Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hackar vid acceleration NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Hackar vid acceleration NG9-3 B207

    Tja!

    Har en 9-3ng 1,8t som hackar och rycker vid lite kraftigare acceleration, vid full gas hackar den inte men låter illa från turbon, misstänker att den kanske överladdar?

    Det började efter att databoxen la av och jag fick den bytt, efter det har jag bytt den igen (på verkstad med tech2 båda gångerna), bytt spridare, tändstift flera gånger, tändspolar, MAF, spjällhus, tankurluftningsventil, insugspackning, magnetventilerna och bränslefilter. Problemen kvarstod och den drog för mycket soppa, samtidigt felkod P0171 (mager blandning). Fick hjälp att söka läckage och konstaterade läckage vid vevhusslangens fäste på turbon, bytte o-ringen därunder och nu drar den normala mängder soppa igen. Däremot hackar den fortfarande och ger samma felkod då och då.

    Har testtryckt alla vakumslangar, inget läckage där heller. Däremot börjar wastegaten öppna redan vid 0.1 bars tryck, fullt öppen är den vid 0.7 bars tryck. Är det normalt att den öppnar så tidigt?

    Märker också ett udda pulserande flås från dumpventilens slang till bypassventilen, yttrar sig mellan 0.2-0.5bars tryck sen slutar det. Kan det vara membranet eller fjädern i ventilen som tackat för sig?

    Tacksam för all hjälp jag kan få att komma vidare, less på att byta delar som inte hjälper ...

    /samuel

  2. #2
    Korspostning §3.4? fortsätt i den redan startade tråden och återkoppla på tipset du fått där ->
    Rycker/hackar/tvekar vid acceleration NG9-3 B207

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Rycker/hackar/tvekar vid acceleration NG9-3 B207
    Av Samuelulvbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2022-11-04, 21:18
  2. [LÖST] Hackar vid acceleration NG9-3 B207R BSR steg1
    Av hoddi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 22:22
  3. Saab 9-5 Aero -00 Rycker (Hackar) Vid Acceleration
    Av Limpan85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •