Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Startproblem OG9-5

    Hej,
    Haft P0171 och P1171 och nu startar inte bilen
    Saab 9-5 2.0 B205E 2000 manuell

    Motorlampan lyste och verkstaden bytte tändkassett för ett år sedan. Bilen var avställd hela vintern men gick bra under försommaren.
    I samband med en långkörning tändes motorlampan igen efter ca 20 mil. Bensinförbrukningen rasade i höjden till 1,6 l/mil.

    Kopplade in en enkel felkodsläsare och fick P0171 och P1171.
    Bytte tändstift, vacuumslangar, rengjorde LMM och koden släcktes ju efter att batteriet varit urkopplat.

    På hemresan tändes motorlampan igen efter ca 20 mils körning med hög bränsleförbrukning.
    Till och från var bilen därefter lite svårstartad och nu fungerar den inte alls.

    Nu har jag kollat:
    Bränslepumpen fungerar och drar 6,6A
    Det sprutar soppa ur ventilen när jag trycker på den.
    Det luktar bensin ur avgasröret när startmotorn fått gå.
    O2-sensorn mäter ca 2,5 Ohm (ska vara 2,1 +/-0,5 enligt WIS)
    Tog bort tändstiften och satte in dem jordade i tändkassetten (bensinpumpen urkopplad) - det kommer gnistor från alla stift.

    Trots detta så startar inte motorn. Startmotorn går och låter helt normalt. Inga missljud.
    Batteriet har varit bortkopplat igen så jag får inga felkoder.

    Finns det någon på forumet som kan tipsa om vad jag gör näst?


    Kanske ska tillägga att varvtalsräknaren rör sig lite efter ett par sekunder med startmotorn.
    Inte mycket men kanske 2-3 mm.

    Så då borde väl vevaxelgivaren vara ok?

    Tack på förhand

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    I WIS, under P0171, står det att P1171, P0171 och P1181 kan sättas om ingången för syresensorn är kortsluten till jord, eftersom ingen diagnos finns för detta.

    Har du en ELM327 kan du titta på spänningen från (första och enda) O2-sensorn och se om den ligger konstant på 0V.

    Eller så kan du koppla ur O2-sensorn så går den utan lambda-adaptering.

    Det verkar också ganska logiskt att bränsleförbrukningen ökar när O2-sensorn hela tiden indikerar att motorn går för magert.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Jag läste också felbeskrivningen i WIS men tänkte att det var ytterligare fel eftersom motorn inte tände, bara startmotorn gick.

    Hur som helst kopplade jag ur O2 sensorn och efter att startmotorn vevat ett antal sekunder tände motorn. Yay!
    Stängde av motorn och kopplade tillbaka sensorn och den startade igen men tomgången gick lite upp och ner. Antagligen O2 sensorn som matade fel värden till T7 (?).
    Kopplade bort och startade och den gick jämnt och fint. Kopplade tillbaka och den gick jämnt och fint igen och helt OK under en kort testrunda.

    Får se om det blir problem imorgon när den är kall.
    Blir till att byta O2 sensorn till slut.

    Har en "pirat" ELM327 från Kjell&Co men detta är en 2000 så OBD2 saknas. Vet inte om det finns ngn vettig app som fungerar. Lyckades läsa ut felkoderna med en av alla appar men ingen verkar kunna få ut andra värden.

    Tack för svaret Långmilare. Hoppas återkomma med resultat av bytet av O2 sensor.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Har nu bytt O2 sensorn. Tänkte tipsa för den som behöver.

    Det kan ju vara svårt att lossa O2 sensorn / lambda sonden. Den satt som berget när motorn var kall. Sprutatde på WD-40 flera gånger under ett dygns tid men den satt fortfarande.
    Många har nämnt att värme hjälper, t.ex. varmköra ett tag. Nu har jag ingen rigtig blåslampa men jag kom på att vi har en liten "blåslampa"/ brûlée-brännare från Kjell&Co i köket som jag testade.

    Värmde på ordentligt några minuter och sedan lossade den utan problem. Den är ju ganska liten också så det var lätt att få plats.
    Så har du en brûlée-brännare i köket finns det andra tillämpningar för den.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5
    Av GabrielMijat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:32
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av 2times i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •