Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kontaktrulle / clock spring 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Hur byta kontaktrulle till airbag? 9000 -95

    Har en SRS lampa som lyser och idag fick jag låna skolans Tech2. Den tala om att det var avbrott airbag förare...så jag mätte och hade mig och kom fram till att kontaktrullen är kass...tutan fungerar inte heller...men frågan är, är det nån som kan beskriva lite lät hur man byter den?Det jag undrar framförallt är hur du får bort sladden som går in i själva laddningen i rattkåpan?Är det bara och ta i och dra eller ska man göra på någe spec sätt?Sen vore det ett plus om någon hade nån och sälja
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Mmmm, detta skall du nog lämna iväg till nån som är behörig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    Hehe lite dyrt de kan jag lova..om bara nollställning av felkoder går på 500 kan man ju tänka vad det blir när man ska byta rullen också!Dumt när ja kan nollställa och ev byta sj!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-07 klockan 15:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Snålheten bedrar visheten brukar det visst heta
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-07 klockan 15:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    Sant sant men just nu vill jag bara slippa ha den där föbannade lampan lyssande!

    Föresten RZ är det du som brukar ha din Aero stående i asker?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-07 klockan 15:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Kontaktrulle Airbag hur byta?Saab 9000-95

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Har en SRS lampa som lyser och idag fick jag låna skolans Tech2. Den tala om att det var avbrott airbag förare...så jag mätte och hade mig och kom fram till att kontaktrullen är kass...tutan fungerar inte heller...men frågan är, är det nån som kan beskriva lite lät hur man byter den?Det jag undrar framförallt är hur du får bort sladden som går in i själva laddningen i rattkåpan?Är det bara och ta i och dra eller ska man göra på någe spec sätt?Sen vore det ett plus om någon hade nån och sälja
    Häng av batteripolen och vänta 30sek. Två torxar på varje sida om ratten under varsin plasthatt sen är det bara att lyfta fram kudden lite försiktigt. Sladden till laddningen sitter med en liten kontakt som har två stift mitt på laddningen, bänd försiktigt med en skruvmejsel rakt ut. Lossa ev. kontakter till rattknappar och lossa sen mittmuttern till ratten. Är man osäker och tänker rycka som i f--n ratten så låt muttern sitta kvar på gängen några varv men jag brukar bara jucka ratten lite fram och tillbaka så lossnar den stänklätt. Trä ut kablarna försiktigt genom hålet i navet, det är trångt men det går. Var försiktigt så du inte skadar och viker sladden till airbagen. Sen ser du överdelen på kontakrullen.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Kontaktrulle Airbag hur byta?Saab 9000-95

    Tacka för det utförliga svaret....du tror ej att det är någon större fara att pyssla med det där?Har lite svårt att tro att Airbagen ska lösa ut om strömen är bruten??
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Kontaktrulle Airbag hur byta?Saab 9000-95

    Kamrat som jobbar på en bilskrot har varit på utbildning just i fråga om ej detonerade airbagar har berättat..:

    Dom har "korgar" som skall användas över ratt med airbag men.. Enligt deras utbildning så finns ingen risk att den skall detonera om man bara brytit strömmen. Det sitter en kondensator inne i laddningen som triggar laddningen om nu tex. övrig ström i bilen bryts vid kollisionsögonblicket. Men den kondesatorn laddar ur efter ca en halv minut och därefter är laddningen ofarlig.

    När du tagit loss kudden så bör man givetvis inte jiddra med den i onödan men med sunt förnuft och vettigt handhavade skapar inga probs.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-07 klockan 15:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Jag bytte kontaktrulle på min gammla 9-3:a. Tror det gick på 1900:- ink arbete.

    Jag har för mig något om att man ska snurra kontaktrullen ett visst antal varv åt något håll INNAN man monterar den. Tror faktiskt att det fanns en ettikett på kontaktrullen som beskrev detta, men är inte säker.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    Okej det där med skruva åt nåt håll var intressant!Nån mer här på formumet som kan bekräfta eller dementera...vore ju inte så skoj om man sabba den nya på en gång!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-07 klockan 15:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Lungt, du kommer inte att sabba den förrän du vrider ratten för långt åt något håll.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-07 klockan 15:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    haha det där lät ju lugnande...hmm frågan är..ska jag välja höger eller vänster..hehe nej men allvarligt nån som vet??
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-07 klockan 15:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Kontaktrulle / clock spring 9000

    Är i behov av att byta kontaktrulle till rattens krockkudde på min 9000 -97. Nu undrar jag, eftersom det är svårt att få tag på dessa nya, om man kan ta denna från en bil där krockkudde är utlöst? De flesta bilskrotar smäller ju krockkuddarna vid skrotning. Eller är det så att den går sönder när kudden löser ut?

    Tack på förhand.

  14. #14
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Jag har tagit från gamla bilar på flera olika modeller. Men du måste vara helt säker på att den passar (finns flera olika). Skulle börja med att ta reda på vad det är för artikelnummer på min söndriga klockfjäder och utgå därifrån.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kör du fast får du säkert hjälp här.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Klockfjädern påverkas inte för att airbagen löser ut.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Nja, det som kan hända är att kontaktdonet som sitter i airbagen smälter ihop när den drabbas av värmen från utlösningen av airbagen. Dvs spiralen är visserligen elektriskt korrekt, men du kan inte få loss/koppla in kontaktdonet. Har dock bara sett det på 9-5 tvåstegs-airbags.

    Finns dock skrotar som inte löser ut airbagen i bilen utan gör på annat sätt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. CIM-strul, problem vid byte av enbart coil-spring på ng9-3
    Av dlndb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-05-24, 01:16
  2. felkod Hjälp weak spring force
    Av poppio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-23, 18:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •