Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byta grenrör på NG9-3 1,8t B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    27

    Byta grenrör på NG9-3 1,8t B207

    Hur svårt är det att byta grenrör och vad ska man tänka på? Saab ng. 9-3 1,8 turbo

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    svårt är det inte bara att börja skruva loss, vet inte hur det ser ut på din men ända jobbiga kan vara bultarna till turbon, kom ihåg att sätta ny packning både vid turbo och motor


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    27
    Givetvis så monterar jag nya packningar, men behöver jag under bilen för att lossa grenröret?

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    jag behövde inte det på min og9-3 och inte heller på 9000


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    27
    Enligt nya grenröret så sitter turbon med 3 skruvar och grenröret med 9 skruvar, sedan är det div plåtsköldar och rör.. Finns det något mera som man släpper på? Jag tänker byta nu till helgen..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    vågar ej svara då jag har inte mekat så nya bilar men du fixar det galant


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det jobbigaste som "brukar" hända är att man drar av pinnskruvar som är jobbiga att åtgärda sen.

    Det finns dom som regelmässigt byter alla pinnskruvar om man ändå lossar allt, men själv känner jag lite att då är risken ännu större att man har av nån
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    27
    Ny fråga!
    Fick ta loss toppen, då 3 av pinnbultarna var av, men jag fick ett topplock av en kompis som var som nytt. Dock var det ett problem med det, en av lyftarna var av och den ena halva sitter kvar, hur i hela h-lvetet får man ut den?

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Var lyftaren AV ? hur då ? har du nån bild ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    27
    Ska ordna en bild, men det blir inte förrän på måndag.. Japp lyftaren har gått av på mitten, där det är en inbuktning...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta pinnskruv grenrör
    Av Thomas20160203 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2022-03-22, 20:20
  2. [LÖST] Byta insticksvärmare NG9-3 B207
    Av Gymbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-12-03, 17:21
  3. Hur byta bränslepump NG9-3 B207
    Av kjellperssonp3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-10, 17:06
  4. Byta ECU 1,8t -> 2,0t NG9-3 B207
    Av kjellperssonp3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-03-18, 16:36
  5. Byta turbofläns och svetsbarhet grenrör OG9-5?
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-26, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •