Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Felsökning efter motorproblem NG9-3 TTiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Felsökning efter motorproblem NG9-3 TTiD

    Hej,

    Jag har en SAAB 9-3 TTID från 2009 (Z19DTR).

    För ett tag sedan fick jag problem under körning. Motorn tappade all kraft och dog nästan, men när kopplingen trycktes ned och gasen släpptes så fortsatte den gå (dock varnade den för antispinn ur). Vi lyckades rulla in på en parkering, men sedan dog motorn. Efter omstart dog den efter några sekunder igen. När vi försökte starta den igen senare samma dag hände ingenting – det gick att vrida på nyckeln men bilen var helt död. Men nästa dag startade bilen utan några som helst problem.

    Jag kunde utläsa följande felkoder:

    EDC16 P0606-31 Control Module. Internal Fault.
    ESP U2105-00 ECM missing on Bus.
    CIM B2657-00 Illumination Steering Wheel Control circuit, Short to ground.

    Efter att jag tagit bort felkoderna har de inte återkommit, och jag har provkört bilen flera gånger utan problem. Eftersom jag behöver kunna lita på bilen skulle jag dock vilja hitta vad som spökade. Är det någon som känner igen problemet eller har några tips om var man ska börja felsöka? Min gissning är väl att problemet kommer från min ECM, och att de andra koderna bara var följdeffekter. Det kan ju vara så att min ECM behöver bytas, men eftersom dessa är ganska dyra så är det väl inte riktigt något jag vill börja med utan att veta om jag är på rätt väg. Håller tummarna för hjälp och tips!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 840
    På grund av hur korkat styrdonet är placerat i ng9-3 TTiD är det väldigt vanligt att styrdonet packar ihop. Om jag vore dig så skulle jag börja planera för styrdonsbyte, vilket är som du säger, en dyr grej, på grund av att dessa inte längre går att köpa nya afaik.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jo, jag vet inte riktigt hur de tänkte där! Tyvärr slutar det säkert med att jag får byta styrdon, men det tar emot när jag inte vet säkert att det är det som krånglar. Tack för svar!

  4. #4
    Se till om du nu byter att byta plats på ECUn så det minimerar risken att det sker igen.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 544
    Medlem#
    1941
    Även kablaget brukar ibland kunna skavas sönder och skapa knepiga felmeddelanden. Jag vet inte riktigt var det brukar ge sig, men ska vad jag förstått, bero på tajt dragning.

  6. #6
    Otroligt att min TTid klarat sig från detta i över 3 år och 32 000 mil totalt.
    Har du haft några sådana problem på dina TTid?
    Senast redigerat av Vfr den 2021-10-11 klockan 20:14. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 544
    Medlem#
    1941
    Nix, inte än.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorproblem efter byte av termostat B2x5
    Av Hejeh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-07-12, 14:30
  2. 9-5 2,0t -03 startar fint med dör efter en minut. Felsökning?
    Av Catoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2016-09-18, 11:07
  3. Felsökning efter misslyckad motortvätt-
    Av KaptenHaddock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 17:33
  4. Fortfarande fel efter felsökning
    Av iRONSQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 22:11
  5. Felsökning - Bilen är sne efter fjäderbyte. 9000 2,0t -96
    Av AxlSam i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 07:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •