Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad är det här för rörledning jag har läckage på? OG9-5

  1. #1

    Vad är det här för rörledning jag har läckage på? OG9-5

    Jag har en Saab 9-5 Biopower 2.3t från 2008 som mestadels stått stilla under pandemin. Med jämna mellanrum har jag varmkört den på infarten, kollat olja mm. och säkerställt att jag kan köra den i fall behovet skulle uppkomma . Nu hade jag tänkt ta den i regelbundet bruk och hade därför planerat in ett olje- och filterbyte.

    Tidigare i veckan behövde jag köra två kortare turer och kollade bl.a. oljenivån som låg något under max-strecket. Ingen rök, ojämn gång eller missljud noterade.

    Så i torsdags kväll kom jag till skott och skulle flytta bilen på uppfarten för mer svängrum vid oljebytet. Jag hade bilen igång ca 30 sekunder innan en högt ihållande metalliskt skrapande/vinande ljud uppstod. Direkt fimpade jag motorn och rev upp huven.

    Ganska snabbt kunde jag konstatera tre saker;
    1. läckage från en rörledning framför oljekylaren,
    2. motorn var ganska varm (dock ej glödhet) trots att den varit igång en väldigt kort stund,
    3. oljenivån hade sjunkit från max till strax ovan min (jag kollade inte oljan precis innan, utan endast i början av veckan).

    Ingen rök. Kunde inte heller hitta något oljespill där bilen tidigare stått parkerad. Kylvätskenivån är oförändrad.


    Två frågor;

    1. Var är det för rörledning jag har läckage på? Se bifogat foto. Rörledning inringat med orange. (Fotot är från en annan 9-5:a.)

    2. (En mer diffust formulerad fråga.) Metalliskt missljud, oljetapp... jag tänker torrgång och att något har skurit. Med tanke på hur motorn lät är jag inte superpepp på att dra igång den igen för att lokalisera varifrån ljudet kommer. Möjligen då efter att ha bytt oljan och säkerställt att oljenivån är korrekt. Svårt med kall olja kan tänkas.

    Tips och råd är mer än välkomna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av VevAxel den 2021-10-10 klockan 20:28.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    1. Servorörets kylslinga. Hål på det ger oljud och eventuellt trasig styrservopump i förlängningen. Är det i servobehållaren du kontrollerat oljenivån? Motoroljan borde inte kunna sjunka pga det här felet. Det ser blött ut på subframe också. Kanske är något av rören till oljekylaren som rostat sönder också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Tack för snabbt svar!

    Jag har inte kollat servobehållaren. Det är fort gjort men måste vänta till imorgon. Återkommer med uppdatering.

    Som noterat vid fråga 1, fotot är ej mitt. Dvs ej från mitt fordon. Jag inser att det var ganska otydligt. Jag uppdaterar inlägget.

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Välkommen hit

    Helt klart läck i styrservorör. Hyvens har koll!
    Du bör ganska lätt kunna se var det läcker. Egna bilder är bra. Såklart...
    Röret består av en främre och en bakre del kan vara bra att veta om man behöver byte bakre oxo.

    När oljan i servopumpen är slut kommer ett typiskt ljud. Som blir värre om man vrider på ratten. Fyll då med servoolja. Biltema har. Men vilken Saab eller Opelverkstad som helst har originalservooljan. Den är inte dyr. Det är alltid rätt med original vätskor och så behöver man inte fundera.

    Troligen har man bara ett problem. Fixa detta läckage innan du letar nya fel. Det kanske räcker.

    Mycket info finns att hitta här på forumet om man söker.

    Börja annars och kolla t.ex. nedanstående tråd
    Styrservots kylslinga på og9-5
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Välkommen hit
    Tack!

    Jag har haft en användare sen 2013, men fått iväg första posten nu. Måste vara någon sorts rekord. Trolig orsak är nog att Saab:en inte behövt mer än normalt underhåll. Dock, projekttrådarna här på forumet har varit intressanta att följa.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Du bör ganska lätt kunna se var det läcker.
    Jodå, det är inga problem att se var det läcker. Kylslingan är brusten precis framför oljekylaren och mängder med servoolja har läckt ut på hasplåten. Jag hade ett oljeuppsamlingskärl nära till hands så jag lyckades fånga upp det mesta i det. Mest troligt har vägsaltet levt rövare för man ser att ledningen är tydligt korroderad.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Troligen har man bara ett problem. Fixa detta läckage innan du letar nya fel. Det kanske räcker.
    Rätt. En sak i taget.

  6. #6
    Nu har jag kollat nivån på servooljan; tomt. Med tanke på oljudet har styrservopumpen troligen skurit.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det är inte säkert. Den kan överleva, men det beror ju på hur långt och länge den har gått torr.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Som sagt. Sakta i backarna. En sak i taget! Fixa läckan, fyll och testa.

    Jag tror inte det är något problem eftersom du (vad jag fattat) inte kört med tom behållare.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. bromsvätske läckage
    Av johanekblom86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •