Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Ventilkåpspackning läcker 3år efter byte B2x5

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 376

    Ventilkåpspackning läcker 3år efter byte B2x5

    Tja!


    När vi köpte Aeron så var det ganska var det söligt runt ventilkåpan. Lika bra att byta både den inre och den yttre tyckte jag. Drog den efter konstens regler och sen månad tillbaka läcker. Har "stödtätat" med packningssilikon på stratetigiska skall jag tillägga också.

    Vad har jag gjort fel denna gången? Varför läcker den?

    Jag skall göra om det snart. Kan jag få era bästa tips o råd så att jag behöver göra om det snart igen.


    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 824
    Medlem#
    ja
    Om den hållit tätt 3år och nu plötsligt läcker skulle jag tro att packningen har åldrats och är kass.

    Om den befintliga inte originalpackning, kanske det kan vara orsaken. Så att montara original är väl den logiska lösningen. Efter att ha gjort ordentligt rent, från silikon mm.

    Att även byta gummiproppen på (bilens) vänstra sida är nog smart.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 780
    Nu vet jag inte vad ts har monterat för fabrikat men jag tycker mig ha märkt på andra bilar och märken att kvalitet lönar sig. Vet inte varför men även billigare packningar kan se extremt bra ut och passa utmärkt men läcker gärna fort. Monterar man nån original eller bra stort märke så är det sällan nå problem. Måste ju handla om materialkvalitet enbart tycker man.

  4. #4
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Autodoc säljer en hyfsat billig packning från elring, som jag utgår från har minst lika bra kvalitet som originalet.

    ..har dock inte monterat den jag köpte än.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 376
    Det är en elring som börjat läcka....
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-15 klockan 20:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    ugh, säg inte så.

    Men elring brukar vara kvalitet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    35
    Jag brukar ta original röda packingskletet tunt även på ventilkåpan, aldrig läckt.

  8. #8
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 824
    Medlem#
    ja

    Har man råd att inte välja original?

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Autodoc säljer en hyfsat billig packning från elring, som jag utgår från har minst lika bra kvalitet som originalet.
    Så kan det säkert vara ibland. Men att utgå från att billiga ersättningsdelar har samma kvalitet som betydligt dyrare originaldelar tror jag ökar risken för besvikelser. Så frågan är väl om man har råd med original eller inte.

    Eller snarare om man har råd att inte välja original. Prisskillnaden mellan Elring på autodoc och original motsvarar väl max kostnaden för 10liter bensin.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 376
    Blir till o beställa en original. Hatar o göra nåt två ggr pga dålig kvalitet.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 780
    Fast elring kan knappast sägas vara dålig kvalitet. Isåfall beror nog läckaget på något annat.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 376
    Håller fullt med. Man har ju fattat tycke till vissa märken under årens lopp och i den listan har Elring ingått.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  12. #12
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Så kan det säkert vara ibland. Men att utgå från att billiga ersättningsdelar har samma kvalitet som betydligt dyrare originaldelar tror jag ökar risken för besvikelser. Så frågan är väl om man har råd med original eller inte.

    Eller snarare om man har råd att inte välja original. Prisskillnaden mellan Elring på autodoc och original motsvarar väl max kostnaden för 10liter bensin.
    Fast jag klassar inte elring som "billigare ersättningsdelar", Elring håller mycket hög kvalitet och tillverkar originalpackningar till många tillverkare.

    Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om saab köpte sina ventilkåpspackningar från elring från början, det finns iaf andra originalmonterade elringdetaljer, exempelvis vevaxeltätningarna.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Grundladd dittrichs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    c-län
    Inlägg
    296
    Beställde en original packning från MT den var av märket febi.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 873
    Medlem#
    10798
    För ett antal år sedan så köpte jag en drivdelssats och en "original" ventilkåpspackning från Maptun. När jag beställde så tänkte jag inte på att ventilkåpspackningen ingår i satsen och jag fick således två "originalpackningar". Den ena visade sig vara tillverkad av Elring och den andra som ingick i drivdelssatsen var enbart märkt med "SAAB" och artikelnummer, men de var i övrigt identiska vad jag kunde se. Elring-packningen monterades senare i en annan bil med lite hjälp av Loctite 3020 och ingen av packningarna har hittills börjat läcka.

    Elrings eget artikelnummer på packningen är 892.930 och den är tillverkad av NBR-gummi.

  15. #15
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 824
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast jag klassar inte elring som "billigare ersättningsdelar", Elring håller mycket hög kvalitet och tillverkar originalpackningar till många tillverkare.

    Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om saab köpte sina ventilkåpspackningar från elring från början, det finns iaf andra originalmonterade elringdetaljer, exempelvis vevaxeltätningarna.
    Absolut, att man kan köpa en produkt till lågt pris betyder bara att den är billig i inköp. Kvalitet och pris hänger ofta ihop. Men inte med automatik.

    I just detta fall kan nog Elring vara ett klipp. Men har man inte denna kunskap och vill ha bra kvalitet är det original som gäller om man skall vara säker på att undvika det värsta skräpet.

    Med kunskap kan man ofta hitta högre kvalitet än original. Det är ofta dyrare, men inte alltid.

    Ju billigare del och ju mindre skillnad mellan original och alternativ, ju enklare val att ta original. Ju dyrare del, ju mer pengar att spara. 1-10liter bensin spelar inte så stor roll för många. Men kan man hypotetiskt köpa så mycket som 100-500liter för det man sparar med bibehållen kvalitet tar väl nästan alla chansen. Min kommentar var inget angrepp på elring. Uppriktigt sagt har jag inte en susning om vilken av original eller elring som är "bäst".

    Det var mera en fundering om det var värt att bry sig när original inte är dyrare och antagligen aldrig behöver bytas igen...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 780
    Saab original packningarna som orio har står iallafall som svenskt ursprung så det är nog inget känt fabrikat alls. Själv brukar jag köpa orios alternativ corteco. Verkar fungera bra.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 541
    Medlem#
    6973
    Saab original fabriksmonterad ventilkåpspackning är/var precis som StefanM skriver svensktillverkad. Gissningsvis samma leverantör sen 1987 då nya utförandet kom, men jag har inget som styrker detta. Elring är väl märkta med Made In Germany, och jag tror inte att det är samma del fast utan Saab märkning.

    När det gäller Elring som OEM leverantör till Saab så är det enda jag kan komma på jag har sett topplockspackningar. Vevaxeltätningarna är iaf inte från Elring original.

    Jag tycker för övrigt också att Corteco produkterna verkar fungera bra.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 376
    Citat Ursprungligen postat av Toffsen Visa inlägg
    Jag brukar ta original röda packingskletet tunt även på ventilkåpan, aldrig läckt.
    När du säger så, vilket klet menar du då? Länk? Namn? Artikelnummer?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  19. #19
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 824
    Medlem#
    ja

    Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5


    Tätningsmedel art nr 90297970.


    Kärt barn har många namn det kallas t.ex. Saab-klet, pyntgelé, rött klet, tårtgarnering, Saab Original Hallonsylt, röda packningskletet mm., men har utgått och ersatts av Locktite 518 art nr:32311384 (art nr: 2068760)



    Med det sagt skall man inte använda Saab-klet eller någon slags silionklet eller packningslim. Det kan orsaka läckage.



    • Viktigt att rengöra ytorna noga.
    • Man kan använsa minimala mängder fett, vaselin eller superlim för att fästa packningen i spåret i ventilkåpan. Bara tillräckligt så den inte faller ur den korta stund från det man vänder den till den placeras på toppen.
    • Åtdragningsmoment 15Nm.


    Man är väl ingen noob?
    Fast om allt annat misslyckas och man inte lyckas uppfinna hjulet igen själv, samt är för stolt för att söka i forumet eller inte vill bli påkommen med att leta info i FAQ finns ett alternativ. Man kan fråga här och hoppas någon tillslut lägger in direktlänken till

    FAQ: Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    varför minimalt ? fettet är ju i princip olja i geleform.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5
    Av idaivika i forum FAQ
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2021-06-21, 20:50
  2. [LÖST] Hög tomgång efter byte av spjällhus OG9-5 B2x5
    Av Friskan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-03-15, 22:00
  3. [LÖST] Motorproblem efter byte av termostat B2x5
    Av Hejeh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-07-12, 14:30
  4. [LÖST] Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5
    Av idaivika i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2016-03-27, 02:38
  5. [LÖST] Lite problem efter byte programvara OG9-3 B2x5
    Av Gerling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •