Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 64

Ämne: Tankar om efterdragning av topplock B2X5

  1. #41
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

    det går ju inte att säga när..............förr i tiden då det var normala skruvar så efterdrog man när packningen satt sig efter varmkörning men om det går att applicera på Saab vet jag inte.

    Återigen när det gäller sträckskruvar så ska det inte behövas efterdragning, att Saab sen gått ut med att det i en del fall behövs är en sak men då måste det bero på dålig packning eller så skruvar. Jag har skruvat med massor med olika bilar genom åren och det är bara Saab som lider av detta verkar det som, har aldrig sett eller hört nåt annat fabrikat som lider av lösa skruvar.

    Självklart ska man efterdra om det uppenbart blir så att skruvarna sitter löst men det låter som sagt helt befängt att de lossnar. En sträckskruv dras till gränsen och får då en förspänning som ledigt ska klara sättningar i packningen. Det är ju just därför man börjat med sträckskruvar för att slippa efterdra, en del bilar har ju skruvarna sittandes under kamaxlarna och det är ett väldans rivande om man ska behöva efterdra.
    Är det ingen som satt sig in i varför det lossnar och är det isåfall samma sak om man köper eftermarknadspackningar och skruvar?

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Dragning/Efterdragning av topplock enligt FAQ?

    jag efterdrog på min 9-5 efter 10mil ungefär, och de satt ganska löst måste jag säga, när jag drog dem blev det ungefär 150nm efter vinkeldragningen, men de lossade väldigt lätt när jag skulle efterdra...

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Dragning/Efterdragning av topplock enligt FAQ?

    Mycket intressant problemställning det här. Det jag förundrats över är att blåsta topplockspackningar verkar vara ett inbyggt fel i dessa SAABAR - tänker närmast på 9000-modellen. Köpte själv en gammal 2.3i som rullat drygt 30.000 mil och där t-packningen hade gått.

    Min teori är att skruvförbandet(=bultarna) original är alldeles för stumt med påföljd att toppackningen pressas ihop av topplockets expansion. När motorn sedan kallnar "krymper" topplocket medans däremot packningen inte hänger med. Efter tillräckligt många cykler släpper förspänningen i förbandet med läckage som följd.

    De nya bultar jag anskaffade vid t-packningsbytet hade en midja strax under skallen. Detta kan ju knappast vara en tillfällighet. Sannolikt fjädrar dessa bultar vid topplockets uppvärmning och t-packningen komprimeras inte i samma utsträckning som med "originalbultarna". Sannolikt bibehålls förspänningen/komprimeringen av t-packningen med dessa senare modifierade bultar.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Dragning/Efterdragning av topplock enligt FAQ?

    att topplockspackningar går frekvent idag ser jag inte som nåt konstigt alls då folk inte byter kylarvätska. De flesta man byter är sönderärgade på ett eller annat sätt.
    Själv har jag fått den uppfattningen att saabs direktiv ang efterdragning mest grundar sig på de som läcker olja i kanterna. Det är ju ett sätt att kanske få det bra utan att lyfta på locket som första åtgärd. Jag har mycket svårt att tro att det grundar sig på blåsta toppackningar vilket jag inte ser som vanligare på Saab än nån annan bil.

  5. #45
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Dragning/Efterdragning av topplock enligt FAQ?

    det kan inte vara så att trådskaparen inte vill att det ska börja läcka olja vid kanterna?

    Min förra ng900 jag hade tog både vatten (från max till min på 20-30mil) och läckte olja, efterdragning löste både att den drog vatten och läckte olja.

    När du trimmar så är det ju rekommenderat att efterdra då det annars är risk att blåsa packningen, tror ju inte man efterdrar toppen för att det finns risk att det börjar läcka olja när man trimmar.

    Jag ser inte problemet egentligen, vanligtvis så sitter ett helt gäng skruvar lösa, varför inte årgärda detta, verktygen är ju inga specialare och det tar typ 20 minuter att göra.

    Angående varför det blir så här så är det nog mer än 1 svar på den frågan, mycket komplext förband som ska hållas på plats, som utsätts för alla möjliga påfrestningar.
    Bara en sånn enkel sak som en skruv är en hel vetenskap bakom och änn värre med toppskruvarna då de troligen inte är några vanliga standardskruvar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #46
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja

    Re: FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det går ju inte att säga när..............förr i tiden då det var normala skruvar så efterdrog man när packningen satt sig efter varmkörning men om det går att applicera på Saab vet jag inte.
    Har för mig att det var något sådant, eller att man skulle köra 10mil, på en SAAB 99 jag bytte packning på för flera år sedan. Då bytte och efterdrog vi på två dagar. Men jag är ganska osäker på detaljerna. Därav frågan.
    Enligt dokumentet Per L länkade till skriver SAAB att man skall efterdra vid "servicetillfälle 1", vilket är 1000mil för 9000 1994-98. Så frågan kvarstår:Finns det någon rekommendation om hur länge man skall vänta innan man efterdrar efter byte av topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag ser inte problemet egentligen, vanligtvis så sitter ett helt gäng skruvar lösa, varför inte åtgärda detta, verktygen är ju inga specialare och det tar typ 20 minuter att göra.
    Exakt! Det är så enkelt att man gör det för att slippa eventuella framtida problem. Trådskaparen tänker efterdra. Hur andra gör är upp till dem!

    Off topic:
    Jag håller med om att det skulle vara intressant att veta exakt varför man skall efterdra just dessa 10 skruvarna. Jag menar, det finns ju hundratals andra skruvar i motorn och bilen där det inte behövs... t.ex insug, grenrör, turbo mm

    Fast det är klart om man vet orsaken skulle man ju kunna försöka eliminera orsaken istället för att åtgärda symptomen. När man inte vet orsaken, men kan ågärda symptomen får man nöja sig med det. Det löser ju problemet!

    Dessutom skulle det vara intressant att veta om det finns de som har behövt efterdra flera gånger? Om nu skruvarna "skrammlar lösa", som så många vittnat om, undrar man ju om de lossar igen! Kanske man skall efterdra vid varje servicetillfälle för att vara säker efter att ha haft problem.

    Men det är, som sagt, off topic
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #47
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Finns det någon rekommendation om hur länge man skall vänta innan man efterdrar efter byte av topplockspackning?

    Det jag hittat i andra trådar är någonstans runt 100mil.
    Men jag har svårt att tro att det skulle bli problem om du väntade 500mil med.
    Byter du på verkstad så är det ju ingen som ber dig komma tillbaks efter 2 veckor och efterdra....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674

    Re: Dragning/Efterdragning av topplock enligt FAQ?

    Om man nu har bytt packning och sträckt bultarna sin andra gång, är det då inte dax för nya bultar eller klarar dom sträckas en tredje gång vid denna efterdragning? Vet att bultarna till Volvo B230 fick sträckas max 5 ggr om dom inte blivit för långa eller fått smalare midja. På dessa satte man i den gamla typen rejäla bult om det skulle trimmas. Kanske något att göra på våra saabar också?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  9. #49
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Dragning/Efterdragning av topplock enligt FAQ?

    är man inne på efterdragning nr3 eller högre så skulle iaf jag nog börja fundera på om det inte vore lämpligt att byta packningen (och då även skruvar).

    Frågan är ju egnetligen om det verkligen beror på att bultarna blivit sträckta eller det beror på annat, det är inte jättelätt att sträcka ut en så hård bult utan att den snäpper av.

    Det finns ju dem som byter till andra bultar när det trimmas hårt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #50
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Efterdragning av sträckbultar till topplock B2x5

    Jag skall efterdra min 9-5:as B235R topplocksbultar. Förutsätter att det är sträckbultar. Hur många ggr är det säkert att dra sådana? Jag vet tyvärr inte om de byttes ut när de smidda kolvarna monterades. Om så inte gjordes är de dragna på fabrik & sedan ytterligare en gång. Är det safe att använda dem en gång till, om det nu blir tredje gången, för efterdragning med 40Nm/60Nm/90grader eller är de förbrukade?

  11. #51
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Sträckbultar till topplock, B235

    Du kan lugnt efterdra dom igen.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  12. #52
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Sträckbultar till topplock, B235

    Gött! Annars hade jag fått hämta ut en ny uppsättning hos dig.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-19 klockan 22:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #53
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Sträckbultar till topplock, B235

    Hur tungt är det att dra de sista 90graderna? Antar att man behöver lite längre ledhandtag där än de normala spärrhandtaget, räcker 50cm eller behöver man 1m för att orka?

  14. #54
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Sträckbultar till topplock, B235

    Jag vill minnas att det räcker bra med 50cm. Var ett tag sedan jag gjorde det på min gamla 9000, men som jag kommer ihåg det så var det inga problem. Men det beror ju på hur vältränad man är också...

    Där har du inte en chans mot mig
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #55
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122

    Re: Sträckbultar till topplock, B235

    Jag ställde bara upp momentnyckeln på max (210nm) när jag drog 90 grader. Det gick fint!
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  16. #56
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Sträckbultar till topplock, B235

    Ja nu e jag ju en muskel-lös 62kg kontorsråtta. Så där kan man inte räkna med normala standards.

    Jag hade ett 100cm Biltema-skaft http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... tag-71202/ & reduceringstapp http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... -12-71147/ tillhands som jag använde mig av. Det fungerade fint. Det ihop med en Biltema vinkelmätare http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... -12-10254/ .

    Det som däremot kanske blev lite fel var att jag av misstag använde Foot Pund skalan på momentnyckeln. Så isf 40Nm, 60Nm så blev det 40FP, 60FP viket är ca 54Nm, 81Nm. Hoppas det inte är hela världen.
    Jag har ju sett bilmekaniker skippa momentnyckel & vinkelmätare för att dra toppar på frihand. Så detta är ju ivf hyffsat jämnt draget.

    Det jävligaste var att få dit den nya ventilkåpepackningen. Hur i hela *%? ska man göra? Jag tog tillslut en tub våtrumssilikon jag hade liggandes & duttade lite lätt i skåran på ventilkåpan på väl valda ställen för att få packningen att ligga någorlunda stilla.

    Passade även på att ta loss spridarbryggan för att inspektera Siemens-Deka spridarna & ge dem nya O-ringar i Viton, röra lite på de två jordpunkterna vid termostathuset, samt montera nya tändstift & en ny gummipackning till vevhusventilationen i ventilkåpan.

    Hur som så startade motorn direkt efteråt. Nu ska jag äta lite lunch & sen får det bli provkörning.

  17. #57
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223

    Tankar om efterdragning av topplock B2X5

    När ska man efterdra topplocket? Det finns en föredömlig FAQ på ämnet i forumet som fått mig att fundera. Jag har en 9-5 2001 2.0t, 150 hk i original, med nästan 39 000 mil på mätaren, som i våras trimmats med Maptun steg 1 till 225 hk. Hur skulle ni som har mer erfarenhet tänka kring efterdragning? Topplockspackningen är bytt vid 28 000 mil för sex år sedan. Ingen efterdragning gjordes då. Det finns inga andra indikationer som talar för ett byte/efterdragning (oljesöl, kylvätskeförlust, avgaser i expansionkärl, etc).

    Sen har jag en 9-5 2009 med B235R som gått 21 000 mil, som jag ägt sedan 16 000 mil där mig veterligen inga ingrepp gjorts.

    Jag förstår att det inte finns ett absolut svar, men det vore intressant att höra några rutinerade tankar om frågan.
    Senast redigerat av Borealis den 2021-09-21 klockan 23:48. Anledning: ändrade "byte" till "byte/efterdragning"
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  18. #58
    B2X5 ska inte behöva efterdras.

    jag gjorde det dock på min för hade ett litet läckage och de verkade hjälpa men kunde varit placebo

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Jag skulle antagligen känna på dem med en momentnyckel, om ingen rör sig när man försöker dra åt den med "lämpligt moment" så skulle jag anta att det inte behövs.

    Om däremot någon sitter löst så vet man vad som behöver göras.

    Vad lämpligt moment är lämnar jag däremot gärna till någon som vet mer, men jag skulle gissa på att något mellan 40-60 Nm, kanske det lägre för att undvika att någon rör sig. Och att göra det i rätt ordning om något nu faktiskt rör sig.

    Någon annan får skrika om detta är en olämplig procedur, ger inga garantier för att ovanstående är en bra idé.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #60
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    B2x5 har till skillnad från b2x4 maskinerna stålpackning som inte ska behöva att efterdras.

    Maptun kollade på min silverpilen i samband med byte av kammar och topplocksskruven var stumma.

    Men höga mil och trim på det så kan man alltid kolla status. Det har ju hänt att Saab haft lite incidenter med att skruvat varit dåligt dragna från fabrik.

    På motorer med äldre typ av packning är det inte fel o kolla däremot.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-05-10, 09:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •