Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: A-traktor 9-5 2,3 biopower -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -

    A-traktor 9-5 2,3 biopower -08

    Hej, jag har köpt en 9-5 som är strypt i styrenheten.
    Den ligger ca 28-31 km/h enligt gps på mobilen.
    Som stabilast gick den på 2ans växel, la jag i 3an så blev den känslig och hoppade som en känguru lätt.

    Testade farthållaren så den inte gick för fort, men hände inget när jag provade den.
    Absen har jag inte kollat än då förra ägaren sa att den går in i limp mode om man rycker säkringen (tror han).

    Är det något bra att veta vid a-traktor bygge?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Bilprovningen har nu börjat testa att koppla ur vänster fram ABS-givare. Många "EPA-program" har problem med den modellen och bilen går som "vanligt".
    Farthållaren borde funka tycker jag. "Limp" när man rycker säkringen till ABS/ESP är rätt (det är dock inte Limp på spjällhuset utan begränsning av motorvarvet för att den inte skall gå att framföra för fort).

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Bilprovningen har nu börjat testa att koppla ur vänster fram ABS-givare. Många "EPA-program" har problem med den modellen och bilen går som "vanligt".
    Farthållaren borde funka tycker jag. "Limp" när man rycker säkringen till ABS/ESP är rätt (det är dock inte Limp på spjällhuset utan begränsning av motorvarvet för att den inte skall gå att framföra för fort).

    Okej, då kanske man ska rycka isär ABS givaren på vänster sida och se..
    Om man tar ut ABS säkringen och den går in i "limp", måste jag återställa det i spjällhuset eller är det bara att sätta tillbaka säkringen?

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Det är svårt att säga hur bilen reagerar på att man försöker manipulera.

    Detta är ju ingen standardfunktion. så beroende på hur man valt att göra mjukvaran så kan den reagera olika.

    När jag gjorde mjukvara till traktor så valde jag att ignorera gaspedalen om ABS försvann. så inget hände när man tryckte på pedalen. och det lagade sig själv direkt när man satte tillbaka säkringen.

    Men det är bara upp till fantasin hos den som gjort mjukvaran

    Du har ingen dokumentation med traktorn som säger vem eller vilket företag som gjort mjukvaruändringen?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Det är svårt att säga hur bilen reagerar på att man försöker manipulera.

    Detta är ju ingen standardfunktion. så beroende på hur man valt att göra mjukvaran så kan den reagera olika.

    När jag gjorde mjukvara till traktor så valde jag att ignorera gaspedalen om ABS försvann. så inget hände när man tryckte på pedalen. och det lagade sig själv direkt när man satte tillbaka säkringen.

    Men det är bara upp till fantasin hos den som gjort mjukvaran

    Du har ingen dokumentation med traktorn som säger vem eller vilket företag som gjort mjukvaruändringen?
    Nej, jag har ingenting. Det är en privat mekaniker som hade ändrat mjukvaran.
    Han skulle smsa en länk med information om vad han gjort, men inte fått något än.

    - - - Uppdaterad - - -

    Är det godkänt att på något vis svetsa så bara 1, 2 och back fungerar? Eftersom han gick dåligt på 3an och uppåt så känns de växlarna onödiga

  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Ja det är möjligt att spärra fler växlar.

    3-4 sitter på samma växelgaffel. Så den kan spärras eller demonteras.

    Men problemet med om du gör massa ändringar nu är att om det inte står rätt i regbeviset.

    En nitisk polisman skulle kunna sätta en regbesiktning på den bara för att antalet växlar inte stämmer.

    Även om traktorn inte går för fort.

    Polismannen är ingen expert. Och denne vet inte om denna ombyggnad gör att traktorn nu är lättare att manipulera t.e.x. Allt de vet är att den inte längre stämmer med regbeviset.

    Så då behöver den åka in på en ny regbes där man får visa upp dokumentation och intyga på hur spärrningen är gjord precis som första regbes om du vill ändra utförandet.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Ja det är möjligt att spärra fler växlar.

    3-4 sitter på samma växelgaffel. Så den kan spärras eller demonteras.

    Men problemet med om du gör massa ändringar nu är att om det inte står rätt i regbeviset.

    En nitisk polisman skulle kunna sätta en regbesiktning på den bara för att antalet växlar inte stämmer.

    Även om traktorn inte går för fort.

    Polismannen är ingen expert. Och denne vet inte om denna ombyggnad gör att traktorn nu är lättare att manipulera t.e.x. Allt de vet är att den inte längre stämmer med regbeviset.

    Så då behöver den åka in på en ny regbes där man får visa upp dokumentation och intyga på hur spärrningen är gjord precis som första regbes om du vill ändra utförandet.
    Det är inga problem, den är inte reggad som traktor än.. är ett projekt att bli en traktor

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    okej, då skulle jag säga att faktumet att den är spärrad i mjukvaran värt 0 utan ett intyg från den som gjort ändringen.

    Det räcker nog inte att du säger "förra ägaren säger att den är spärrad såhär".

    Den som utfört spärrningen måste skriftligt intyga hur det är utfört.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Bilprovningen har nu börjat testa att koppla ur vänster fram ABS-givare. Många "EPA-program" har problem med den modellen och bilen går som "vanligt".
    Farthållaren borde funka tycker jag. "Limp" när man rycker säkringen till ABS/ESP är rätt (det är dock inte Limp på spjällhuset utan begränsning av motorvarvet för att den inte skall gå att framföra för fort).
    Är det verkligen vänster fram? När jag googlade så tar hastigheten ifrån vänster bak.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det är inte det som är problemet, det är att en ABS-givare är ur funktion.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är inte det som är problemet, det är att en ABS-givare är ur funktion.
    Aha okej

Liknande ämnen

  1. Hastighetsspärr A-traktor NG9-3 TiD
    Av Micke Godén i forum A-Traktor
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-09-14, 10:39
  2. Bil Och Traktor I Hörby
    Av joah40 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 23:03
  3. x-traktor grenrör T-16
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •