Min Saab 9-3 TiD 1.9 2007 har gått 35000 mil och har haft en del problem längs vägen som lösts. Men ett problem har uppträtt de sista 5000 milen och ständigt återkommit.
Med jämna mellanrum så har det börjat ryka och lukta och om jag inte kunnat stannat bilen tillräckligt snabbt så har varning om låg kylvätskenivå kommit. Då har jag förstås stannat och fyllt på.
Jag har skött bilen med täta oljebyten och kamremen är bytt 4 gånger senast för 2000 mil sedan.
Senast när detta inträffade mer allvarligt så startade inte bilen så jag bytte batteri. Då undrade jag hur detta kunde hänga ihop. En betydligt mer tekniskt begåvad bekant tyckte då att det kunde bero på dålig fläktrem som inte snurrade och laddade generatorn och också misslyckades med att driva vattenpumpen. Han var ingen Saab expert och jag kunde inte svara om bilen bara hade en rem. Men när jag studerar på nätet så tror jag mig förstå att denna fina Saab/Fiat/Opel-diesel har bara en rem , kamremmen, som passerar generator och vattenpump. Dessutom måste jag erkänna att det låter gnisslande ofta som en cikada sitter under huven.
Kan detta vara felet? Men remmen är ju bara 2000 mil gammal? Visserligen ingen originalrem men ändå?
Kan det vara så att min mek bara skall sträcka remmen? Varför har han inte gjort det tidigare? Fast jag kanske missat att ta upp cikadaljudet med honom.
Hur sträcker man remmen? Kommer man åt direkt utan att plocka ner prylar?
Tacksam för lite råd från er smarta grabbar.
Per