Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med ABS och antispinn följt av nära nog all elektronik NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Problem med ABS och antispinn följt av nära nog all elektronik NG9-3

    Kan inleda med att detta inlägg är skrivet av en person med låg kunskapsnivå vad gäller bilar och som saknar diagnostikverktyg och dylikt. Vet heller inte om jag är i rätt del av forumet, men eftersom ABS och antisladd var det första problemet skriver jag här.

    Under körning (efter några kilometer) fick jag en varning om att ABS och antispinn slutat fungera. Strax därefter noterade vi att ljudet från högtalarna slog av och på och att detsamma tycktes gälla fläktarna. Strax därefter kom en varning om att krockkuddarna var ur funktion. Efter hand blev ljuset på instrumentbrädet sämre och sämre och till exempel ljudet, pilarna som indikerar att blinkers är påslaget slutade fungera och vi insåg att fönsterhissarna inte fungerade. Här någonstans insåg jag också att varvräknare och hastighetsmätare lagt av. Strax därefter börjad bilen hacka vid acceleration. Vi var nu nära hemmet och tog oss dit. Föga förvånande startade inte bilen igen efter att jag slagit från tändningen. Från första indikation på problemet till att jag slog ifrån bilen var det ca 20 minuter varav de flesta spenderades i kö.

    Bilen är från 03 och har gått ca 33000 mil och jag har räknat med att den snart gjort sitt, men tänker ändå att jag gör ett försök här i förhoppning att det kan finnas någon kunskap om vad som kan ha hänt.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Det låter som generatorn slutat ladda. Felbilden du beskriver är vad som händer när spänningen sjunker, och ordningen på hur det släcks ner låter rätt.

    Sätt batteriet på laddning så det dels inte tar mer skada (de mår dåligt av att stå urladdade), dels klarar att köra bilen till verkstad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Den har nog slutat att ladda batteriet.......Nåt med generator-batteri alltså. Har du nån historik på batteriet och det inte är allt för gammalt så kan du ju ladda det i ett dygn så det garanterat är fullt. Är allt normalt då så är det antagligen nåt kajko med generatorn. Du borde dock ha haft en varning om låg spänning innan allt dog.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Jag hade en spänning på 8,5 V när jag mätte med voltmeter, men någon varning om låg spänning fick jag aldrig. Nu är i alla fall batteriet laddat och bilen går igång. Det verkar bara vara radion och displayen just ovan den som inte fungerar. Spänningen är nu 12 vid vila och 14 när bilen är igång. Får kika på generatorn och att byta den. Återigen tack för responsen!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Har du 14 volt med bilen igång fungerar ju generatorn. Kan vara batteriet som är kasst.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Fast det är inte så troligt när spänningen sjunker under körning. Mer troligt är att felet i generatorn är intermittent, alternativt att det är glapp någonstans i kablaget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Problem med antispinn
    Av dborg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-22, 15:34
  2. Problem med Antispinn, och bakbromsarna.
    Av tyfon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 12:07
  3. TCS Antispinn Problem
    Av Scarabgreen9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 17:53
  4. Problem med antispinn
    Av _MoGGe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 01:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •