Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: Tankar om efterdragning av topplock B2X5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89

    Dragning/Efterdragning av topplock

    Har en liten fundering om åtdragningsmomentet av topplocksbultar. Efterdrog dem för några veckor sedan men smorde ej bultarna för att minska friktionen vid efterdragningen.

    Citerar denna FAQ

    Citat Ursprungligen postat av FAQ enligt ovan
    Syftet med att momentdra skruvarna är att STRÄCKA dem lite lagomt, åtdragningsmomentet kommer dock att variera AVSEVÄRT med friktionen, så om man drar en torr skruv eller en insmord med lite olja o MoS2-kräm så blir resultatet enormt olika.
    Detta tolkar jag som man bör smörja topplocksbultarna.



    vidare:

    Citat Ursprungligen postat av FAQ enligt ovan
    Att dra med måttligt höga moment minskar friktionens inflytelse något, att följa med vinkeldragning eliminerar ju friktionens inflytelse helt.
    Det första kan jag hålla med om, men, att efterföljande vinkeldragning skulle eliminera friktionens inflytelse helt?

    Det tycker jag låter lite märkligt.

    Antag att en ej smord bult kan dras 10 varv till ett visst moment uppnås och sedan 1/4-dels varv med efterföljande vinkeldragning. Alltså 10 och 1/4-dels varv totalt som svarar mot en viss sträckning av bulten.

    Antag att en smord bult kan dras 12 varv till ett visst moment uppnås och sedan 1/4-dels varv med efterföljande vinkeldragning. Alltså 12 och 1/4-dels varv totalt som svarar mot en viss sträckning av bulten.

    Den smorda bulten borde stäckas mer än den osmorda, oavsätt efterföljande vinkeldragning.

    Eller tänker jag fel, har jag missat något eller tolkat något helt uppåt väggarna. Skulle gärna vilja att det var så för jag smorde som sagt var ej mina topplocksbultar då jag efterdrog dem.

    p.s
    Snart formel 1
    d.s

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    mmm vad står det i din verkstadshandbok? eller har du ingen sån?
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    mmm vad står det i din verkstadshandbok? eller har du ingen sån?
    Om jag inte minns fel så står det inte att man ska efterdra toppen i verkstadshandboken..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    mmm vad står det i din verkstadshandbok? eller har du ingen sån?
    Kollade i WIS, fanns instruktion om komplett demontering/montering av motorn. Momentsiffrorna stämmde med FAQ enligt ovan, men ingen info om smörjning.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Om jag inte minns fel så står det inte att man ska efterdra toppen i verkstadshandboken..
    Motorbocket med tillbehör såsom kolvar, vevaxel, oljepump mm är bytt pga för mycket oil sludge för ca 300 mil sedan. Tyckte det var lämpligt att efterdra toppbultarna före jag bytte styrbox med Maptun SW.

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av marcusab

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Om jag inte minns fel så står det inte att man ska efterdra toppen i verkstadshandboken..
    Motorbocket med tillbehör såsom kolvar, vevaxel, oljepump mm är bytt pga för mycket oil sludge för ca 300 mil sedan. Tyckte det var lämpligt att efterdra toppbultarna före jag bytte styrbox med Maptun SW.
    jo jag vet att man ska efterdra toppen. men jag menade att det står inte i verkstadsboken.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    nu vet inte jag om det är så att man ska efterdra toppen på den, på vissa så behövs det ju inte.
    Om det inte står nått om efterdragning så tyckler jag inte att det ska behövas å om det inte stod nått om insmorning av bult så ska det nog inte smörjas in heller, vad jag vet.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    126
    En kar fra Södertälje sa at han brukte å etterstramme av og til. Han løsnet og strammet en og en bolt i den rekkefølgen som er angitt for stramming i verkstedhåndboken.

    Hva jeg vet er moment angitt med tørre bolter, dvs om man drar til moment med oljede bolter blir det feil.
    Saab 9-3t ss
    Saab 9000 cse 2.3T
    Saab 9000 cs 2.0T Station Wagon

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av clutch
    En kar fra Södertälje sa at han brukte å etterstramme av og til. Han løsnet og strammet en og en bolt i den rekkefølgen som er angitt for stramming i verkstedhåndboken.

    Hva jeg vet er moment angitt med tørre bolter, dvs om man drar til moment med oljede bolter blir det feil.
    Så tror jag med, tack!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    För att krångla till det så är våta moment det som är frekvent förekommande i motorer.. men som sagt, det är väl jag som skruvar fel motorer då
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Måste jag efterdra mina topplocksskruvar på min nya motor menar ni? Måste man eller är det samma som att byta växellådsolja en gång i månaden...d.v.s. säkert bra men inte nödvändigt?
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    För att krångla till det så är våta moment det som är frekvent förekommande i motorer.. men som sagt, det är väl jag som skruvar fel motorer då
    Annars är det väll det enda sättet att säkert veta att man dragit rätt moment. Som när vi skall dra fast paneler på ett JAS.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Annars är det väll det enda sättet att säkert veta att man dragit rätt moment. Som när vi skall dra fast paneler på ett JAS.
    Överväger att efterdra dem igen, nu något smorda. Stoppa mig om jag är ute och cyklar.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Hur bär ni er åt för att få skruvförbandet helt osmort, om ni kört med det tidigare? Varje gång jag skruvar ur en skruv är den lätt oljig, och därmed är även skruvhålet det. Att få ur all olja till 100% ur hålet ser jag som orimligt, även om det nu borde gå att torka av skruven (eller köpa ny).

    Därför har jag alltid antagit att momentangivelsen är med lätt smörjd skruv.

    PS. Efterdrog toppen i förra veckan föresten. Gör ju gott för känslan åtminstone DS.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609
    Har hört att man inte ska behöva efterdra toppen, har inte gjort det och har inga problem.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    82
    Är det helt fel att efterdra toppen eller kan jag göra det för säkerhets skull?

    og900i 2.1L
    -------------------------------------------------------
    Den som inte försöker eller provar lär sig inget.

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Måste jag efterdra mina topplocksskruvar på min nya motor menar ni? Måste man eller är det samma som att byta växellådsolja en gång i månaden...d.v.s. säkert bra men inte nödvändigt?
    Vet vi diskuterade detta mycket för något år sen här på forumet och till slut var de flesta rätt så överens om att flertalet bekymmer med toppen mycket möjligt skulle kunna ha undvikits om den skulle efterdragits, och att det är bra att efterdra, och byta till den nyare typen av skruv om man har en äldre motor då de håller spänningen i förbandet bättre. Observera att det är olika dragmoment om man har de gamla eller de nya skruvarna.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Jag antar att jag har den nya typen av skruv. Då pillar jag inte med det utan låter det vara...
    Fredrik J

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag antar att jag har den nya typen av skruv. Då pillar jag inte med det utan låter det vara...
    Nu kom jag inte ihåg exakta månaden som den nya skruven infördes i produktionen men någon gång under 1997 har jag för mig.

    Men kom i håg att det alltid är en fördel att efterdra toppen med jämna mellanrum! Trots de nyare skruvarna så är det ingen garanti för att de skall hålla spänningen i all evighet.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Vet vi diskuterade detta mycket för något år sen här på forumet och till slut var de flesta rätt så överens om att flertalet bekymmer med toppen mycket möjligt skulle kunna ha undvikits om den skulle efterdragits, och att det är bra att efterdra, och byta till den nyare typen av skruv om man har en äldre motor då de håller spänningen i förbandet bättre. Observera att det är olika dragmoment om man har de gamla eller de nya skruvarna.
    Ändå nyfiken på om man bör applicera några droppar olja för momentets skull då man efterdrar sin topp, eller om det inte alls är nödvändigt.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    90

    Efterdragning av topplock.

    Jag har satt dit en ny topplockspackning på 9-5:an och läst FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

    Där står det att man ska efterdra bultarna men jag har varit i kontakt med 2 stora trimmfirmor och även en Saab verkstad där jag har frågat om man ska efterdra lr inte och alla 3 säger att man inte skall göra det!

    Så vad är det som gäller ska man efterdra lr inte??

    Har även läst att man inte ska återanvända bulltarn men om man nu efterdrar så gör man ju det!
    Saab 9-5 2.0t -00 nu med 2.3 och steg 5.
    Bara toning som saknas!!! Nä ljuger bara det saknas även 100hk till!

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-05-10, 09:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •