Hej,

Jag har en SAAB 9-3 TTID från 2009 (Z19DTR).

För ett tag sedan fick jag problem under körning. Motorn tappade all kraft och dog nästan, men när kopplingen trycktes ned och gasen släpptes så fortsatte den gå (dock varnade den för antispinn ur). Vi lyckades rulla in på en parkering, men sedan dog motorn. Efter omstart dog den efter några sekunder igen. När vi försökte starta den igen senare samma dag hände ingenting – det gick att vrida på nyckeln men bilen var helt död. Men nästa dag startade bilen utan några som helst problem.

Jag kunde utläsa följande felkoder:

EDC16 P0606-31 Control Module. Internal Fault.
ESP U2105-00 ECM missing on Bus.
CIM B2657-00 Illumination Steering Wheel Control circuit, Short to ground.

Efter att jag tagit bort felkoderna har de inte återkommit, och jag har provkört bilen flera gånger utan problem. Eftersom jag behöver kunna lita på bilen skulle jag dock vilja hitta vad som spökade. Är det någon som känner igen problemet eller har några tips om var man ska börja felsöka? Min gissning är väl att problemet kommer från min ECM, och att de andra koderna bara var följdeffekter. Det kan ju vara så att min ECM behöver bytas, men eftersom dessa är ganska dyra så är det väl inte riktigt något jag vill börja med utan att veta om jag är på rätt väg. Håller tummarna för hjälp och tips!