Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Rykande och kokande NG9-3 1,9TiD

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Portugal
    Inlägg
    18

    Rykande och kokande NG9-3 1,9TiD

    Min Saab 9-3 TiD 1.9 2007 har gått 35000 mil och har haft en del problem längs vägen som lösts. Men ett problem har uppträtt de sista 5000 milen och ständigt återkommit.

    Med jämna mellanrum så har det börjat ryka och lukta och om jag inte kunnat stannat bilen tillräckligt snabbt så har varning om låg kylvätskenivå kommit. Då har jag förstås stannat och fyllt på.

    Jag har skött bilen med täta oljebyten och kamremen är bytt 4 gånger senast för 2000 mil sedan.

    Senast när detta inträffade mer allvarligt så startade inte bilen så jag bytte batteri. Då undrade jag hur detta kunde hänga ihop. En betydligt mer tekniskt begåvad bekant tyckte då att det kunde bero på dålig fläktrem som inte snurrade och laddade generatorn och också misslyckades med att driva vattenpumpen. Han var ingen Saab expert och jag kunde inte svara om bilen bara hade en rem. Men när jag studerar på nätet så tror jag mig förstå att denna fina Saab/Fiat/Opel-diesel har bara en rem , kamremmen, som passerar generator och vattenpump. Dessutom måste jag erkänna att det låter gnisslande ofta som en cikada sitter under huven.

    Kan detta vara felet? Men remmen är ju bara 2000 mil gammal? Visserligen ingen originalrem men ändå?

    Kan det vara så att min mek bara skall sträcka remmen? Varför har han inte gjort det tidigare? Fast jag kanske missat att ta upp cikadaljudet med honom.

    Hur sträcker man remmen? Kommer man åt direkt utan att plocka ner prylar?

    Tacksam för lite råd från er smarta grabbar.

    Per
    Senast redigerat av bertilsigurd1 den 2021-09-28 klockan 17:01. Anledning: felstavning

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kokande OG9-5 B2x5
    Av Hemmansägaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2022-03-03, 08:59
  2. [LÖST] Död tempmätare + ingen fläkt + kokande kylarvätska NG900
    Av Talladegan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 21:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •