Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Helt nyrenoverad motor tickar/knackar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    51
    Medlem#
    14030

    Inget oljetryck, nyrenoverad B235

    Hej, efter att dragit runt motorn med startmotorn i några sekunders intervaller är oljefiltret snustorrt. Misstänker att oljetrycksreduceringsventilen jävlas. Har lossat pluggen men får bara ut fjädern, hylsan blir kvar uppe o transmissionskåpan. Några tips på hur man kan få ut den?

    10224FBA-085A-4D4F-8ED7-BC77A2EFFF6D.jpg

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Kan vara ngt problem med oringen på sugröret i sumpen så det suger luft i stället för olja där.. Finns det flänstätning runt hela oljesughålet i delningsplanet sump/block? Har du provat att köra lite längre med startmotorn, du nämner ngra sekunders intervaller? Kör startmotorn 30-60sekunder utan uppehåll för se vad som händer om du får upp olja till oljepumpen ordentligt. Kör med stiften borta så går motorn runt lätt, håll gaspedalen på fullgas så är bränslesystemet avstängt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    51
    Medlem#
    14030
    Tack för ditt svar, problemet löste dock sig! Hylsan trillade till sist ut och såg fin ut!
    Jag provade sätta 0.5 bars tryckluft i ventilkåpan medans jag blockerade oljematningen till turbon (metoden finns beskriven på forumet). Hörde de började pluddra i tråget och efter de fanns där oljetryck direkt när man drog runt den på starten utan stiften i!

    Så nu är motorn startad och går kanonfint helt nyrenoverad och med t5 kolvar

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Olof.a den 2021-09-17 klockan 21:49.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    51
    Medlem#
    14030

    Helt nyrenoverad motor tickar/knackar

    Hej,
    nu har motorn i 9-5an rullat sin första timme. Första 10-15 minuterna tickade det ordentligt från lyftarna, men blev sedan tyst och den lät riktigt fint.
    Efter att kört en mil ca med den, när jag kom hem igen hörs ett kraftigt tickande från toppen(?).

    https://www.youtube.com/watch?v=2VENa1UmMjs

    Spekulera gärna fritt.

    Specsen:
    B235 block/topp
    T5 kolvar/stakar
    Nya vev, ram, axiallager
    Genomgången topp, nya ventiltätningar, nya hydrualiska lyftare, inslipade ventiler
    Ny kamkedjetransmission med släpskenor m.m
    Borttagen balansaxel-krets.

    Kan tillägga; lyfte precis ventilkåpan. Alla slitsade bultar till överfallen sitter rätt d.v.s in mot mitten. Nabbarna på överfallen är vända utåt, och dom sitter på rätt plats!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Hej!

    Jättesvårt att höra på film hur den låter.

    Men tycker det låter som mer än ett tickande ljud, typ ett skramlande knackande?

    Hydrauliska lyftarna brukar tystna efter en ordentlig varmkörning.

    Är du säker på att du fått ram och vevlager rätt. Har du bytt vev? Var det rätt lagerpel.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    51
    Medlem#
    14030
    Jo det är inte lätt att höra på film, jag tycker det kommer från toppen, och då misstänker man ju lyftarna direkt. Men dom är ju helt nya?

    Veven är inte bytt men jag är väldigt positivt på att både ram och vevlager sitter rätt och är dragna med rätt moment.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Svårt att höra på film som sagt, men det låter lite för "vasst" för att vara lyftare, men samtidigt inte som lagerknack heller.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tycker absolut det låter som en lyftare..........vad innebär nya lyftare då? bra fabrikat eller? Har köpt en del billiga lyftare till budget renoveringar på andra märken och tyvärr är ju kvaliteten skiftande. Har upplevt det samma på en opel jag fixade.
    Är ju enkelt att lokalisera om man utgår ifrån att alla är fulla. Bara vrida kammarna så tryckaren är avlastad och trycka på dem. Är de fulla med olja så ska de vara stumma. Felar dem så rör de sig oftast precis som att de är tomma.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    51
    Medlem#
    14030
    Dom är köpa från speedparts, vet ej vilket märke det är på dom! Stod ingenting på påsen mer än speedparts egen logga.
    Är väll lite detta spåret jag är inne på också, att någon har varit av bristande kvalitet alt. att något blockerar oljetillförseln till den!
    Ska prova känna på dom ikväll!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    51
    Medlem#
    14030
    Tack för er input, felet är hittat. En tryckare på cylinder 2 är slapp, går o röra rätt mycket.

    https://www.youtube.com/watch?v=jqQQVaY6hq4

    Är det någon som varit med om tveksam kvalité på Speedparts tryckare? Anledningen till att jag köpte nya var för att dom gamla tyckte jag väsnades lite, och när jag ändå hade nere motorn kändes de dumsnålt att stoppa tillbaka dom gamla.
    Senast redigerat av Olof.a den 2021-09-21 klockan 17:54.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Mätte du kolvspelet?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    51
    Medlem#
    14030
    Yes, de gjorde jag innan kolvarna stoppades i. Är inom spec! Hur så?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    För att för stort kolvspel också ger oljud.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast det där är inget kolvspelsljud.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    51
    Medlem#
    14030
    Nej det är jag också helt säker på att det inte är. Tror absolut det är tryckaren som ni ser i filmen ovan som väsnas! Sen om det är tryckaren som är kass eller något som stör oljetillförseln till den låter jag vara osagt! Har beställt en ny, så börjar där och ser vad som händer.
    Tar ju inte många minuter att ta ur kammarna igen om det skulle behövas.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag har inte lyssnat på inspelningen. Det var en tråd för något år sedan med någon som haft oljud i en motor där det monterats T5 kolvar. Den gången var det kolvspelet som var fel. Jag vill minnas att jag läst om någon som fått felleverade Wössner kolvar också. Detta hittar man ju om man mäter vid monteringen, men jag har fått uppfattningen om att det är mycket vanligt att folk inte mäter något alls vid en "renovering", utan bara trycker dit grejer.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Vad är det som tickar/knackar? OG9-5 B2x5
    Av BadCash81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-03-09, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •