Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: P1312 och läckande ventilkåpspackning OG9-5 B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359

    P1312 och läckande ventilkåpspackning OG9-5 B2x5

    Hej,


    Har en 9-5 aero -02.

    Den har gång från en annan börjat lysa CE nu och ger P1312. Har bytt stift och TK vilket ju är standard för felet men det kommer ändå tillbaks.

    Har lite oljeläckage från ventilkåpan. Olja lägger sig i botten på "tändstiftsbrunnen" mot cyl 1. Det är inte mkt som samlas där, men några ml. Nu undrar jag om det läckaget på något sätt kan störa tändningen? Jag upplever att CE är släckt direkt efter jag tagit av TK och rengjort i brunnen och ett antal starter innan det samlats upp en liten ny oljemängd.

    Helt enkelt rengör jag nu någon gång i månaden för att hålla problemet stången men undrar, med er erfarenhet, om min felsökning är riktig? Bilen är gammal med 27 k på mätaren och inte i något utställningsskick direkt så frågan är om det är värt att byta. Löser det problemet så är ett byte självklart.

    Vad kan annars långsiktiga följdfel bli med oljeläckage vid ventilkåpan?

    Många frågor och tusen tack för hjälpen i förhand!
    Senast redigerat av fabbe72 den 2021-11-18 klockan 10:44.
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Om du inte vill byta tändkasett, så kanske du ändå kan byta ventilkåpspackningen. Då kommer det bli torrt och du kommer att få svar på din fundering.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Vad är det för tändkassett du bytt till? För det är ovanligt att P1312/P1334 är något annat än utsliten tändkassett, så om det är en från skroten så vore det inte oväntat om den "nya" kassetten också är utsliten.

    (Om man nollställer felet, t.ex. genom att koppla ur batteriet, och felet uppstår vid varje körning så kommer CE-lampan att synas tidigast vid tredje starten - kanske är det därför det blir bättre efter rengöringen. P1312/P1334 beroende på tändkassett är också ofta temperaturberoende så felet börja ofta visa sig på vårkanten, och om man bara kör kortkörningar utan att motorn blir varm så kan det också hålla sig undan om flertalet körningar inte triggar problemet.)

    Läckande ventilkåpepackning har troligen inget att göra med saken, så länge det inte är kommer upp till porslinsisolatorn och packningen i tändkassetten tagit skada. I annat fall är de negativa effekterna att det blir kladdigt, kan ev. lukta (speciellt om det blir så mycket att det rinner ner på avgasröret) och möjligen kan besiktningen slå ner på det (om de skulle se det).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av fabbe72 Visa inlägg
    Har lite oljeläckage från ventilkåpan.
    ...
    Bilen är gammal med 27 k på mätaren och inte i något utställningsskick direkt så frågan är om det är värt att byta. Löser det problemet så är ett byte självklart.
    Håller med dig om vad som är fel och vad den självklara lösningen är. Byt ventilkåpans packning. Köp en original. Sök gärna på forumet, det finns goda tips ang bytet.

    Felkoden är ett annat problem. Självklart löser man det oxo. Bra att veta är att vissa bilskrotar säljer beg TK med garanti.

    Bara för att jag har chansen skall jag påpeka en grej ytterligare. Jag blir såå trött på de som tror att äldre bilar kräver mindre underhåll och service än nya bilar. Alla borde fatta att det är precis tvärtom.

    Mätarställningen har heller inget med dessa fel att göra. Inte heller påverkar den om det "är värt" att underhålla, serva och laga varje fel man upptäcker på bilen. Om man tänker skrota bilen nästa vecka kanske man skall tänka annorlunda. Men har man lagt en massa pengar på att köpa en fin Saab kommer den behålla sitt bruksvärde och marknadsvärde om den är välskött. Det är nog tom så att många Saabar i fint skick numera stiger i marknadsvärde.

    Tycker man det är krångligt att underhålla bilen är ett ännu bättre alternativ att bara köpa en ny bil. För de flesta är dock nog allra bäst och bekymmerfriast nog att sälja bilen och åka taxi.

    Dvs top 3 alternativ
    1. serva och laga bilen
    2. åk taxi och slipp allt krångel
    3. köp en ny bil istf laga och serva


    Övriga alternativ tycker jag är sämre...

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Tack för svaren.

    Kan ju vara så att TKn från skroten trots allt var kass då. Trots att det var en rev E som ju verkar hålla bäst.

    Självklart ska bilen servas för att må bra och även om det är en snart 20 år gammal bil så är jag imponerad över såväl komfort som att ett så gammalt lok faktiskt håller sig runt 0,75 milen i maklig landsvägstakt.

    För mig som har egen parkering men kanske kör 500 mil om året så blir ju kalkylen en annan varför jag inte gör mer än absolut nödvändigt på bilen. Hade jag inte haft uppfarten att parkera på hade jag absolut inte haft bil alls vid det här laget. Så det kanske är något slags alternativ 4.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Ja, om du har provat med en annan beg kasett så skulle jag också misstänka den först.

    Jag lyckades också köpa en trasig kasett först, man kunde köra några dagar innan man fick felkod igen ..köpte ytterligare en beg kasett och sen dess funkar det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Japp, en TK3.7E kan också vara utsliten, det var ju runt 10 år sedan den kom. De tändkassetter som sitter på skrotbilar som körts enligt principen kör till det rasar har nog en hög andel utslitna tändkassetter.

    Skillnaden i felfrekvens mellan olika versioner av 3.6 och 3.7 man hittar på skroten har mest att göra med att ju senare version, desto yngre och därmed lägre sannolikhet för att den är slut, snarare än konstruktionsproblem. Har man BioPower är dock 3.7 att rekommendera.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Bara så det blir rätt först.
    Se till att montera *exakt* rätt tändstift dvs NGK BCPR7ES-11. Alla andra tändstift kan ge felkoderna P1312 & P1334. Det är kanske en självklarhet. Men byter man inte själv är det värt att kolla. Och även den bäste missar i bland det självklara.

    Citat Ursprungligen postat av fabbe72 Visa inlägg
    Kan ju vara så att TKn från skroten trots allt var kass då. Trots att det var en rev E som ju verkar hålla bäst.
    Man kan testa att åka tillbaka och reklamera den då. En seriös firma ställer säkert upp. Med en ersättnings TK eller 50% rabatt.

    Citat Ursprungligen postat av fabbe72 Visa inlägg
    För mig som har egen parkering men kanske kör 500 mil om året så blir ju kalkylen en annan varför jag inte gör mer än absolut nödvändigt på bilen. Hade jag inte haft uppfarten att parkera på hade jag absolut inte haft bil alls vid det här laget. Så det kanske är något slags alternativ 4.
    Många av oss som kommenterar här på forumet har själva bilar som inte heller går så långt per år. Att inte serva varje år skulle nog vara otänkbart för de flesta om inte alla. Alt 4 är sämre än 1,2 & 3.

    Bara för att jag har chansen skall jag påpeka det igen:
    Körsträckan påverkar inte behovet av att reparera fel.
    Men den påverkar frekvensen av fel. Kort körsträcka ger färre fel och färre reparationer. Så det blir betydligt billigare och mindre jobb.

    Körsträckan påverkar inte heller behovet av att göra service annat än att vissa saker inte behöver göras lika ofta. Men många serviceåtgärder har tidsintervall. En BioPower skall tex ha ny olja, filter och tändstift varje år. (det nödvändiga enl schema fixar man lätt på uppfarten en fin dag)

    Tar man tag i varje liten grej och fixar den direkt, samt servar varje år har man en väldigt fin och bekväm bil många år. Beg reservdelar är billiga och bra, så det är inte dyrt att reparera. Det är snarare ganska billigt. Dessutom behöver man inte vara lika orolig att en välskött bil skall "rasa när som helst".

    Citat Ursprungligen postat av fabbe72 Visa inlägg
    Självklart ska bilen servas för att må bra och även om det är en snart 20 år gammal bil så är jag imponerad över såväl komfort som att ett så gammalt lok faktiskt håller sig runt 0,75 milen i maklig landsvägstakt.
    Vilket oxo är den främsta anledningen att serva enligt Saabs rekommendationer och laga alla fel direkt. För då kommer man kunna fortsätta imponeras flera år till.

    Kanske kan Saab-kombin överleva så länge att det finns en utrymmesmässigt vettig elbil att ersätta den med.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg

    Kanske kan Saab-kombin överleva så länge att det finns en utrymmesmässigt vettig elbil att ersätta den med.
    Det är just det som är min förhoppning. Eller snarare att ett vettigt bilpoolsalternativ dyker upp i småstan jag bor i.

    På en annan not.

    Nu bytte jag ju till pref6-10 eller vad nu platinumstiften heter. Trodde de var dessa som gällde för b235r? De satt sådana i tillsammans med den gamla TKn (tillverkningsår 2006, kommer inte ihåg version)

    Kan det vara så att ”nya” TKn trivs bättre med bcpr7es11? Det är såklart en idé att pröva, de kostar ju en spottstyver.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Har du en B235R så ska platinastiften passa bäst, det är knappast ditt problem här iaf.

    Det har eg inte med tändkasetten att göra utan snarare mjukvaran.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5
    Av idaivika i forum FAQ
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2022-06-03, 09:50
  2. Ventilkåpspackning läcker 3år efter byte B2x5
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-10-02, 19:01
  3. [LÖST] Läckande ventilkåpspackning? OG9-3
    Av Davi98 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 22:13
  4. [LÖST] Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5
    Av idaivika i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2016-03-27, 03:38
  5. [LÖST] Felkod P0340 (P1312 ch P1334) OG9-5 B2x5
    Av ricka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 10:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •