Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: aero eller 2,3t vector

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    241

    aero eller 2,3t vector

    va tycker ni att man ska välja

    En 9-5 Kombi Aero -03 6700mil med Xeon ljus navigator, halvskinn,avtagbartdrag,As3

    eller
    9-5 Kombi 2,3t Vector -03 3700mil Xeon ljus,halvskinn,As2, avtagbart drag

    priset skiljer ca 10.000:- Aero är billigare.
    skicket på bilarna är väldigt fint båda är väldigt fina.
    va tycker ni att man bör betala för dessa bilar.
    Saab 9-3Aero -01

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    hur mycket kör du om året?
    hur pass viktig är navigatorn för dig?

    Själv så hade jag valt Aeron... trevligare bil får man nog leta efter... 10000 får man ett par servicar för...

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Mina dineros skulle hamna på Aeron. En Aero är ju alltid en Aero..
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    141
    samma här skulle tagit Aeron
    Kör 95 Aero

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Valet mellan en Aero och en Vector beror på om/hur mycket man har tänkt trimma bilen. Har du tänkt köra original eller "småvässat" på sin höjd så är Aeron överlägsen på alla sätt. Bättre motor, chassi, bromsar och...givetvis...känslan. "En Aero är en Aero är en Aero" gäller i högsta grad.

    Navigatorn (om det är den inbyggda) är klockren. Grymt skönt att ha och när man har vant sig så vill man knappast vara utan den.

    Som vanligt med 9-5:or, kolla servicehistorik och att du får motorgarantin från Saab på den, d v s den har servats enligt reglerna. Jag vet inte hur pass stor service 7000-milaren är, men kolla vad den kostar och om den gjorts eller ej.

    Om du kikar på min länk på garaget så ser du några av de saker som jag fått gjort på garantin på min bil. Detta ger en hint om vad du bör kika på att det är gjort.

    Kolla också upp försäkringen. Min 9-5 Aero är inte så fasligt dyr, men man har ju hört lite skräckexempel ibland...

    Lycka till!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Skulle utan tvekan välja Aeron eftersom det bara skiljer 10000 spänn.

    Som nämnts tidigare så har ju Aeron bättre motor, bromsar, chassie och ESP är standard bla. Och detta Aero exemplaret hade ju Harman/Kardon stereon vilket inte är helt fel heller.

    Att i efterhand bygga om en Vector till Aero standard vad gäller effekt, bromsar och chassie kostar bra mycket mer än 10000 kr.

    Klart du ska ha en Aero
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Skulle utan tvekan välja Aeron eftersom det bara skiljer 10000 spänn.
    Aeron var ju t.o.m. billigare...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    241
    tack för alla svar det verkar som alla är överens om att amn bör köpa Aero´n
    tänkte på milantalet inte så farligt kankse???
    Saab 9-3Aero -01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    162
    6700 är väl inte så farligt? Då är en ju precis inkörd
    Nä, håller på Aeron jag med
    9³ SC 1.9Tid -07
    Garaget

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    782
    får slå ett slag för aeron
    Audi S6 -02
    Seat Ibiza 1.4 sport -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    182
    Ta du en 9-5 (luft)Aero så blir de bra....nästa tack
    Cosmicblå går bäst...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Skulle utan tvekan välja Aeron eftersom det bara skiljer 10000 spänn.
    Aeron var ju t.o.m. billigare...

    Mvh

    KK
    Jamen då är det ju bara att köpa!!!
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jaha. Får jag vara lite halvnego nu då?
    Kan man sätta 15" vinterdäck på en vector? Aeron kräver ju 16".
    Fabriksmonterad navigator i -03 tycker jag skär sig lika illa som oranga sidoblinkers. Känns eftermonterad. Dessutom blir stereon lite jobbig att ratta då det saknas rattar samt att man är förpassad till endast CD-växlare. I -05:or känns den klart bättre mycket tack vare CD inkastet och volymratten. Har utöver detta en kollega som har haft problem med sin
    -03enhet och bytt den flera gånger....
    03 har väl inte det senaste Aerokitet heller så bilarna är väl väldigt lika till utseendet?
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jaha. Får jag vara lite halvnego nu då?
    Kan man sätta 15" vinterdäck på en vector? Aeron kräver ju 16".
    Och man behöver de smalare däckena för att kunna skära ner i snön sååå ofta i en stad som Norrköping. Pappa har 16" dubbfritt på sin V70, och då tror jag att dom är i kontakt med riktigt vinterväglag än vinterdäck i norrköping

    Jag ställer mig i ledet som röstar för Aeron!
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jaha. Får jag vara lite halvnego nu då?
    Kan man sätta 15" vinterdäck på en vector? Aeron kräver ju 16".
    Fabriksmonterad navigator i -03 tycker jag skär sig lika illa som oranga sidoblinkers. Känns eftermonterad. Dessutom blir stereon lite jobbig att ratta då det saknas rattar samt att man är förpassad till endast CD-växlare. I -05:or känns den klart bättre mycket tack vare CD inkastet och volymratten. Har utöver detta en kollega som har haft problem med sin
    -03enhet och bytt den flera gånger....
    03 har väl inte det senaste Aerokitet heller så bilarna är väl väldigt lika till utseendet?
    Pettitesser (stavning?)

    Köper du vectorn, så kommer du att ångra dig att du inte köpte Aeron nu när den var så "lättilgänglig".

    PS:
    Volymen har du på ratten iaf. Resten är bara en vanesak. Hur coolt som helst men Navi o Harman Kardon som sjunger för en...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Mälardalen Arboga
    Inlägg
    90
    Jag skulle ha valt AERON
    SAAB 9-5 Aero 03
    Medlemsnr. 6060

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jaha. Får jag vara lite halvnego nu då?
    Kan man sätta 15" vinterdäck på en vector? Aeron kräver ju 16".
    Och man behöver de smalare däckena för att kunna skära ner i snön sååå ofta i en stad som Norrköping. Pappa har 16" dubbfritt på sin V70, och då tror jag att dom är i kontakt med riktigt vinterväglag än vinterdäck i norrköping

    Jag ställer mig i ledet som röstar för Aeron!
    Nu tänkte jag närmast på däck/fälgkostnaden.
    Men visst Aero är ju top of the line.
    Som navigator tycker jag ändå att en lös TomTom känns bättre men jag är allergisk mot hafsjobb vilket jag tycker navigationen i 9-5 är.
    Hade Aeron haft det senaste Aerokittet hade saken varit klar.

    Låt skicket avgöra. Är det samma färg?
    Fredrik J

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jaha. Får jag vara lite halvnego nu då?
    Kan man sätta 15" vinterdäck på en vector? Aeron kräver ju 16".
    Fabriksmonterad navigator i -03 tycker jag skär sig lika illa som oranga sidoblinkers. Känns eftermonterad. Dessutom blir stereon lite jobbig att ratta då det saknas rattar samt att man är förpassad till endast CD-växlare. I -05:or känns den klart bättre mycket tack vare CD inkastet och volymratten. Har utöver detta en kollega som har haft problem med sin
    -03enhet och bytt den flera gånger....
    03 har väl inte det senaste Aerokitet heller så bilarna är väl väldigt lika till utseendet?
    Hej,

    Jag har fått min navienhet utbytt på garantin, men det var mest "kosmetiskt", nämligen att den flimrade lite. Att den skulle kännas eftermonterad...ursäkta? Sitter nog så bra som någon annan fabriksmonterad navigator jag har testat i alla fall.

    Sakna volymratt? Eh...jo, jag saknar också 80-talet med Breakdance och Tone Norum och Tommy Nilsson i permanentade pudelfrisyrer... Vad skall man ha volymratt till när man har rattknappar?

    För övrigt finns det en hel del nackdelar med 05:ans navi, bland annat mindre skärm och att i princip alla funktioner är låsta. Man kan inte ens byta adress när bilen rullar...

    När det gäller vinterdäcken, sure 16" är dyrare, men varför köra runt på 15" plåtfälgar bara för att det går. 16" är klart i underkant av vad som ser snyggt ut på en 9-5:a som det är. Jag kör 16" primärt för att jag tror att det är bättre med 205:or på vintern än 225:or. Troligen inte så jättestor skillnad om man har bra däck.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Att den skulle kännas eftermonterad...ursäkta? Sitter nog så bra som någon annan fabriksmonterad navigator jag har testat i alla fall.

    Sakna volymratt? Eh...jo, jag saknar också 80-talet med Breakdance och Tone Norum och Tommy Nilsson i permanentade pudelfrisyrer... Vad skall man ha volymratt till när man har rattknappar?
    Det är grafiken i stereoläge jag tycker känns så inte-saab och eftermonterat vilket det ju i praktiken också är. Det är ju Kenwood orginal.
    Volymratten kommer ju tillbaka till -05. Förmodligen finns det fler som saknade den. En ratt är oslagbar i känsla och precision.

    15" arna behöver inte vara av plåt.
    Fredrik J

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är grafiken i stereoläge jag tycker känns så inte-saab och eftermonterat vilket det ju i praktiken också är. Det är ju Kenwood orginal.
    Volymratten kommer ju tillbaka till -05. Förmodligen finns det fler som saknade den. En ratt är oslagbar i känsla och precision.
    OK, jag är med på det där med grafiken. Den går dock att justera något om man vill, färgschema och så.

    Volymratten gissar jag kom tillbaka eftersom den "hängde med" den nya, eftermonterade, navigatorn... Jag ser som sagt inte poängen eftersom man till 99,9% justerar volymen med rattknapparna.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3 03-07, aero eller vector ?
    Av Niklas123 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-03-06, 00:15
  2. Köpråd Saab 9-3 SC Aero eller Vector
    Av JohanKman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-02-07, 00:32
  3. Köpa vector eller Aero (SS)?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 00:19
  4. en 93 -03 vector 1,8T bra eller dåligt köp????
    Av badboymike i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •