Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lacka dörrlist interiör Saab 9-3 SC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Lacka dörrlist interiör Saab 9-3 SC

    Tjena! Roligt att vara tillbaka på forumet med en för mig ny Saab att leka med! Så här är det! Förra ägaren har tydligen sprayfärgat dörrlisterna invändigt i en riktigt ful röd färg. Alltså de långa silvriga listerna som sitter ovanför handtaget. Min fråga till er är nu om det går att lossa listerna för att få bort färgen enklare eller om det måste lösas på plats där de sitter i dörren?

    Tacksam för alla svar!

    Ps. Om man är sugen på att lacka i en annan färg? Hur går man bäst tillväga? Plastprimer först?
    Senast redigerat av Linneapjohansson den 2021-09-21 klockan 16:15. Anledning: Fråga

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Dom är väl "fastsmälta" vill jag minnas, dom går att få bort med lite meck (om man tar loss dörrsidan) men det är inte meningen.

    Alltså, dom har satt dit listerna och sen pressat nåt varmt mot plasten på insidan för att låsa fast dom. ..Till skillnad från OG9-5 06+ som har lister som ser likadana ut men sitter clipsade.

    Är dom redan lackade så brukar det gå utan primer, men är dom "plastrena" vill man nog ha det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dom är väl "fastsmälta" vill jag minnas, dom går att få bort med lite meck (om man tar loss dörrsidan) men det är inte meningen.

    Alltså, dom har satt dit listerna och sen pressat nåt varmt mot plasten på insidan för att låsa fast dom. ..Till skillnad från OG9-5 06+ som har lister som ser likadana ut men sitter clipsade.

    Är dom redan lackade så brukar det gå utan primer, men är dom "plastrena" vill man nog ha det.
    Hmm kanske värt att testa ta isär dörrsidorna ändå. Min SC är från 2007

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag har inte lossat dom på 9-3 men det brukar inte vara så svårt, bara man är försiktig så man inte har sönder nåt plastclips.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Finns nytt för billig peng! Jag har lossat och bytt ut mina svarta lister till silver på en 9-3 SC 2006. Det är lite mekkigt att få loss listerna från dörrsidan, fastsmälta som sagts tidigare i inläggen. Jag fick använda en dremel till slut för att frigöra spåren för dom nya listerna att passa. Satte fast nya listerna med en grövre ombyggd lödkolv.

    Det här är satsen jag handlade! Blev billigare med STCS medlemsrabatt.
    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...ts-dorrinlagg4

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •