Att i efterhand elkonvertera sin motor.
Hur ska man göra och vilka alternativ finns?
https://www.nyteknik.se/elbilar/ford...-bilar-7019855
Att i efterhand elkonvertera sin motor.
Hur ska man göra och vilka alternativ finns?
https://www.nyteknik.se/elbilar/ford...-bilar-7019855
Till mitt garage: Garaget
Vid sådana här el crate motor konverteringar, får man även tänka på sidosystemen så som AC och servostyrning. Det är vad jag förstått, inte alla som kan hantera detta om ens någon. Sen såklart, måste det integrera med bliens övriga elektronikgränsnitt, för att bli en någerlunda vettig konvertering. Frågan är bara om det går att konvertera och därefter rulla igenom besiktning? Tveksamt va? Men på sitt sätt spännande...
Om man bortser från fabrikat/märke/modell av bil samt crate motor. Hur skulle det gå till att få igenom en sådan elmotorkonvertering med registreringsbesiktning, genom bilbesiktning i Sverige?
Ja, det är ju en intressant fråga. Undra om det finns något anpassat regelverk?
Skickat från min SM-A705FN via Tapatalk
//Stefan
900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)
Köp en 71a eller äldre, sen är det bara sätta igång, ingen besiktning behövs.
Har en polare som höll på bygga om sin 9-5 till eldrift, han tappade dock sugen när hans garage fick inbrott å de stal alla batteriet
Vid en eventuell konvertering blir det inte en besiktning som ombyggt fordon då?
Tänker på bromsar, effekt ja allt egentligen.
Till mitt garage: Garaget
1973 eller äldre faktiskt
..men det betyder ju inte att det är lagligt för det, bara att risken för upptäckt är mindre.
Är fordonet nyare än 1993 måste man regga om som ombyggt fordon för att få göra motorbyte, och då krävs det att man tar hela motorpaketet från en bil som redan är avgascertifierad (vete sjutton hur det blir med el).
det kan nog bli svårt att knöla in skulle jag tro.
Så att använda motorer som inte kommer från en befintlig bil kräver nog i praktiken reggning som egenbyggt fordon, och det kräver ju i princip så mycket ombyggnation att det blir just egenbyggt.
Dessutom måste man ju hålla sej till tillverkarens effekt och vridsiffror (plus några procent) om man kör som ombyggt.
Är bilen äldre än 1976 är det ju enklare då motorbyten i princip är fritt bara man håller sej till effekt/vridgränserna (inkl procenten)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det där man inte kan göra motorbyten på bilar senare än 1992 var en konsekvens av att man inte kunde få avgascertifikat på den nya motorn i sin bil. Men det borde rimligen inte vara ett problem med en elmotor, och jag har även sett registreringen (för något år sedan) på en 9000 yngre än 1992 där det bara inregistrerat som motorbyte. Tyvärr sparade jag inte infon då, men jag har för mig att det var innan 1996, dvs. det var inte en helbilsgodkänd bil.
Det kräver dock att man inte tvingas ändra bromssystemet, eftersom det då automatiskt blir en ombyggd bil. Verkar dock som att en elektrisk vakuum-pump duger.
Eller så gör man det i princip enkelt för sig och utgår från og900 eller 9000 med Mark II-bromsar, de behöver inget vakuum - bekymret med det systemet är dock reservdelar.
Sedan finns ju lite att tänka på: http://sfro.com/images/stories/dok/e...-1_0_final.pdf
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
1971 är ju rent tekniskt sett 50 år, MEN efterssom bilar äldre än 30 år besiktigas vartannat år så är det i praktiken 1973 som gäller då den sista besiktningen ju gäller i två år, sen är den besiktningsbefriad.
Jag har två motorcyklar som blev befriade vid 38 år. (det är 40 år på MC, och 50 på bil.)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Fast då måste man verkligen pricka in datumen rätt, annars blir det en besiktning precis innan det går ut Men visst, 71-73 nånstans kan man komma undan med det.
Fast om man bygger om med elmotor så vill man väl verkligen ha in det i regbviset eftersom man får köra i alla miljözoner då.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Njae, även om du besiktigar första januari två år innan årsskiftet den fyller 50 så gäller ju den besiktningen till sista december två år senare, alltså så är det inget problem.
Visst, besiktigar du den när den bara är 47 år gammal så funkar det ju inte, men det är ju som sagt 48 år som är den praktiska gränsen. (och 38 på MC)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01