Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med elinfällbara backspeglar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -

    Problem med elinfällbara backspeglar OG9-5

    Hej! Jag har sett många liknande trådar men inget om mitt specifika beteende, så vi testar ett nytt inlägg.

    Köpte en 9-5 -08 häromdagen, och vänster backspegel är knasig.

    • Ingen av backspeglarna fäller in trots påslagen elinfällning. Säkring kollad.
    • Vänster el-inställning av glas funkar halvbra, går inte hela vägen åt alla håll. Speciellt i sidled.
    • Höger, som funkar, har ett distinkt mittenläge som klickar i när man manuellt fäller in spegeln. Känns bra.
    • Vänster spegel saknar distinkt mittenläge och klickar istället våldsamt i ytterlägena (infällt samt utfällt alldeles för långt)


    Är det bara att montera isär hela åbäket och inspektera? Det hade varit en sak om endast elen strulat tänker jag, men eftersom vänstra spegeln inte beter sig ordentligt manuellt heller tänker jag att det kanske är något mekaniskt? Eller kan det också ha med nån motor att göra?

    En film säger mer än tusen ord:
    https://photos.google.com/share/AF1Q...Riby15WXY0akNn
    Saab 9-5 SportCombi 2,3t -08

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Börja med att byta den lilla restbara säkringen.
    För att få elinfällningen att fungera.
    Sen tror jag att du behöver knacka ut stiftet för att få den
    att inte fälla ut för långt. Men det märker du när får in/utfällningen att fungera.
    https://saab9000vector.blogspot.com/...ckspeglar.html
    och hur man plockar isär dom
    https://saabwisonline.com/c10/wis/9-...s-and-mirrors/

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Måste ,man borra/slipa bort rörniten och sen svetsa även på saabarna ? ..för att komma åt stiftet alltså.

    Min högra spegel är heldöd och den vänstra fattar inte var stoppen är, dom gångerna den öht rör sej då.

    Kan man f.ö se om glasen är autoavbländande utan att ta loss dom och kolla på kontakten ? ..Min bil såldes ny med avbländande glas men jag misstänker ju dom är bytta till vanliga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Mycket matnyttigt att testa, tackar ödmjukast. Ska testa vid tillfälle och återkomma med resultat.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Den andra videon visar att man kan borra ett litet hål och knacka ner stiftet.
    Det är så jag gjorde. Det vänstra hålet. Kör med dammsugare samtidigt för att få bort spånen.

    När man bänder ut spegeln för att lossa den så ser man om det sitter en kontakt ivägen
    och 2 kablar, svart och lila. Då har man avbländande speglar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Är det fortfarande smidigare att borra om man ändå ska ta loss hela paketet för att fixa säkringen? Jag såg BMW-klippen och att borra såg klart smidigt ut. Bra bilder också på din blogg!
    Saab 9-5 SportCombi 2,3t -08

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Den andra videon visar att man kan borra ett litet hål och knacka ner stiftet.
    Det är så jag gjorde. Det vänstra hålet. Kör med dammsugare samtidigt för att få bort spånen.
    Så du borrade inte bort den "stora" rörniten som håller ihop allt ?

    När man bänder ut spegeln för att lossa den så ser man om det sitter en kontakt ivägen
    och 2 kablar, svart och lila. Då har man avbländande speglar.
    Måste ta en check när jag "får tillbaka" min bil.. men med tanke på hur fina dom är och hur dyra dom var nya så är dom nog bytta.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Tack för denna tråden.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Uppdatering: Problemet i ursprungsinlägget (Vänster spegel saknar distinkt mittenläge och klickar istället våldsamt i ytterlägena (infällt samt utfällt alldeles för långt) berodde inte på ett kärvande stift, utan att det var elinfällningen som hade låst spegeln i ett ytterläge (antagligen motsvarande infällt).

    I ett försök att förklara så finns det två sätt att svänga spegeln - manuellt och med el. Det är två olika rotationsplattformer och det manuella ska endast "klicka" i neutralläge, som man har spegeln när man kör. Eftersom elinfällningen hade fastnat i ett ytterläge klickade det i fel läge.

    Efter att ha bytt säkring enligt instruktionerna i tråden gick spegel tillbaka i rätt läge, och då "klickar" även manuell justering på rätt ställe.
    Saab 9-5 SportCombi 2,3t -08

Liknande ämnen

  1. Problem med infällbara backspeglar OG9-5
    Av fred_rik_88 i forum Allmänt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2021-08-25, 22:17
  2. 9-5 -07 - Problem med elinfällning backspeglar
    Av Loket900t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-01-09, 14:29
  3. Elinfällbara backspeglar går trögt 9-5 -07
    Av RonnyO i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-12-07, 17:42
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •