Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Lågt värde på Ad85 i OpenSID B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Lågt värde på Ad85 i OpenSID B2x5

    Hej,

    Jag har en 2006a 9-5a, 2,0 biopower som visar ett för lågt Ad85 värde i open SID.

    Har provat att nollställa ECUn och då visar Ad85 korrekt (85%) en stund för att sedan viss ner mot 60-65% etanol efter nån mils körning. (Har kört enbart E85 länge)

    Jag har sökt runt en del vad detta kan bero på och luftläckage verkar vara en orsak. Jag har dock inte lyckats hitta något läckage.
    Har bytt vacuum-slangar och backventil till vevhusventilationen, sprutat startgas vid spridarna men ingen skillnad på motorgången.

    Kan detta bero på igensatta spridare? Kan en tank BF95 (eller E10 som det kanske heter numera) hjälpa?

    Amul låg på 326 innan jag nollställde.

    Har ni några tips på vart jag skall börja felsöka?
    / Jesper

  2. #2
    vilka spridare ? Är de org eller andra ?
    vem har gjort mjukvaran?

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Orginalspridare. Är något steg 1 program i. Vet ej vem som gjort det. Brukar det gå att se i T7 suit?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Mer troligt med läckage mellan turbo och spjällhus om den reglerar ner etanolhalten. Är det original bränslespridare så är felet troligen inte där.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Nja, luftläckor brukar ge för höga e85-värden. Vette sjutton om jag någonsin sett för låga värden. Kan det kanske vara så att det är bränslet?
    Har problemet funnits länge? Provat bränsle från annan mack? Det kan vara en laddning "vinter-etanol" som blivit lite fel blandad?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Tänker att det inte borde vara fel på bränslet i och med att den visar korrekt adaption en stund efter att ECUn nollats?

    Det är när jag kört en stund som Ad85-värdet sjunker.

  7. #7
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Som jag har förstått det så visar SIDen för låg etanolhalt vid luftläckage. Och amul blir bara en finjustering efter att T7 har ”låst” etanolhalten.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Luftläckor ger afaik alltid HÖGA E85-värden eftersom det blir mer syre i avgaserna, vilket av T7 tolkas som mer E85 i bränslet. Därav att det är i princip omöjligt att få "bränsleblandning mager" på en BioPower-bil.
    Jag använder alltid E85-värdet för att bedöma om bilen behöver läcksökas eller inte. Upp mot 15% med E10 vi har nu är helt normalt, sticker det mot 20% eller mer vet man att det är någon vakuumslang som är kass.

  9. #9
    Eller luft läckage, men bollman har rätt Luftläckage = högre AD85 värde. Har second adapt kört ? Har du provat med en annan ECU? eller orgnial program. Visst så ska steg 1 ha en orörd bränslemapp men det är inte alla som gör rätt (även proffs firmorna)

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Luftläcka nedströms spjällhuset ger magrare gång > Högre Etanoladaption
    Luftläcka mellan turbo och spjällhus ger fetare gång > Lägre Etanoladaption
    Luftläcka mellan LMM och turbo ger magrare gång > Högre Etanoladaption.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Teoretiskt har du rätt Hyvens, men praktiskt fel
    Den högre etanoladaptionen sker när ouppmätt luft tar sig in i systemet, vilket endast kan ske när undertryck råder.
    Den lägre etanoladaptionen sker när uppmätt luft tar sig ur systemet, vilket endast kan ske när övertryck råder.
    Med andra ord kan adaptionen bara minska etanolhalten när det är övertryck, och för de flesta förare är det endast under kortare perioder och det hinner inte adaptionen påverkas av.
    Adaptionen påverkas i långa loppet, och sett ur ett längre perspektiv råder undertryck nedströms spjället majoriteten av tiden, vilket är det som mest påverkar adaptionen.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det krävs inte speciellt mycket vartal på kompressorn för att bygga ett övertryck mot ett mer eller mindre stängt spjäll. Det behöver alltså inte vara övertryck i insuget (nedströms spjället) för att det ska hända att uppmätt luft läcker ut före spjället.
    Jag håller med om att det är betydligt vanligare med vacuumläckage, som följs av uppjusterad etanoladaption.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Ad85 Visar lågt

    Med andra ord beror det till stor del på under vilka förhållanden adaptionen sker. Allt annat än riktig fiskörning under adaption (när inget övertryck finns mellan turbo och spjäll) kan ge fenomenet som TS beskriver.

    Alltså var Hyvens ursprungliga tips om att kolla bl.a. tryckslangar och IC inte helt dumt.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Mitt tips när E85-halten verkar fel mot förväntad är att trycksätta hela insugssidan med motorn av och lyssna efter läckor.
    Det är inte idiotsäkert men brukar ge en god fingervisning om läckage. Man kan sätta upp till 1 bars tryck i systemet utan någon fara. Över 1,5 brukar vara problematiskt dock.
    Detta fångar dock inte läckor efter spjäll, utan där får man inspektera alla slangar som ansluter efter spjället.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Allright! Jag får kolla lite noggrannare om jag kan hitta något läckage mellan turbo och spjäll. Tycker den teorin verkar stämma överens med mina värden. Ad85 började sjunka när jag gasade på lite mer. Så länge jag fiskörde höll den sig hyfsat.

    Ska testa köra in original-programmet också och se vilka värden jag får då.

    Om inget av detta skulle vara problemen, skulle en defekt LMM kunna orsaka felvärden på Ad85?

    Tack för tips alla!

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Om du inte haft Opensid, hade du sökt efter något fel?
    Gick den dåligt innan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Den går lite dåligt på tomgång när den är kall. Ibland så pass att den stannar. Det var därför jag började felsöka. Har som sagt bytt vacuum-slangar och backventilen (med slang) till vevhusventilationen. Men ingen förbättring. Tycker att den startar bättre om jag väntar på tändningen någon sekund innan jag startar.

    Det är väl på den vägen som jag började kolla upp vad värdena i open SID betyder, och såg då att adaptionen inte stämmer med vad den borde vara.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det finns problem med kallstarterna på 2,0t och BioPower på 2006-.
    Särskilt om man har automat också. Den hackar och har sig vid uppstart och man
    måste gasa till lite för att den ska "normalisera" sig. Men det förklarar inte AD85 värdena.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Igår gjorde jag en ny adaption och körde efter nollning försiktigt i ca 2mil. Ad85 kom då upp till 738, bättre men fortfarande för lågt. Står jag still på tomgång visar Ca85 850.

    Imorse startade dock bilen utan problem och tomgången betedde sig normalt, så kanske kan den dåliga tomgången vid kallstart ha berott på att adaptionen varit så pass fel tidigare?

    Läste i en annan tråd (http://forum.saabturboclub.com/showt...-5-Biopower-06) att Pinl bör vara kring 350 vid varm motor och på tomgång. Min Pinl ligger då på ca500. Detta skulle då kunna tyda på läckage efter spjället. T.ex mellan spjäll och insug? Men ett sådant läckage borde alltså påverka adaptionen så att Ad85 visar för hög etanolhalt?
    Senast redigerat av Jeswes den 2021-10-09 klockan 23:59.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Tror jag kan ha hittat felet. Hittade ett ganska stort läckage mellan kobra och turbo.
    Fixade det och nu verkar adaptionen stämma mycket bättre. Open SID visar 13,5% etanol nu , jämfört med 0,3% innan tätning av läckan. (Kört E10 länge).

Liknande ämnen

  1. Högt HC 2500 värde. OG9-5 B2x5
    Av Mr_Nitro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-07-18, 14:40
  2. [LÖST] Lågt laddtryck OG9-5 B2x5
    Av Sandell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-17, 00:16
  3. Högt HC värde OG9-5 B2x5
    Av ojojgasa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-06, 14:39
  4. [LÖST] Lågt laddtryck OG9-5 B2x5
    Av taz_tommy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 19:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •