Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Maximal spänning innan komponenter blir defekta

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747

    Maximal spänning innan komponenter blir defekta

    Hur hög spänning tål bilarna innan dom börjar självdestruera?
    16volt är säkert ok enl. min gissning men 17volt tror jag är för högt.
    Finns det någon branschstandard eller?
    Vi pratar inte om huruvida batteriet mår bra eller dåligt utan resten av elsystemet.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    Finns massor av regler och standarder för fordonselektronik, nu var det nästan 30 år sen jag var i branchen och jag minns inte vad spänningstoleransen brukade anges som, men det var rätt högt iaf.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Självdestruera? Tror inte det. Det är individuellt för varje komponent. Det beror på komponentens ingående delar och den exakta konstruktionen. Att svara generellt med en högsta spänning som en bil med 12V system klarar går därför inte. Man kan ju prova om man har en extra bil att destruera, förstås... Fast det avråder jag från.

    Vissa komponenter tål tusentals volt, andra betydligt mindre. Kablage, mekaniska reläer är generellt tåligare än glödlampor, LED och elektronik.

    Det fungerar som med en glödlampa.
    Ökar man spänningen, ökar även strömmen, effekten och värmeutvecklingen. En liten ökning ger lite starkare ljus och lite mer värme.
    Sk "High intensity" lampor som (enl reklamen) ger mer ljus utnyttjar detta. De är konstruerade för en lite lägre spänning och får därför egentligen en för hög spänning som ger mer effekt, ljus och värme. Den ökade värmen är nackdelen för den förkortar livslängden. Lampan går håller kortare tid.
    Sk "long life" glödlampor är motsatsen. De är konstruerade för en högre spänning och får därför inte full spänning som ger lägre effekt, ljus och värme. 10% lägre spänning kan fördubbla livslängden på en glödlampa.

    Dvs ökar man spänningen i bilen med säg 10% så ökar effekten och värmen i komponenterna med en kortare livslängd som följd. Så visst kan man säga att bilen kommer att gå sönder pga överspänning. Även om det tar lång tid. Ju högre spänning, ju högre effekt, mer värme och kortare livstid. Återgår man snabbt till korrekt spänning behöver ingen skada vara skedd. Men sådant går inte att garantera generellt.

    Jag avråder bestämt från att testa detta.
    Ökar man spänningen till säg 250Volt blir effekten väldigt mycket högre och värmen kommer så snabbt att komponenter kommer att explodera och kanske börja brinna. De går sönder direkt. Så visst kan man destruera en bil med hög spänning.
    TESTA INTE.

    Men jag blir nyfiken. Varför vill du veta detta?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Fast fullt så enkelt är det inte. Komponenterna är inte "direktkopplade" mot spänningsmatningen. Många känsliga delar har överspänningsskydd av diverse varianter men visst, det går garanterat att "blåsa" rätt mycket av elektroniken med tillräckligt hög spänning.

    Jag fick berättat för mig att Volvos drive-bilar med 1,6-dieseln hade en speciell egenhet. Jordningen av motorerna är undermålig, och laddregulatorn sitter i motorns styrbox. När jordningen tappar kontakt med karossen så stiger spänningen från generatorn och eftersom motorns styrbox är den komponent som är bäst skyddad mot överspänning så var det den sista styrboxen i bilen som gav upp så motorn stannar. Då hade man redan hunnit grilla alla andra styrboxar...

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Sen så fungerar inte allt inom el/elektronik som en glödlampa med volframtråd, med dess speciella egenskaper.

    Normalt är väl även Ohms lag involverat. U=IxR samt P= IxU

    Högre spänning (U) ger lägre ström (I) genom lasten. Men det innebär såklart inte att man kan ha för hög spänning. Överspänning gör att komponenter går sönder.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    I egenskap av yrkesverksam inom elektronikdesign så vågar jag säga att det inte går att gissa någon allmän övre gräns.

    Självklart finns en designspec på max matningsspänning som alla inblandade konstruktörer (försökt) uppfylla - lyckas du tar reda på den så har du ju svaret. Men den varierar högst sannolikt mellan olika bilmodeller. Dessutom är det idag en uppsjö av olika komponenter som hänger på 12V-matningen och de har sannolikt alla olika spänningståligeter - så det du egentligen undrar är "vad är maxspänning som den klenaste komponenten tål?". Det beror såklart vilken komponent som är svagaste länken i just den bilmodell du har, men även produktionsvariationer, d.v.s. exakt samma komponents "gå sönder"-punkt kan variera lite från individ till individ.

    Och som Fredrik & Patrik är inne på var det länge sedan bilelektronik var rent resistiv - det finns många komponenter som inte lyder under Ohms lag, t.ex. digitala kretsar. Dessa kan man höja spänningen på utan att märka någon större effekt på strömförbrukningen.

    Sedan finns det olika former av elektroniska slitagefenomen. Det finns "poff"-fenomen, d.v.s. när du kliver över någon fysikalisk gräns så pajar komponenten omedelbart men det finns också slitagefenomen. Det går att jämföra med en förbränningsmotor: Du kan rasa en motor genom att antingen överskrida ett kritiskt varvtal (över där något rent fysiskt knäcks omedelbart) eller genom att under en tid köra den väldigt hårt (6000rpm) även om den klarar den hårda belastningen under en kortare stund.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    "Äsch, du överskred poff-gränsen så nu har du släppt ut den magiska röken"

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Självdestruera? Tror inte det. Det är individuellt för varje komponent. Det beror på komponentens ingående delar och den exakta konstruktionen. Att svara generellt med en högsta spänning som en bil med 12V system klarar går därför inte. Man kan ju prova om man har en extra bil att destruera, förstås... Fast det avråder jag från.

    Vissa komponenter tål tusentals volt, andra betydligt mindre. Kablage, mekaniska reläer är generellt tåligare än glödlampor, LED och elektronik.

    Det fungerar som med en glödlampa.
    Ökar man spänningen, ökar även strömmen, effekten och värmeutvecklingen. En liten ökning ger lite starkare ljus och lite mer värme.
    Sk "High intensity" lampor som (enl reklamen) ger mer ljus utnyttjar detta. De är konstruerade för en lite lägre spänning och får därför egentligen en för hög spänning som ger mer effekt, ljus och värme. Den ökade värmen är nackdelen för den förkortar livslängden. Lampan går håller kortare tid.
    Sk "long life" glödlampor är motsatsen. De är konstruerade för en högre spänning och får därför inte full spänning som ger lägre effekt, ljus och värme. 10% lägre spänning kan fördubbla livslängden på en glödlampa.

    Dvs ökar man spänningen i bilen med säg 10% så ökar effekten och värmen i komponenterna med en kortare livslängd som följd. Så visst kan man säga att bilen kommer att gå sönder pga överspänning. Även om det tar lång tid. Ju högre spänning, ju högre effekt, mer värme och kortare livstid. Återgår man snabbt till korrekt spänning behöver ingen skada vara skedd. Men sådant går inte att garantera generellt.

    Jag avråder bestämt från att testa detta.
    Ökar man spänningen till säg 250Volt blir effekten väldigt mycket högre och värmen kommer så snabbt att komponenter kommer att explodera och kanske börja brinna. De går sönder direkt. Så visst kan man destruera en bil med hög spänning.
    TESTA INTE.

    Men jag blir nyfiken. Varför vill du veta detta?
    Jag håller på att laga en gammal verkstadsladdare där det fattas en del komponenter, finns även en hjälpstartknapp och jag tänkte reglera den så man inte blåser något.
    Äger 2st oilka ctek (5 och 10A) samt DEFA 8A, har även min hemmabyggda nätdel som levererar ca 60A(behövs när man uppdaterar BMW:n) så har egentligen inget behov av denna och gör det mest för att jag tycker det är roligt.

Liknande ämnen

  1. Trasig nyckelfjärrkontroll samt defekta strålkastare. NG9-3
    Av ViktorB207 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-09-09, 18:15
  2. Hur mycket rost innan bilen blir underkänd? OG9-5
    Av Gullpotet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-04-02, 18:06
  3. [LÖST] Defekta strålkastartorkare OG9-3
    Av wedajm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •