Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Säljråd 9-5 2,3t 2001 Köpråd batteri

Säljråd 9-5 2,3t 2001 Köpråd batteri

Jag har ju en utlagd till salu här och alla som granskar min profil lär väl se att jag inte har några meddelanden 2021 ;-) Således lockar inte bilen någon just nu. Vad ska man göra för att bli av med en bil man gjort klar för att sälja? Är det inte jättemånga här som gillar små fel så att de får något att pyssla med eller tänkte jag fel där? :-) Nu funderar jag på att köpa ett nytt batteri men då undrar jag vilket som är absolut mest prisvärt. Har det kommit någon ny och bättre batterityp eller skvalpar de alla runt vätska? Kan man själv kanske rekonditionera ett batteri? Har tre stycken ståendes och ett av dem laddade bara till halv kapacitet. Det som sitter i bilen har suttit där sedan jag köpte den tidigt 2020. Räcker det att fylla på vätska, vad för vätska? Ett otestat står i förrådet och det är en större / högre modell, kan det passa ändå eller måste det vara rätt storlek så locket snäpper på? Jag visionerar ett digitalt batteri med laddningsindikator och tillhörande solpanel i dessa dagar. Dröjer något sådant 14 år eller finns det redan?

Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Kollade din annons, men jag misstänker det är fel ställe att sälja bilen på här, de flesta har redan bilar att fixa med troligen bäst att frösöka sälja en bil i den prisklassen lokalt nånstans.

Batteri..

De flesta batterier idag är "underhållsfria" och man ska alltså inte behöva fylla på vatten, ofta går det inte ens.

Att rekonditionera batterier kan man ju göra, ibland funkar det ibland inte, beroende på vad det är för fel.. men en halvbillig ctek som står påkopplad i en vecka kan göra underverk ibland.

Jag tvivlar på att du får in ett så mycket högre batteri än original på en 9-5, vill minnas att det är halvtight där ? men så länge det får plats och sitter fast är det okej ur laglighetssynpunkt.

Ett billigt sätt att få ett "nytt" batteri till en bil man ska sälja är ju att köpa ett testat batteri för några hundra på en skrot, men ska man behålla bilen tycker jag inte det är värt besväret, bättre att köpa nytt isåfall.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Tack för svar. Laddare har jag sedan tidigare krångelbilar och min saab skulle aldrig krångla hade jag bestämt, haha. Får bli återvinningen med tre gamla batterier då och köpa ett nytt. Bara för att jag har nån slags OCD på att veta sakers historik oavsett vad det är. Två långgångna saabar just nu, behöver bara en, andra är en just skaffad 9-3 1,8t ng ss. Gillar båda. Har helst "bara" en bil.

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Gammal hederlig laddare kan ibland få lite fart i batterier.

Ctek orkar inte.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    vaddå "orkar inte" ? vad skulle den inte orka ?

Du kan utan vidare ladda ett tomt batteri till fullt med även en mindre ctek.

En "dum" laddare kommer förvisso att ladda batterier men det hjälper inte om det är sulfaterat exempelvis. Till och med de enklaste ctekladdarna gör detta, om än inte lika bra som dom dyrare.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Annonsen är delvis dåligt formulerad vad avser innehåll (karossform, interiörfärg, märke, ålder och mönsterdjup på sommardäck samt vinterdäck) samt, med all respekt, grammatik/meningsbyggnad. Sedan finns det få köpare till en bil som inte startar, än mindre rullar. Sedan är det ingen Aero, men 2001 är min favoritårsmodell på 9-5.

Vad skall en köpare med en drös SIDar, plastdetaljer? Finns det mer som skall bytas?

Bilens nuvarande geografiska plats är lite avsides, men det kan du inte göra något mer åt än att annonsera på fler ställen.

Alltså läser du batteritrådarna här eller sänker priset.
    Senast redigerat av turbo4ever den 2021-09-17 klockan 14:48.

sen behövs bilder. Massa bilder…

Det är som tinder, en bra bild säljer in dig
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Spontant tänker jag att annonser här på forumet når väldigt få personer (jämfört med andra annonsplatser) som för det mesta är entusiaster. Så när entusiasterna köper en till saab här på forumets marknadsplats beror det oftast på:
    1. Att bilen har något speciellt/ovanligt som gör den extra attraktiv
    2. Att säljaren är en känd forumprofil som borgar för att den är bättre genomgången än det du hittar någon annanstans.

Jag tror tyvärr inte din bil faller under någon av dessa två kategorier, och då är den som vilken dussinbil som helst och konkurrerar med dem du hittar på blocket (för köparna scannar såklart alla marknadsplatser) samtidigt som listningen här inte når ut till så många.

Och en dussinbil säljer sig själv bäst genom att vara funktionell och laglig (=besiktigad), annars är det typ skrotvärdet du kan få ut. Startar den inte och du misstänker batteri ska du självklart åtgärda det - eftersom den är besiktigad ett bra tag till kan du nog få 10kkr mer om du säljer den i funktionellt skick.

Jag skulle:
    1. Prova med ett känt bra batteri (låna från grannens bil?) och ser om bilen startar.
    2. Om ja, köpa billigaste möjliga startbatteri på minst 72Ah, möjligtvis ett bättre begagnat. Eller rent av låta det lånade batteriet sitta kvar i bilen och istället köpa ett nytt fint batteri till den du lånade batteriet av.
    3. Sälja bilen omgående på blocket som "fungerande brukis som är besiktigad till nästa sommar". Självklart behöver du bra bilder till annonsen - det är nog ganska få som kan tänkta sig att bara "svänga förbi" Örsundsbro om de inte redan har en bra uppfattning om skicket.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-09-17 klockan 09:43.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Det som saknas är:
    1) Ladda eller sätt i ett fungerande batteri. Bilen skall vara körbar.
    2) Lägg upp massor med bra bilder. Speciellt viktigt på defekter.
    3) Ange regnr
    Med detta vet alla här som letar bil exakt vad det är för bil.

Allt annat är överkurs för den intresserade som naturligtvis frågar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Säljare är något man utbildar sig till, motivation eller personlig utmaning kan vara stärkande men samtidigt skrämmande.
    En dålig säljare sänker alltid priset medans en bra säljaren kommer med argument för att hålla upp priset.
    Jag kommer inte att dömma dig men tror inte att batteriet har någon större betydelse, åk till någon med riktig cca mätare och testa ordentligt.
    Facebook marketplace är sämsta pris i mitt tycke.
    Lycka till!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •