Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kan man få bort "droppar" av klarlack?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226

    Kan man få bort "droppar" av klarlack?

    Hej,

    Som topic lyder. Lite klantig lackerare har lyckats få "droppar" av klarlack på mina nylackade backspeglar...

    Kan man "polera" bort sådant eller är det "Gör om, gör rätt" som gäller?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 632

    Re: Kan man få bort "droppar" av klarlack?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Som topic lyder. Lite klantig lackerare har lyckats få "droppar" av klarlack på mina nylackade backspeglar...

    Kan man "polera" bort sådant eller är det "Gör om, gör rätt" som gäller?

    Mvh

    KK
    polera kan kanske fungera, annars så tänkte jag mig våtslippapper, modell jättefint... typ 2000 - 2500 eller något i den stilen...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    617
    Ska man slipa och polera ska det väll vara välhärdat? Men om anda
    alternativet är att göra om det så skadar det inte att prova.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226

    Re: Kan man få bort "droppar" av klarlack?

    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    polera kan kanske fungera, annars så tänkte jag mig våtslippapper, modell jättefint... typ 2000 - 2500 eller något i den stilen...
    Ja, det är i underkant av spegeln, mot "skarven" mot spegelhuset så det är inget som direkt syns, men jag är lite småpetig ibland...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 539
    Medlem#
    829

    Re: Kan man få bort "droppar" av klarlack?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    lite småpetig ibland



    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 097
    Medlem#
    2555
    Våtslipa 2000.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Våtslipa 2000.
    Vad, mer konkret, innebär att "våtslipa"? Hur går man tillväga? Maskin/för hand?

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Du tar helt sonika ett slippapper med 1500 (räcker enligt mig) i kornstorlek doppar det i vatten och slipar för glatta livet tills det blir jämnt och fint.

    Men slipa inte igenom till färgen.

    Sedan får man polera med polermedel och efter det lite vax.

    Helst polerar du med maskin om det går, annars får du köra för hand, men det är svårare och jobbigare att få bra.

    Lycka till!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    712
    Precis räcker med 1500 papper. men va du än gör så slipa inte för mycket utan att blöta om pappret så blöt hellre den mer än mindre gånger. det är därför det heter våtslippapper :P sen är det bara att polera. men se till att klarlacken har härdat runt 7 dagar ungefär så den inte är färsk fortfarande

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Nog för att ni grabbar säkert gjort detta förr men våtslipning innebär helst rinnande vatten på slipobjektet. Annars kleggar slipdammet ihop till små klumpar och det blir tråkigt.

    I detta fall skulle jag slipa torrt först endast på själva dropparna (petgöra), därefter våtslip över hela ytan, och till sist polering.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Nog för att ni grabbar säkert gjort detta förr men våtslipning innebär helst rinnande vatten på slipobjektet. Annars kleggar slipdammet ihop till små klumpar och det blir tråkigt.

    I detta fall skulle jag slipa torrt först endast på själva dropparna (petgöra), därefter våtslip över hela ytan, och till sist polering.

    /jn
    Ja givetvis skall pappret vara "dyngsurt hele tin"

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    731
    Kan ju bli drygt att slipa bort hela "droppen" beroende på hur stor den är så kan kan skära bort en del av den med ett rakblad och sen slipa.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Hej,

    Tack för bra förslag hittills. Kom på att jag inte har kollat hur den andra backspegeln (som samma kille lackat) ser ut. Ligger inslagen i papper sedan någon månad tillbaka. Om den ser lika illa ut så får det nog bli "Gör om, gör rätt". I annat fall ska jag se om jag inte kan göra nåt åt de där dropparna.

    Hur stor skillnad är det på 1500, 2000 och 2500 våtslippapper?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    974
    du skulle även kunna ta ett rakblad och skrapa bort klarlacken, om jag skulle ta bort klarlacken och små skit som kan ha hängt med vid lackning så skulle (gör jag) jag köra med 4000 vatten papper

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 017
    4000 papper... hallååå... räcker gott med 1200 om man ahr en polermaskin.
    Gone country....

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 632
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Tack för bra förslag hittills. Kom på att jag inte har kollat hur den andra backspegeln (som samma kille lackat) ser ut. Ligger inslagen i papper sedan någon månad tillbaka. Om den ser lika illa ut så får det nog bli "Gör om, gör rätt". I annat fall ska jag se om jag inte kan göra nåt åt de där dropparna.

    Hur stor skillnad är det på 1500, 2000 och 2500 våtslippapper?

    Mvh

    KK
    jag tycker att det gör ganska stor skillnad beroende på om man väljer 1500 eller 2500... testa att ta bort det grövsta med 1500 och sedan slipar du jämnt med 2500 och slutligen polerar du allt med maskin...

    sedan kan du montera spegeln och vara riktigt nöjd med att du fixat en liten grej som ingen alls någongång skulle ha upptäckt...

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    sedan kan du montera spegeln och vara riktigt nöjd med att du fixat en liten grej som ingen alls någongång skulle ha upptäckt...
    Ungefär samma som resultatet av 17:e omknytningen av slipsknuten... En mycket skön känsla m.a.o.

    Tackar för alla tips. Skall bara låta den härda ett par dagar till sen tar jag tjuren vid hornen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 528
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    sedan kan du montera spegeln och vara riktigt nöjd med att du fixat en liten grej som ingen alls någongång skulle ha upptäckt...
    he he he

    Pilla bort det med ett rakblad annars...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 116
    Citat Ursprungligen postat av billinge saaben
    du skulle även kunna ta ett rakblad och skrapa bort klarlacken, om jag skulle ta bort klarlacken och små skit som kan ha hängt med vid lackning så skulle (gör jag) jag köra med 4000 vatten papper
    4000?

    Det blir väl ungefär som att slipa med dasspapper. Det går men tar lite tid

    mvh

Liknande ämnen

  1. Droppar från "slang" i motorrummet - og9-3 - BILD
    Av Bagarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 11:50
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 08:54
  3. Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?
    Av H-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 17:16
  4. få bort rost från lösa bromsok "lut" tips mottages
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 18:05
  5. Armen som "håller fast" reläerna. Hur får man bort
    Av pegul i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 10:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •