Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: P1105 och kraftlös OG9-5

  1. #1

    P1105 och kraftlös OG9-5

    Hej!

    För ett par dagar sedan så informerade frugan om att Check Engine lös och att hon tyckte att bilen var slö.
    Jag läste ut felkoderna med en ELM327 och fick ut följande

    P0420
    P1105
    P1312
    P1334

    De två sista var rimligt då kina-kasetten jag gav upp för några veckor sedan, så vi fick montera den reserv man som saab-ägare alltid har i bagaget. Den kassetten var för övrigt bara strax över ett år gammal, men det hör inte hit.

    Jag provkörde bilen, och märkte att den är väldigt slö, som att köra utan turbo. Och efter att ha sökt runt lite på internet, framförallt här på forumet så verkar det som att många tror på att någon eller båda av katalysatorerna är igensatta.
    Efter att ha letat lite luftläckage utan att hitta något så skruvade jag loss downpipen så att turbon skulle få fritt flöde, och då gick den bra, och laddade mer (enligt OBD2 + torque).

    Så enligt mitt resonemang så lutar det ju åt att behöva byta katalysator, tänkte mest göra en tråd här för att verifiera att jag inte tänker dåligt (och att det kan hjälpa någon annan i framtiden).
    Det jag inte har koll på att det fungerar, och som folk har pratat om är lambda-sensorer. Men att en dålig lambda skulle få bilen att gå så dåligt att turbon slutar ladda låter inte rimligt.

    Men till katalysatorproblemet då;
    Finns det någon chans att kunna rensa ur katalysatorn med något medel?
    Är skroten det bästa stället att köpa katalysator?
    Kan man, utan att plocka ut katalysatorerna, verifiera att dom är igensatta?
    Är det dåligt att köra bilen med igensatt katalysator?
    Senast redigerat av Saerimner den 2022-02-10 klockan 14:04.

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Det låter onekligen som att främre katalysatorn gått sönder i bitar och pluggat igen flödet. Det är väl relativt vanligt förekommande.

    Antingen letar du reda på en begagnad dp där båda katalysatorer är hela och monterar. Eller köper ny eftermarknads dp av original typ.

    De befintliga lambada du har flyttar man över till den nya sas. Smörj noga för gängorna kan kärva milt sagt.

    Att lambdasonder skulle vara dåliga och orsaka symptomen köper jag inte i och med att bilen gick bättre när du lossade på dp och fick friare flöde.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...uot-2009/page9

    På denna sidan i min proj tråd så byter jag dp på en 9-5.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Grymt med ett snabbt svar. Skönt också att du verkar hålla med i mina resonemang.

    Visste inte att det var den främre katten som tydligen är den huvudmisstänkte, men ska kika på någon ny dp, verkar inte krylla av begade katalysatorer.

    Har ett offer i form av min aero som börjar bli rostig, men den är ju besad i ett år till, så hade varit fint att ha den körbar. Sen är det ju inte alltid lätt att meka lös avgasdelar...

    Ska ta en kik i din tråd!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det är inte första gången en pirat-kassett eldar upp en katalysator: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1323711
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Åfan. Hade jag läst detta innan så hade jag nog inte vågat köpa en pirat TK. Min farhåga var bara att den inte skulle hålla speciellt länge, vilket ju också stämde. Tråkig chansning!
    Nu hade jag nog inte köpt en till kina-TK ändå, men skönt att veta detta. Då känns det ju dessutom bättre att köpa en dyrare.

    Är det bara en tillfällighet för mig att TK dör och katten går sönder inom en månad?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-09 klockan 17:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det kan mycket väl vara så att TK misständer och döljer felet eftersom förbränningssignalerna ofta är fel, med resultat att katalysatorn får mer oförbränt att ta hand om än den klarar och brinner upp som konsekvens.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Det blir bitar av katten sas. Nedre bilden visar hur en hel frisk kat ska se ut.

    Edit: Bilder långt större än vad som är lämpligt att ladda upp för direkt visning i full skala, i detta fall Dimensions: 3024x4032 pixels
    Ladda hellre upp bilderna här på forumet så blir de av rätt storlek automatiskt
    Bilderna finns i detta inlägg
    §3.5 Bilder som används med [img]-tag får vara maximal 800px breda.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-09 klockan 17:51. Anledning: Bilder större än vad reglerna tillåter
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    av det lilla jag såg genom lambda-hålet så såg den hel ut, men kanske kan kika genom avgashålet istället. Avgassystemet sitter ju fortfarande på bilen, har ingen lust att ta ner det för att kolla katten, men det kanske det är värt, trots alla svordomar som kommer pga fastrostade bultar.

    Grymt med bilder, är det så lätt att se så bör jag nog ta mig en titt, trodde mer att det skulle vara nåt igensatt bikake-nät nånstans där man inte ser det.

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Du kan ju prova med ett endoskåp genom lambdahålet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Har tyvärr inget sådant
    Får se om jag kan se något genom det stora hålet istället, har inte satt fast flänsen mot turbon än, så är bara en skruv så är det loss igen!

  11. #11
    Lyckades få en hyfsad bild på katalysatorn med mobilen, så man ser lite i alla fall. Den ser ju inte ut att ha ramlat sönder, däremot vet jag inte om den ser lite smutsig ut, eller om det är normalt.
    Hör inget rasslande från någon av katalysatorerna när man skakar lite på dem heller (vågade inte skaka våldsamt, för då lär väl flexröret eller något annat gå sönder )


  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Den ser onekligen hel ut. Det jag hade gjort härnäst är att kolla resten av systemet om det är igensatt. Jag råkade ut för att sista ljuddämparen gick sönder inuti att röret för genomfart lossnade och dämpull korkade igen systemet. Lossa avgas efter dp men innan ljuddämpare mm och se om bilen går bättre då med.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Låter som ett rimligt steg att ta, om än sjukt drygt då dom bultarna är riktiga rostiga och lär sluta med vinkelslip eller dylikt. Men det är bara att göra.
    Känner mig rätt dum som inte tänkt den tanken själv!

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Dom där bultarna går ofta att bara vrida av med rätt krafthylsor och rejäla handtag - brottgränsen på bultarna är inte så extremt hög.

    Annars är en mutterspräckare rent allmänt en bra sak att ha i verktygslådan (och man behöver sällan spräcka bulten helt - när den är halvspräckt är det inte mycket som håller den kvar på gängorna - och i de fall man vill rädda bulten så har man goda chanser att göra det då).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Efter mycket jobb, sjuka osv så fick jag äntligen tid och ork att göra detta, tyvärr verkar det som att någon av kattarna är dålig då bilen fortfarande går dåligt fast jag inte har något bakom flexröret...



    Att få av bultarna med annat än vinkelslip var det inte tal om dock.

    Så nu blir det att försöka hitta katalysator(er) så man kan byta....
    Hoppas slippa på stjäla från min Aero, men ska man prioritera familjebilen eller min sunkiga pendlarbil så är valet inte så svårt...

  16. #16
    Nu är detta fixat sedan ett tag, men jag tänkte ändå att jag skulle få till ett litet avslut i tråden.

    Efter det senaste inlägget så kapade jag mellan kattarna, rensade ur den som var dålig och svetsade ihop igen. Fint, bilen körbar, men såklart med felkod om att katalysatorerna inte riktigt gör sitt jobb (till ingens förvåning)

    Hittade en katalysator på facebook, massor av mil bort, men ändå på vägen när vi skulle hälsa på svärföräldrarna, så tog den vägen.
    "fick" en Lambda-sond med på köpet (anade såklart oråd).

    Så demonterade från turbon till flexröret och bytte mot det nya, dagen innan långfärd. Att få lös Lambdan som satt i de "nya" kattarna gick dåligt, visste inte heller om den fungerar eller ej (spenderade en hel del tid på att försöka hitta om man kan mäta fram det), men fick till slut loss den, men behövde gänga om hålet, tur att jag råkat stöka till gängorna på drivaxeln månaden innan, så jag hade ett kit som var stort nog. Sen var det bara montera.

    Passade på att byta pinnbultar och muttrar till turbo'n för dom gamla var slut.
    Passade också på att byta flexrör, när man ändå är där, sjukt drygt att behöva göra det strax efteråt.

    Bytte tändkasett till en ny saab-original.

    CE slocknade, tills den tändes igen och sa att lambdan inte fungerade, men det var bara jag som efter mätandet hade glömt koppla i den.
    Sen dess har det fungerat UA.

    Tack för all hjälp!

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rycker och kraftlös OG9-5
    Av PhilTKreacher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-09-19, 09:34
  2. [LÖST] p1105 OG9-5 -04
    Av schnauzernissen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •