Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ryckig gång vid jämn gas NG9-3 1,8t -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Ryckig gång vid jämn gas NG9-3 1,8t -06

    Hej på er!

    Tips på felsökning då bilen börjat rycka med snabba intervaller på vägen hem från jobbet (spec sista km), lugn körning med jämn gas. hört att de är känsliga på tändstiften, har ingen historik på stift, bränslefilter, spjällhus, tändkassett. Bilen har gått ca 500 mil klanderfritt efter steg 1 och nu kom detta...gått drygt 22" mil nu.
    min 1a tanke är att kolla upp tändstiften och byta dem (NGK PFR 6T-10G el 6D-10G), hittar inga lösa slangar el nötskador på slangar fr insug, turbostyrning el likn. Får man felkod i 1a hand i bilen på dåliga tändstift? Bilen har steg 1 och optimerad för bf95. Inga felkoder på display. Tankar bara på Circle K.

    Tacksam för svar!
    Senast redigerat av peprom101 den 2021-05-24 klockan 19:01.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Låter som en trött tändspole.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Kommer mest troligt att vara en trött sådan, återkommer med info i nästa vecka.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hej på er!

    Ett sent svar gällande felsökningen ryckig gång på min 9-3 ng, men bättre än inget

    Efter att bilen har stått i vila/felsökning under en tid så byttes nya tändspolar, sedan monterades ngk stift och felet med ryckig gång kom tillbaka, så var det dax att felsöka vidare på elkablaget till o från spridarna.
    Ibland ska man ha flyt o jag hittade faktiskt felet direkt på det 1a skarvdonet jag började gräva i! "ler"
    Elskarvdon ml ecu o spridarkablage, sitter under insuget, har 8 st kontakterpinnar/honor i sig, jorden till spridare 1 satt ej i låst läge vilket gjorde att bilen hade en ryckig gång till och från, förstår inte riktigt att en sådan pinne i skarvdonet kunde lossna? Om den var i låst läge så borde den inte kunna släppa!? Skarvdonet såg orört ut innan jag började gräva i detta, och efter lite pill och kontaktspray lyckades jag få pinnen i låst läge i skarvdonet. Bilen går nu som den ska och det var aldrig något fel på de gamla tändspolarna/stiften. De nya tändspolarna var bara monterade en kort provkörning innan det konstaterades samma fel.....

    2 användare gillar detta inlägg

    bka, Vfr

    Senast redigerat av peprom101 den 2021-09-28 klockan 18:17.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckig gång OG9-5
    Av oliverw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2023-10-06, 07:10
  2. [LÖST] OG9-3 T5 Hög tomgång och ryckig vid jämn gas
    Av grobs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2016-11-30, 14:25
  3. [LÖST] Ojämn gång vid jämn gas OG9-5 B2x5
    Av N-son i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 10:16
  4. [LÖST] Ryckig, pulserande vid jämn gas OG9-5 -05
    Av asppie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •