Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Klånkade och väsande ljud från OG9-5 2.3T -04

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266

    Klånkade och väsande ljud från OG9-5 2.3T -04

    Min Saab OG9-5 2.3T -04 har börjat klånka och väsnas vid tomgång. Vad kan det här bero på? Ljuden kommer ifrån höger sida av motorn. Har kollat oljenivån.

    Första gången jag försöker ladda upp något på Youtube, så jag hoppas videon går att öppna. Man hör klånkandet mm.
    Noterar själv att klånkljudet kommer lite i takt med det vita på bandet som snurrar.

    https://youtu.be/ClKzbbbgR_M

    Den kunde koka förut vid tomgång, men termostat och sensor/givare för kylvätsketemperaturen är bytt nu.
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2021-09-15 klockan 10:54.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Av filmen att döma är det exakt ett klonk per varv remmen går? Det gör att jag jag tror klonket är en ojämnhet på själva remmen för alla andra saker som hänger på remmen har ju små hjul som gör att de snurrar flera varv för varje remvarv, även motorvarvtalet är ju högre än klonkfrekvensen.

    Jag skulle plocka bort remmen och se om ljudet försvinner och samtidigt inspektera själva remmen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Pratade lite snabbt med verkstaden. De hann inte titta mer ingående på detta igår, för det var inte ett inbokat problem och de hade haft fullt upp! De tittade bara snabbt på remmen och den såg inte ut som att den behövde bytas, sa han. Dock ingen grundlig undersökning.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Men stämmer det att det är exakt ett klonk per remvarv (det är intrycket filmen ger, men det är svårt att avgöra med säkerhet)? I så fall kan det ju inte vara så mycket annat, det finns ju inget annat som repeteras exakt en gång per remvarv.

    Anledningen att jag tror det är:
    Klonktakten är ca 168 bpm i filmklippet (jag hör 42st knackningar i det 15 sek långa klippet).
    Remskivan är ca 475mm i omkrets, remmen 2415mm (antaget att du har den korta dragningen). Med ett förmodat tomgångsvarvtal om 875rpm så blir ju remmens varvtal då 875/(2415/475) = 172rpm. Det är så löjligt nära klonktakten man hör i filmen att det knappast kan vara något annat.

    Men som sagt, börja med att lossa remmen och se om ljudet är kvar eller inte. Försvinner det så är det antingen själva remmen eller någon av sakerna remmen löper över. Känn på alla löphjul om de snurrar jämnt och fint eller inte.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Otroligt mycket tack för dina beräkningar och din slutledning!! Hann aldrig demontera remmen… Den gick totalt sönder idag på väg hem från jobbet/affären. Det kom plötsligt ett poff-ljud och efter det började batterilampan lysa, servon tungstyrd, mm. Förstod med en gång att det var remmen. Nu måste hjulen kollas också så det inte är något fel där.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-17 klockan 13:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Hehe, ja, då behöver du ju inte leta så mycket längre.

    Skönt ändå att det är ett såpass enkelt (=billigt) fel.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-01-30, 15:30
  2. Kraftigt pysande/väsande ljud från motorrummet, 9-5-06
    Av Nuno i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 22:36
  3. "Klånkade" ljud i framvagnen 900 ng
    Av TurboFats0 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 22:33
  4. [LÖST] Konstigt väsande ljud från instrumentpanelen? NG900
    Av SnowJim i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •