Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: AC blåser inte kallt OG9-5

  1. #1

    AC blåser inte kallt OG9-5

    Hej,
    ACn på min fars Saab har slutat att fungera, med detta så menar jag att den inte längre kyler. Det gäller en Saab 9-5 kombi 2.3t biopower 2007 årsmodell. Tydligen så läcker någonstans systemet. Far bestämde sig för att köpa en “ Alll in One kit för R134a, R12 Köldmedium + STOP LEAK “ och hoppades att detta skulle lösa problemet men tyvärr gjorde den inte det. Det blåste kallt I några dagar men sen blev det som innan. Jag har hittat på nätet en annan “kit” ( https://youtu.be/pCv7rCdcXsc ) som kanske skulle fungera men ville höra med är om detta är värt att satsa på? Har någon erfarenhet med detta eller inte? Finns det något liknande man kan köpa I Sverige eller på svenska hemsidor? Jag tackar I förväg för all hjälp och info.
    Mvh,Miro HBG

  2. #2
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    200
    Medlem#
    13810

    AC blåser inte kallt ( Saab 9-5 2007)

    Brukade själv fylla gamla saaben med diverse gaser och ångrar det än även om det var billigt för stunden, funkade bra men läckte så pass att man fick fylla varannan månad som med eran. Nu är skadan redan skedd annars hade jag undviket tätningsburken om jag varit dig, i mitt fall slutade ac:n kyla helt efter en sån burk trotts att systemet var fullt.

    Uppenbarligen har du ett läckage eftersom gasen försvann så fort vid fyllningen. Jag hade lämnat in bilen på verkstad för en läckage sökning om jag varit dig, var noga med att berätta för dom att du fyllt med fulgas och sealer annars kan det snabbt bli dyrt. Är du en van mekare så finns de flesta ac detaljer på speedparts för en bråkdel av vad en verkstad tar för sina delar
    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 566
    Medlem#
    6973
    Vanligt med sönderärgade rör mellan kompressor och kondensor, där det klamras mot subframe eller i slangpressningen. Om det funnits spårmedel i systemet så brukar man kunna hitta läckaget enkelt. Annars brukar det vara vettigt att låta en firma felsöka och identifiera vart det läcker, sen köper och byter man delen själv och slutligen fyller någonstans. Det är svårt att komma billigare undan med ett hållbart resultat.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    12120
    Tyvärr är ju AC-firmorna alltid svindyra och tar utan att skämmas kanske en tusenlapp för läcksökning och det dubbla för trycktestning och påfyllning.. ..minst..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 384
    Medlem#
    8758
    Prova AC-specialisten Eurotrans i Vallentuna, de har servat våra AC senaste 25 åren. Men läcksökning gjort ordentligt kan dra med sig moment som gör att det inte blir så billigt eftersom det kan saknas både tryck och spårmedel i systemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 670
    Om du vill felsöka själv så kan du trycka in luft i systemet ca3-5kg och sedan spraya med en 50/50 diskmedel vattenblandning. Det börjar skumma där luften sipprar ut.
    Du kanske kan modda/använda slangen du fick med till kittet så du kan få in tryckluften.
    Ett vanligt blåsmunstycke som man klämmer lite mot slangen kanske funkar.
    När du hittat felet så köp nytt torkfilter innan du fyller.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    689
    Ge nu inte folk destruktiva råd. Har du inte kvävgas så ska du inte provtryxka själv. Absolut inte med tryckluft som innehåller både spår av mineralolja och vatten. Rena döden i en ac. Läckan är förmodligen som redan påpekats ac kondensorn eller rören som ligger i skaver eller ärjar sönder mot tvärgpende ramen. Skaffa en uv-lampan och du hittar exakt var den läcker. Kostar någon hundring och lite av din tid. Spårmedel finns från början i Saaben. Byt det som är trasigt och låt någon fylla på bilen med riktig R134a + lite extra spårmedel. Inge skit med gasol som "fyll din ac själv" utan det som ska vara i systemet. Kostar någon tusenlapp hos närmaste kylgubbe. Glöm inte att byta torkfiltret eftersom systemet varit öppet. Lycka till!

    Edit: Och glöm inte vacuumsuga ordentligt eftersom systemet förmodligen är fullt i fukt. Men detta vet kylgubben. Fyller du bara på ett tomt system som innehåller luft med en burk gasol så är det Bye Bye kompressor.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Günter den 2021-10-07 klockan 00:20.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  8. #8
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    12120
    Höga tankar om kylmaffian här.. INTE lätt att hitta nån som går med på att bara fylla för en tusenlapp.. snarare vill dom sälja på en AC-service för flera tusenlappar, och till på köpet TILLKOMMER kylmedia, även om det står attd et ingår så bruakr det stå finstilt att det inte gäller tomma system.

    Och eftersom dom vet att tid är pengar så vacuumsuger dom på sin höjd några minuter bara för att förenkla fyllningen, inte för att koka ur fukten.

    Kylbranchen är maffia..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    689
    Det där låter förskräckligt. Bor du i Stockholm eller? Ja det gjorde du visst. Du ska absolut kunna hitta någon, utanför stockholm, som fyller bilen för två släta fina femhundringar. Vacuumsugningens tid avgör micronmätaren. Under 700 micron vill jag gärna komma innan jag är nöjd. Det kan ta 10 min och det kan ta 45 min beroende på hur bedrövligt systemet är. Ibland får man hjälpa till med lite kvävgas för att flytta runt på oljan i systemet. Annars kan man titta på ett jojjande tryck hur länge som helst. Den torra kvävgasen hjälper även till att få ut fukt.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  10. #10
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    12120
    Jag skulle framförallt vilja göra en läcksökning (om det nu finns spårvätska från början kan man ju börja själv), byta delar själv, och jag kan även vacuumsuga själv, men sen låta nån fylla med köldmedia.

    Men intresset för att ta sej an annat än hela jobbet så att säga har varit lågt när man kollar runt, och redan köldmediat vill dom ju gärna ha mycket betalt för.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    689
    Ja 9-5an har ett ganska stort system som tar 825 gram så köldmediet går nog på närmare 140 kr och sedan lite påslag på det. Gasen har ökat rejält i pris i och med EUs tokerier med kvotsystem och nedtrappning. Utanför EU ger du 5 dollar kilot för R134a.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 670
    I princip allt annat än en fyllnad ligger ca4-5tusen och uppåt, här i Umeå så kostar det 1600-1800:- för att dom ska koppla på sin maskin och gå och ta en kopp kaffe. Är man inte av så stort behov av ac så varför inte prova att laga själv, det värsta som kan hända är att det fortfarande är trasigt.

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 448
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag skulle framförallt vilja göra en läcksökning (om det nu finns spårvätska från början kan man ju börja själv)
    Precis. Klura ut var det läcker innan du gör något mer. Hade du spårtillsats i det du fyllde med? I så fall ska du kunna hitta läckaget med en UV-lampa, se t.ex. här:
    https://www.youtube.com/watch?v=pCv7rCdcXsc Vanligt läckageställe är kondensorn vid torkfiltret.

    Själva läcksökningen bör annars inte vara jättedyr på verkstad.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-10-08 klockan 13:31.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 670
    Fördelen med att köra tryckluft och diskmedel är att man med tryckluft kan få igång magnetkopplingen och på detta vis se att man inte har något annat mysko elektriskt fel. Denna tryckluft kommer hur som helst att sippra ut på några minuter vid läckage. När man sedan byter ut en del så fyller man i motsvarande oljemängd och sedan är det lugnt. OK kanske inte enligt alla regler men vem bryr sig på en gammal skrotbil???

  15. #15
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 871
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av miroslav_s Visa inlägg
    ACn på min fars Saab har slutat att fungera, med detta så menar jag att den inte längre kyler. Det gäller en Saab 9-5 kombi 2.3t biopower 2007 årsmodell. Tydligen så läcker någonstans systemet.
    Man kan fylla gas som läcker ut. Men finns det hål pga skada eller korrosion hjälper det inte. Som ni märkt.
    Citat Ursprungligen postat av miroslav_s Visa inlägg
    Far bestämde sig för att köpa en “ Alll in One kit för R134a, R12 Köldmedium + STOP LEAK “ och hoppades att detta skulle lösa problemet men tyvärr gjorde den inte det. Det blåste kallt I några dagar men sen blev det som innan. Jag har hittat på nätet en annan “kit” ( https://youtu.be/pCv7rCdcXsc ) som kanske skulle fungera men ville höra med är om detta är värt att satsa på? Har någon erfarenhet med detta eller inte? Finns det något liknande man kan köpa I Sverige eller på svenska hemsidor? Jag tackar I förväg för all hjälp och info.
    Mvh,Miro HBG
    Man kan ersätta gas som läckt ut. Men finns det hål hjälper det inte. Felet är hålet i systemet. Inte vilken (ful)gas ni fyller i (och därmed oxo släpper ut).

    Svaret kom i detta inlägg:
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Brukade själv fylla gamla saaben med diverse gaser och ångrar det än även om det var billigt för stunden, funkade bra men läckte så pass att man fick fylla varannan månad som med eran. Nu är skadan redan skedd annars hade jag undviket tätningsburken om jag varit dig, i mitt fall slutade ac:n kyla helt efter en sån burk trotts att systemet var fullt.
    Precis! Tätningsmedel hör inte hemma i en AC. Det finns olja i systemet mer tätning behövs inte.

    Citat Ursprungligen postat av miroslav_s Visa inlägg
    Uppenbarligen har du ett läckage eftersom gasen försvann så fort vid fyllningen. Jag hade lämnat in bilen på verkstad för en läckage sökning om jag varit dig, var noga med att berätta för dom att du fyllt med fulgas och sealer annars kan det snabbt bli dyrt. Är du en van mekare så finns de flesta ac detaljer på speedparts för en bråkdel av vad en verkstad tar för sina delar
    100% enig.

    TS ville ha hjälp och info. Kostnaden för att fixa efterfrågades inte. Att det är dyrare att ha bil i Stockholm än tex hbg upphör aldrig att förvåna trots att det inte är någon nyhet direkt. En AC-firma kan fylla AC-n och kolla efter läckor på ca 1 timma. Hittar de en läcka tömmer de gasen (som inte får släppas ut i atmosfären). Efter en timma är bilen reparerad eller så är felet hittat. Troligen finns inte nödvändiga delar på hyllan. Om AC-verkstaden, Saab-verkstaden eller man själv skaffar och byter delarna väljer man själv! Men man kan be och få en offert på bytet av delar om inte annat så för att veta vilken del den tänker montera. Då vet man vad som funkar att skaffa själv om man väljer det alternativet.
    Jämför med verkstadens timkostnad för att avgöra om kostnaden är rimlig.

    Tips:
    GRFB är bäst ekonomi. Överlåt AC-jobbet till en expert. Men skaffa och byt gärna defekta delar själv.
    (GRFB= gör rätt från början)

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Blåser kallt på förarsidan OG9-5
    Av LoverBoy156 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 17:56
  2. ACC blåser ej kallt på förarsida OG9-5
    Av borkas i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •