Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Trasig nyckelfjärrkontroll samt defekta strålkastare. NG9-3

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Trasig nyckelfjärrkontroll samt defekta strålkastare. NG9-3

    Hej! Har en SAAB 9-3 1,8t Biopower -09 i vilken jag nyligen bytte AC - Kompressor. Under ingreppet där bland annat ena framlyktan samt hela stötfångaren avlägsnades glömdes nyckeln i tändningslåset vilket resulterade i ett urladdat batteri. Startade även bilen utan framlykta för att kolla så att AC - Systemet inte tappade ur gas. När bilen var ihop monterad fungerade inte längre fjärren på nyckeln, utan jag måste låsa upp dörren med "nödnyckeln" (centrallåset samt tändningslåset fungerar som vanligt). Båda nycklarna slutade fungera samtidigt, är därför ganska säker på att felet ligger inne i bilen. Även halvljusets nivåstabilisering slutade fungera samtidigt. Funderar därför på om det är något minne till bilens databox som blivit nollställt.

    Någon som tror sig veta vad felet är? Tror ni det räcker att aktivera systemen hos en verkstad med Tech 2 utrustning?

    Tacksam för svar. Hälsningar Viktor

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Ofta får man trycka ett antal gånger på lås/lås upp knapparna för att få igång nycklarna igen. Prova det först.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    9-3SS / SC tror jag synkar nyckeln (alltså fjärrkontrolldelen) när den sätts i tändningslåset.

    Går det att starta och köra bilen normalt, fungerar allt annat som vanligt?

    Att koppla upp sig med Tech2 för att läsa och ev. radera felkoder låter som en bra idé.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hej! tackar för svar. En nyckel började plötsligt att fungera igen efter några dagars användning. (Båda nycklarna fungerar till att starta bilen). Den andra är fortfarande stendöd. Testat byta batteri men det gjorde ingen skillnad. Vet ej hur jag gick tillväga för att få en att fungera igen, har antagligen åter synkroniserats med bilen. Ska testa använda den andra nyckeln ett tag nu för att se om den också "hoppar igång".

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-05-17, 20:45
  2. [LÖST] Defekta strålkastartorkare OG9-3
    Av wedajm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •