
    Varning för biltemas torkare, brorsan köpte biltemas till sin merca.
    Vid första provningen så skrapade det till som fan och torkareländet hade gjort en skaplig repa i framrutan, de var feltillverkade
    Kör själv OKs och dessa har inte förstört någon ruta ännu.
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    780
    jag kör med scilenco (stavningen) nån ny version där hela torkaren är blad och inga fjädrar ruskigt dyra men riktigt snygga!! gick på 600.- paret hos ok...
    Audi S6 -02
    Seat Ibiza 1.4 sport -07

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Jag och min granne köpte samtidigt de "dyra" torkarbladen på Biltema i November förra året. De fungerar förvånansvärt bra fortfarande. Lägger vi ihop hur mycket vi har kört så blir det ca: 3000 mil.
    Jag testade också de nya silikonbladen från Biltema som kom i höstas. Trots min skepsis så har de funkat hela vintern, har väl kört närmare 1000 mil nu.
    Tänker byta till nya likadana ändå då dom ju var så billiga, 69:- eller nåt sånt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573
    Själv kör jag med Bosch Twin, men min far har kört över ett halvår och 1000mil med Biltemas silikonblad och de fungerar riktigt bra.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    42
    köpte Bosch till till bilen för 3,5 år sen, dom varade i 3 månader .
    Därefter köpte jag Champion och har fortfarande inte bytt 3 år (ca 6000mil) senare . Dom verkar ju dock vara svårare och svårare att få tag på, var inne hos AD-center här i malmö och såg att dom bytt till Bosch nu, gubben bakom disken sa han ökat omsättningen på torkarblanden med det dubbla nu, tro f*n de!
    Jag gör inget mer än drar en extra gång med svampen på dom när jag tvättar bilen.
    9-5 Vector Biopower -05

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    281
    Kränger inte Statoil Championblad?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    536
    Medlem#
    14235
    Sen så kan man ju alltid köpa nya torkare på saab, för typ 211+236kr.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Mina personliga erfarenheter är att Champion är de i särklass överlägset bästa torkarblad jag känner till.

    På min vardagsMazda så har jag kört Champion i 6-7 år nu och brukar byta ca 1 gång om året, inte för att de gamla är slitna utan bara för att verkligen ha nya när det är dags för den skitiga årstiden.

    Jag skulle köpa ny blad i höstas men hittade då inte Champion så jag tog ett par nya Bosch på polarens bilfirma. Jag kan bara säga att det var det sämsta skit jag stött på. Det bildades notoriskt smutspartiklar av smuts och asfaltsdamm på bladens kanter som gjorde att det blev väldigt randigt på rutan, och det redan efter några kilometer sen man försökt gnida ren dem, och det slutade aldrig heller. Efter en vecka så skulle jag till Custom Racing i Örebro och lämna en motor för maskinjobb. Det regnade som fan och jag fick stanna stup i kvarten och försöka skrapa rent bladens kanter. När jag så skulle åka från Custom Racing så rotade jag fram de gamla Championbladen som jag spart i bagaget utifall att....

    Jag torkade inte ens av dem utan bara knäppte på dem och rutan blev helt ren i första draget.....

    De nya Boschbladen ligger antagligen uppe på taket till automatmacken vid Custom Racing dit de fick sig en flygtur efter att nogsamt ha vikits ett par gånger över knät till ljudet av ett primalskrik.....

    Polaren på bilfirman ska sluta sälja dessa Bosch för även han har upptäckt att de är värdelösa trots att det är ett känt märke och ganska dyra.

    Champion går helt tyst på rutan och håller både rutan och sig själva rena på ett otroligt bra sätt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  15. #15
    Grundladd Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    499
    Citat Ursprungligen postat av Cervantes
    jag kör med scilenco (stavningen) nån ny version där hela torkaren är blad och inga fjädrar ruskigt dyra men riktigt snygga!! gick på 600.- paret hos ok...
    Har du nån bild på dem? Jag såg en volvo v70 på macken idag med konstiga torkare, undrar om det var såna? De såg ut som en bred gummiskrapa bara. Googlade din stavning och hittade då inget...

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag testade också de nya silikonbladen från Biltema som kom i höstas. Trots min skepsis så har de funkat hela vintern, har väl kört närmare 1000 mil nu.
    Tänker byta till nya likadana ändå då dom ju var så billiga, 69:- eller nåt sånt.
    Hmm, de har jag inte sett? Ser de ut som biltemas vanliga eller? För jag vill inte ha nåt stort och klumpigt med nån slags kolfiber-look som jag har sett att de har där... Jag kör nu på biltemas vanliga för 29,90:-/st och tycker de är helt ok, men silikon låter ju som en hit. Jag hittade dem då inte på deras webb, måste kanske smyga in nån gång i veckan och ta en titt - jobbar ändå ute Birsta...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Hmm, de har jag inte sett? Ser de ut som biltemas vanliga eller? För jag vill inte ha nåt stort och klumpigt med nån slags kolfiber-look som jag har sett att de har där... Jag kör nu på biltemas vanliga för 29,90:-/st och tycker de är helt ok, men silikon låter ju som en hit. Jag hittade dem då inte på deras webb, måste kanske smyga in nån gång i veckan och ta en titt - jobbar ändå ute Birsta...
    Kolla Biltemas hemsida på torkarblad vattenavvisande. Jag tror det e dom som menas.
    Själv slog jag till och köpte Saab´s torkarblad för att testa. Inte billiga, som sagt... Men hittills har dom funkat kanon. Går mycket tyst och torkar rent utan att det blir ränder osv. Får se hur dom funkar när det blir höst/vinter... Annars brukar jag köra med OK/Q8:s blad. Dom har jag alltid varit nöjd med. Hyfsat pris och bra livslängd. Dom gör jobbet, tycker jag.

    //Bullit
    En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
    \\\ It´s better to burn out than fade away... ///

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    780
    angus:

    min stavning skulle jag inte ge mycke för och inte mitt minne heller va ute och titta valeo heter tillverkaren. alla volvo 05 - har likadana som original btw

    finns mer att läsa här http://www.kgk.se/templates/KGK_Normal____3613.asp
    Audi S6 -02
    Seat Ibiza 1.4 sport -07

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 17,00.html


    Namn Biltema 58-535
    Pris (kr) 33+33 = 66
    Spoiler Nej
    Buller Väldigt
    Omdöme Dålig kvalité, clipset gick sönder direkt. Bullrar eländigt på grund av dålig mekanisk precision. Köp något annat!
    Betyg -


    Namn Bosch Twin 530S
    Pris (kr) 312 (ett par)
    Spoiler Ja
    Buller Måttligt
    Omdöme En klassiker som inte gör någon besviken. Men Boschblad slits, precis som alla andra. Högt pris drar ner betyget.
    Betyg 3


    Namn Champion SX53+X53
    Pris (kr) 124+110= 234
    Spoiler Ja
    Buller Högt
    Omdöme Oväntat högt buller. Men Champion-torkarna fungerade mycket bra även efter ett år och 1 500 mils användning.
    Betyg 3



    Namn OKQ8 Spoilerblad
    Pris (kr) 96+76 = 172
    Spoiler Ja
    Buller Måttligt
    Omdöme Identiska med Trico-bladen, men förpackas för att passa flera bilmodeller. Lågt pris gör att man kan byta ofta. Bra!
    Betyg 4



    Namn Piaa Super Silicon
    Pris (kr) 310+310 = 620
    Spoiler Nej
    Buller Lågt
    Omdöme Lägst buller av alla torkare, ger lite lyxbilskänsla! Siktmedel för rutan ingår. Reservblad finns1. Högt pris kostar ett plus.
    Betyg 4




    Namn SWF 115+SWF10
    Pris (kr) 136+149 = 285
    Spoiler Ja
    Buller Måttligt
    Omdöme SWF:s standardkvalité, som dock visar sig fungera utmärkt. Med lägre pris vore detta ett mycket bra val.
    Betyg 3



    Namn SW607+SWF10
    Pris (kr) 189+149 = 338
    Spoiler Ja
    Buller Måttligt
    Omdöme SWF:s lite dyrare torkarblad på förarsidan. Ingen dramatisk skillnad mot 115-bladet2. Smålänningar avstår gärna.
    Betyg 3




    Namn Trico Exact Fit
    Pris (kr) 144+110 = 254
    Spoiler Ja
    Buller Måttligt
    Omdöme En av världens största tillverkare, sitter original på många bilmärken. Förpackade med rätt clips för varje bilmodell.
    Betyg 3




    Namn Valeo VM106 + VM25
    Pris (kr) 196+180 = 376
    Spoiler Ja
    Buller Måttligt
    Omdöme Originalleverantör till många bilmärken. Stort sortiment, finns hos bildelsbutiker2. Bra kvalité, högt pris drar ner betyget.3
    Betyg 3

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    838
    Citat Ursprungligen postat av Fredda
    Kränger inte Statoil Championblad?
    Stämmer bra det, i alla fall i våras när jag köpte nya torkare, vet inte om de säljer lösa gummiblad men ...
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    En snålvariant som fungerar bra är Biltemas billiga torkarblad fast med Champions (eller annat kvalitetsmärke) plastclips mellan torkararm och torkare. Nu är det iofs svårt att utvärdera torkarblad innan vintern har kommit men det är iaf inget glapp som ger upphov till oljud på detta viset.
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •